probleem met punch in de kick

SycoIllness

Stamgast
Ben al dagen bezig met een gooie dist kick. Opzich klinkt hij wel goed alleen zit er dus geen punch in het is voornamelijk voor hardcore.

Momenteel gebruik ik 2 kicks onder elkaar 1 voor de sound en 1 voor de punch [ die er nog niet inzit ]. Er is mij vertelt dat ik het beste een 909 kick kan gebruiken en die opfokken en dan nog een kick er bij zetten.Compressor gebruiken op beide kicks? Veel attack weinig release?

Wie kan mij wat tips geven hierover?

Waarmee maak je die kick? Samples of een synth?
Met een synth kun je leuke resultaten behalen door de oscilator van een filter maximaal te zetten zodat ie gaat fluiten (als ie dat kan) en dan attack op 0, decay op een kwart ofzo, release op 0 en sustain ook. Die van de enveloppe kan ook zo, gewoon even pielen :)

Ben al dagen bezig met een gooie dist kick. Opzich klinkt hij wel goed

Misschien 'm dan even toevoegen als mp3-bijlage?

Amai, erg moeil'k !!!
Ik zou je aanraden om een drumstation of andere te scoren,
die te oversturen, en te samplen...

beste is werken met 1 sample en die perfectioneren, is mijn ervaring.
De punch en rest samples heb ik ook geprobeerd maar uiteindelijk werkt het altijd lekkerder en makkelijker als je basisgeluid van zich zelf al goed is.

Je raakt vaak punch kwijt omdat er teveel sublaag inzit.
Vaak kan je alles onder de 100 hz flink terugschroeven om het gebied van de punch meer ruimte te geven. Dat is helemaal noodzakelijk als je gaat oversturen want anders blubbert dat laag onder de 100hz de rest van kick weg en hou je alleen gemoppel over.
Doordat je daarna overstuurt word uiteindelijk toch het laag weer opgekrikt en anders kan je als laatste stap het laag nog even bijsturen als je al overstuurt hebt.

Ik heb de afgelopen 3 maanden goeie kicks gemaakt met drumazon en de effecten zoals de rob papen predator en losse eq's.

Juist, daar zou ik inderdaad een sample van een 909 kick oid overheen plakken.

Oke een 909 sample heb ik hier plus de drumazon. die dus daar onder zetten voor een betere punch.

Ook nog iets van compressie toepassen?

Met de compressie zou je kunnen experimenteren. Ben benieuwd wat je ervan maakt!

compressor kan je gebruiken door bv de attack op 50-100msec te zetten (ff previewen wat het beste klinkt) om het begin harder te laten klinken als alles wat erachter komt. Dan wordt je tik iig al groter. Met EQ de pok groter maken (150-250hz) en je komt al ver.

heb er even mee zitten stoeien op de laptop.

- Pitch envelope aan het begin (24 semitones over 0.029 seconden, of korter, luister welke instelling het beste werkt).
- Beetje EQ bij rond 160hz.
- compressor om attack iets op te krikken dmv 162 msec attackvertraging
- multibandcompressor om de staart in het gareel te houden

In principe kom je met alleen de pitch enveloppe ook al een heel eind als de rest ff te ingewikkeld is.

Attachments

• zzzzz-sftest-temp-kick.mp3
    390,9 KB · Bekeken: 110
probeer eens een ''transient'', lekker hoog zetten. Dit resulteert in een TAK van de kick, ongeacht wat voor punch je hebt:) Natuurlijk niet té hard zetten anders lijkt het of er een naald skipt (Y)

pak een goede sample, Distort en Equalize, gewoon alleen voor de TOK. Pak je eigen punch, EQ en dist hem na wensen en layer deze met je sample. Opslaan, inladen, en weer layeren als die nog niet goed is. Werkt hetzelfde als bassen maken eigenlijk

Hydra. Maak je zo snel lekkere kicks mee. Gewoon ook omdat er een percussie knopje op zit. Zo wordt een punch een bass en andersom! :halleluja

voor mijn weten zit er geen pitch envelope in mijn cubase 4 wel heb ik plaats daarvan een envelope shaper gebruikt voor mijn gehoor heeft dat ook al effect.

Back