Advies gevraagd: Aanbod duits label, waar op letten?

meesha74

Muzikant
Ik heb een aanbod gekregen van een duits label, die mijn muziek wil onderbrengen bij hun label. Ik kan hier over wel wat advies gebruiken. Ik heb een concept contract (band-takeover contract) ontvangen.

Een aantal punten:
- Contract duur van minimaal 5 jaar
- Rechten van ten minste 2 cd's worden overgedragen aan het label
- €3 per verkochte CD(r), min de betaling aan GEMA (duitse Buma/Stemra neem ik aan)
- 50% van de opbrengst van de "content" min de kosten voor verkoop en marketing
- Het label mag na beeïndiging de overgebleven CD's nog verkopen totdat deze op zijn. (mag niet meer cd's bij produceren)

Wat denken jullie van deze voorwaarden? Wat zijn de valkuilen waar ik op moet letten? Wat moet ik wél en niet doen?

Laatst gewijzigd:
Zelf heb ik er geen verstand van, maar wil je wél feliciteren met het aanbod!
Je laatste jarre achtige album vind ik erg lekker klinken :)

Ik heb een aanbod gekregen van een duits label, , die mijn muziek wil onderbrengen bij hun label. Ik kan hier over wel wat advies gebruiken. Ik heb een concept contract (band-takeover contract) ontvangen.

Een aantal punten:
- €3 per verkochte CD(r), min de betaling aan GEMA (duitse Buma/Stemra neem ik aan)
- Het label mag na beeïndiging de overgebleven CD's nog verkopen totdat deze op zijn. (mag niet meer cd's bij produceren)

Wat denken jullie van deze voorwaarden? Wat zijn de valkuilen waar ik op moet letten? Wat moet ik wél en niet doen?

dit:

lijkt me wat tricky. De kosten voor verkoop en marketing is natuurlijk maar net wat ze ervan maken. Maar je krijgt nog wel 3euro gegarandeerd toch?

Verder moet je denk ik maar pragmatisch denken. Zonder distributie etc. zul je in DE waarschijnlijk niet zo heel veel gaan verkopen.

Overigens zou ik als ik jou was de labelnaam hier verwijderen. Er bestaat ook iets als google.de ;)

Heb label naam effe verwijderd. (zou jij hem ook effe uit de quote van je post willen verwijderen dan...) Ja die 3 euro is volgens mij wel gegarandeerd maar daar gaat nog wel de betaling aan GEMA vanaf. (wat ik ervan begrijp). Ik ben gewoon benieuwd naar wat adviezen van mensen die hun muziek ook bij een label hebben.

Het is inderdaad wel cool dat ze in DE mijn muziek op pikken.

Een paar dingen waarop je moet letten:
Wie draait op voor kosten -> mastering, fabricage CD, fabricage verpakking.
Platenmaatschappijen hebben graag exclusiviteit....dus hoe zit het met de rechten over je artiestennaam? Titelexclusiviteit Ook 5 jaar of langer misschien?
Hoe zit het met je rechten en plichten op het creatieve gebied? Beslis jij of de PM over hoe de CD er uitziet.
Hoe en wanneer vind betaling plaats? Misschien pas na break-even point?

Het is moeilijk te oordelen over je contract omdat je maar een paar punten in je eigen woorden naar voren brengt. Ik ben absoluut geen autoriteit op dit gebied, maar hebt dit op mijn opleiding behandeld.

Overdragen van rechten op 2CD's zou ik iig nog eens heel goed over denken wat dit precies inhoudt.

Wat ik er van begrijp betaalt het label de kosten van evt. master en fabricage. Aanvankelijk worden er 100 CDr's gemaakt, als die binnen een half jaar verkocht worden is er de optie om toekomstige releases te "persen".

Exclusiviteit is een goed punt. Er wordt niks over de rechten van mijn artiestennaam gezegd. Creatief wordt input van mijn kant wat betreft de layout van de CD er gewaardeerd. Betaling halverwege en eind van het jaar via PayPal

Ik weet ook niet precies waarom de rechten van 2 cd's moeten worden overgedragen.

Allemaal goeie vragen die ik kan stellen!
Alvast dank.

Misschien rare vraag, maar waarom zou je voor 100 cdr's een deal tekenen? Die raak je zelf ook wel kwijt toch? Liefhebbers weten t toch wel te vinden lijkt me, bedoel 100 cdrs kan ik zelfs nog wel financieren dus ik zie t voordeel er ook niet van in. Distributie lijkt me ook beetje raar op 100 cdr's. Kun je niet beter dan zelf persen en kijken of je hem in webshops kwijt kunt dan wel promoten op Duitse forums?

Wat is het precieze voordeel voor jou als artiest vraag ik me af? Misschien mis ik iets :)

Misschien rare vraag, maar waarom zou je voor 100 cdr's een deal tekenen? Die raak je zelf ook wel kwijt toch? Liefhebbers weten t toch wel te vinden lijkt me, bedoel 100 cdrs kan ik zelfs nog wel financieren dus ik zie t voordeel er ook niet van in. Distributie lijkt me ook beetje raar op 100 cdr's. Kun je niet beter dan zelf persen en kijken of je hem in webshops kwijt kunt dan wel promoten op Duitse forums?

Wat is het precieze voordeel voor jou als artiest vraag ik me af? Misschien mis ik iets :)

distributie, als je 'product' fysiek in bepaalde winkels ligt dan verkoop je (zelf heden ten tijde) meer dan als je alleen online aanbiedt.

Weet je, ik heb er nog eens over nagedacht... en ik denk dat ik het niet ga doen.

Muziek maken is mijn hobby, ik doe het omdat IK het leuk vind. Tuurlijk, met een label is de kans groter dat mijn muziek een groter publiek (in duitsland?) bereikt, maar als dat betekent dat ik daar m'n "vrijheden" voor moet opgeven, dan hoeft dat voor mij niet.

Nu kan ik zelf doen wat ik wil. Het gaat mij erom dat mensen die geïnteresseerd zijn in m'n muziek deze kunnen horen. Ik hoef er niks aan te verdienen. En uit de vele positieve reactie die ik krijg, ontvang ik de waardering.

Ik denk dat ik via de verschillende kanalen (forums, youtube, myspace website etc) zelf een aardige doelgroep weet te vinden. En contacten met (web)radio stations zijn natuurlijk makkelijk gelegd.

Wie mijn muziek leuk vind mag het gewoon lekker beluisteren, zonder drempels, en onder dat ikzelf aan een hoop verplichtingen vastzit!

Ik heb gezegd!! :okdan:

Ik heb een aanbod gekregen van een duits label, die mijn muziek wil onderbrengen bij hun label. Ik kan hier over wel wat advies gebruiken. Ik heb een concept contract (band-takeover contract) ontvangen.

Een aantal punten:

dit is de manier waarop labels voor een paar honderd euro artiesten aan zich weten te binden, bijna geen rechten, wel plichten, 5 lange jaren.

en noooit rechten weggeven, ze zullen altijd de best verkopende cd kiezen.
groeten,
jeroen

Weet je, ik heb er nog eens over nagedacht... en ik denk dat ik het niet ga doen.

Muziek maken is mijn hobby, ik doe het omdat IK het leuk vind. Tuurlijk, met een label is de kans groter dat mijn muziek een groter publiek (in duitsland?) bereikt, maar als dat betekent dat ik daar m'n "vrijheden" voor moet opgeven, dan hoeft dat voor mij niet.

Nu kan ik zelf doen wat ik wil. Het gaat mij erom dat mensen die geïnteresseerd zijn in m'n muziek deze kunnen horen. Ik hoef er niks aan te verdienen. En uit de vele positieve reactie die ik krijg, ontvang ik de waardering.

Ik denk dat ik via de verschillende kanalen (forums, youtube, myspace website etc) zelf een aardige doelgroep weet te vinden. En contacten met (web)radio stations zijn natuurlijk makkelijk gelegd.

Wie mijn muziek leuk vind mag het gewoon lekker beluisteren, zonder drempels, en onder dat ikzelf aan een hoop verplichtingen vastzit!

Ik heb gezegd!! :okdan:

Goed zo.... ikzelf was ook niet met die voorwaarden akkoord gegaan btw. Het is precies wat Jeroen zegt, teveel plichten.......kan uiteindelijk nooit goed zijn voor de inspiratie.

ik zou voor 100 cds echt al dat gedoe niet op me hals halen...met zulke contracten met 500 bepalingen enzo...wat een moeilijk gedoe hehe. Al het nu om 5000 stuks gaat ofzo dan hou je er nog wat aan over..

En masteren hoesontwerp en drukken enzo voor 100 stuks, lijkt me heel sterk dat dat rendabel is voor een label. Zonder dat jij voor de kosten opdraait achteraf...ik zou me fikken er niet aan branden...gam aar rekenen. 100 cds voor 12,50 ofzo verkopen= 1250 euro, daarvoor kan je nooit laten masteren (glass) ontwerpen en printen enzo....dan nog je mediums (cd, hoesjes) eraf trekken, die 3euro voor jou = 300 eraf...

zouden ze al die moete doen voor een lousy 100 euro ofzo?

Als je nog twijfelt zou ik voor mezelf op papier zetten hoe jij een contract graag zou zien en dat aanbieden.

Succes:)

Wat ik zelf zou willen is hetvolgende:
-Helemaal zelf bepalen wat er met mijn muziek gebeurt
-Vrij zijn om de muziek op m'n site /myspace / youtube ed. te plaatsen
-Zelf een CD'tje kunnen geven aan mensen die het leuke muziek vinden.
-Zelf bepalen of en aan wie ik mijn muziek promoot, en op wekle manier ik dat doe.
-Het recht hebben om mijn muziek voor iets anders te gebruiken en er mee te kunnen optreden als ik dat wil zonder toestemming te moeten vragen of contact op te nemen met iemand anders.

Ik denk niet dat er hier een contract voor bestaat.

nee gewoon 1. eigen beheer, 2. mond op mond, 3. en netwerken zodat je vriendjes krijgt met een platenzaak annex webshop :)

Alles behalve de 1e stap was altijd al de route naar succes met bekendheid, alleen in de huidige technocratische samenleving kunnen we als thuismuzikant stap 1 zelf thuis doen nu...

Dus volgens jullie is het ook een slim besluit om het niet te doen? Ik denk dat ik ook wel een aardig netwerkje aan het opbouwen ben, oa via het Synthforum, Youtube, myspace, EMportal. Inmiddels is m'n laatste cd NOVIA al zo'n 160 keer gedownload via m'n site. En dat alles heeft me eigenlijk niet zo heel veel moeite gekost.

Ik beschouw de mensen hier op het forum ook als een groot deel van m'n "netwerkje" :D :okdan:

-Hoeveel cd's/tracks moet je maken dan?
-Wie bepaalt van welke 2 cd's de rechten overgedragen moeten worden?
-Hoeveel is betaling aan GEMA?
-Was al genoemd, maar kosten voor verkoop moeten vooraf wel duidelijk zijn

Back