Het gebruik & nut van ruis

goran

1984
Ik kom er de laatste tijd steeds meer achter hoe en waarom ruis gebruikt wordt.
Zo zag ik laatst dat een stukje ruis achter een kick werd geplakt ( soort van staart ).
Als de hele mix is gebouwd, hoor je die ruis achter de kick eigenlijk niet eens meer, maar zodra die weg is weetje wat je mist.
Ook zie ik mensen ruis over hun hele mix gooien, dit zou alles glad maken, en alle oneffenheden weg camoufleren.
Ook had ik vernomen dat MIDI geluiden, zoals applause, helicopter, regen en bliksem allemaal het werk is van ruis.

Maar wat ik me nu afvraag is, moet je nu ook letten op verschillende soorten ruis? ik gebruik namelijk altijd 1 dezelfde soort...
En waarom zou je al die verschillende soorten moeten gebruiken, en niet gewoon 1 soort.
In welke situaties wordt ruis nog meer toegepast?
En misschien een gekke vraag, maar is er een plugin waarmee je noise kunt toevoegen met allerlei kleuren, geuren en maten?

geuren en kleuren van ruis heeft altijd te maken met EQ en filtering, bijv. wit is geen filtering, roze is 3dB/octaaf, bruin 6 dB/octaaf als ik me niet vergis etc.

Maar ruis in een synthpatch is iets anders dan ruis in je mix stoppen om hem beter te maken (dithering daargelaten), ik vind dat eerlijk gezegd maar een raar idee :)

Ja ik kwam er laatst ook achter, was bezig met een track en had een kick gebruikt met een redelijk lange ruis-tail. Niet echt bewust, was maar wat aan het kutten.
Track klonk uiteindelijk super dik en echt als een geheel
Toen checkte ik em eens op mn koptelefoon en dachtik: damn wat een ruis.
Dus kick vervangen voor eentje zonder... en de hele mix klonk gewoon kut, geen samenhang etc.

Conclusie: ruis rocks :) mits op de juiste manier gebruikt.
Als de ruis in dezelfde groove als je bass pomp voegt het echt iets toe en lijmt het je kick en bass als het ware aan elkaar ofzo, tword meer een geheel.

Dat was mijn ontdekking mbt ruis!

zie voorbeeldje ;)

Attachments

• ruisrocks.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 103
In een synth gooi ik trouwens ook vaak wat ruis door het geheel heen
Vooral bij bass patches, maakt het nog even wat ranziger als je het filter opentrekt

voorbeeldjes bijgevoegd ;)

Attachments

• bassnoize.mp3
    354,2 KB · Bekeken: 98
  • basszondernoize.mp3
    354,2 KB · Bekeken: 95
Maar wat ik me nu afvraag is, moet je nu ook letten op verschillende soorten ruis? ik gebruik namelijk altijd 1 dezelfde soort...
de basis is 1 soort ruis... maar om een ruis een bepaalde 'kleur' te geven gebruik je (een) filter(s)... waarbij het soort (LP, BP, HP etc), het aantal DB's (6, 12, 24 etc) en de resonance vorm geven aan een specifiek type...

ruis maakt geluiden levendiger/natuurlijker mits subtiel toegepast, een mooie kick heeft een ruis tik aan het begin, de ruis is voor het 'hoorbare aspect' en het laag (de sinus) voor het 'voelbare aspect'
er zijn overigens maar zeer weinig drumgeluiden waar geen ruis in zit...

En waarom zou je al die verschillende soorten moeten gebruiken, en niet gewoon 1 soort.
als je naar natuurlijke geluiden luisterd zal het je opvallen dat fluisteren een andere ruis in zich heeft dan bijv. die van een explosie in de verte... de kleur is dus verschillend...

voor synthetischespraak is het dus ook van groot belang dat er flink met filters word gewerkt
doe de proef maar eens op de som met je eigen stem en luister naar de ruis die het voortbrengt, deze word gefiltered door de vorm van je mond... het verschil tussen 'A' en 'O' is bijv al aanzienlijk qua ruis-kleur...

Laatst gewijzigd:
Back