Waar moet ik op letten bij aankoop 2de hands?

Alt1579

Ingeburgerd
Hoi synthpiloten,

Geen idee of ik dit in het juiste subforum plaats dus bij voorbaat excuus aan de moderatoren. En dan nu terzake.

Ik ben op MP aan het rondneuzen voor een synth. Maar ik heb geen verstand van deze instrumenten. Ik kan alleen maar het geluid beoordelen (vind ik het mooi of niet, past het bij mijn muziekstijl of niet) maar ik heb geen idee of ik een technische kat in de zak koop.

Leuk voorbeeld. Ik ben een Kurzweil K2500 tegengekomen en een Roland Fantom 7x.
Wat zijn nou dingen waarop ik zou moeten letten als ik de synths ga uitproberen? Zijn er in de synth wereld verschillen in "sterke" en "zwakke" productseries? Ik wil wel graag een paar jaar plezier hebben van de synth en mee kunnen nemen naar bandavond.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :okdan:

Vraag van te voren of hij getest mag worden en of hij het apparaat test klaar kan zetten.

Test:
Alle uitgangen, neem niets aan. Kraken ze/volume verschil/geen geluid. Vergeet de headphone out niet.
Draai aan alle knoppen, hoe voelen ze aan. Wiebelen ze, zijn sommige stug en andere erg soepel. Kijk op het display of de waardes raar verspringen, zo ja da's nie goe.
Pak de synth vast, zit de boven kant nog goed op de onderkant, vraag of hij weleens gefixed is en wat er gefixed is.
Kijk naar de schroeven, zijn ze al eens opengedraaid (beschadigingen aan metaal), zie vraag hiervoor.
Liefst met originele doos en handleiding en stroomvoorziening.
Doos is handig als je hem ooit ter reparatie wilt versturen.

Succes.

Tip: lees je alvast in in de manual van het apparaat dat je gaat bezichtigen. Die is vast wel ergens online te vinden :)

Back