[Hartmann] "Neuron" - Neuronal Synthesizer

Origineel geplaatst door krz
Custom? Waar haal je dat vandaan? Dit zijn de mobo's uit de Shuttle's...
En alles wat beveiligd is kan gekraakt worden, dat zou jij moeten weten.

Alles wat gemaakt kan worden, kan worden nagemaakt.

Maar dat ene PCI bordje zitten allemaal IO controllers etc op voor die joysticks en de rest wat aan de bovenkant er geil uitziet. Die kun je wel nabouwen wat waarschijnlijk niet zoveel problemen kan opleveren. Maar wil je die software van de HD plukken en ze hebben van allerlei geheime sleutels en weet ik het niet erin gebouwd dan mag je je borst wel natmaken om die zooi te decompileren en uit te vissen.

En wie zegt dat het niet onder Linux draait of een of andere DOS variant. Daar ga je dan met je VST theorie.

Het hele ontwerpen van de algoritmes van re-synthese is ook geen inkoppertje hoor. En dat is echt niet zo makkelijk als je denkt.

Trouwens de meeste VA bakken is ook maar een simpel printplaatje met hoogstens 25$ aan chippies erop geplakt en wat zelfbedachte software. En daar betaal je dan 1 a 2000€ voor? Dat kun je toch ook wel zelf bouwen, of niet dan?

Nee het is wel erg makkelijk gezegd dat het maar een simpele PC is. Dat weet je gewoonweg niet.

Luister Fuse, niet om vervelend te doen, maar de hardware is grotendeels dus wel gewoon een simpele pc, dat kunnen we allemaal zien.

Mijn theorie over de VST versie zoals jij het zegt, was niet meer dan een grapzame afsluiting over het feit dat de gebruikte algoritmes blijkbaar niet bijzonder veel cpu power nodig hebben, omdat ze op een low-end platformpje draaien. Wanneer de algoritmes eenmaal ontwikkeld zijn is het natuurlijk relatief eenvoudig om deze in andere producten in te zetten, zoals bijvoorbeeld een VST instrument.

Overigens zijn de meeste VA synths niet opgebouwd uit een setje chips ter waarde van 25 pietermannen. Gemiddeld gaat het best om een aardig bedrag bij elkaar, hoewel de voornaamste waare natuurlijk in de software en interface zit.
De grap is overigens wel dat de meeste VA's qua prijs niet de buurt van de Neuron komen, dus die vergelijking gaat mank.

Ik wil de ontwikkeling van de algoritmes ook helemaal niet afdoen als een futiliteit ofzo, want als dat het geval was zouden er al wel wat meer vergelijkbare en betaalbare synths op de markt zijn.

Trouwens, een VA is ook relatief simpel te bouwen als je kennis hebt van bijvoorbeeld C++ en enigzins kan solderen en bekend bent met wat relevante hardware. Om vervolgens alle geavanceerde functionaliteit van de hedendaagse VA te realiseren ben je wel even bezig, maar de basismogelijkheden zijn niet al te ingewikkeld.

Nou ja met m'n oude Pentium III kan ik ook met gemak een softsynthje of 3 draaien.

En qua CPU power heeft een Pentium III nog altijd meer in z'n mars dan een kudde 50Mhz DSPtjes die bijv in de Virus zitten. Alleen dat OS op die computers is zo inefficient als de ....... en als je dat niet gebruikt dan kun je hendig zat een dikke vette Neuron bouwen.

Ben er nog steeds stellig van overtuigd dat menigeen hier te makkelijk over denkt.

Je bouwt ook niet zomaar een kopie van een minimoog in elkaar omdat het toch uit alleen maar simpele discrete componenten bestaat. Dan moet je ook heel wat verstand van analoge electronica hebben.

En die gasten die de Neuron gebouwd hebben, weten meer van synths dan jij en ik. Dat weet ik zeker.

Origineel geplaatst door fuse
Nou ja met m'n oude Pentium III kan ik ook met gemak een softsynthje of 3 draaien.

En qua CPU power heeft een Pentium III nog altijd meer in z'n mars dan een kudde 50Mhz DSPtjes die bijv in de Virus zitten. Alleen dat OS op die computers is zo inefficient als de ....... en als je dat niet gebruikt dan kun je hendig zat een dikke vette Neuron bouwen.

En die gasten die de Neuron gebouwd hebben, weten meer van synths dan jij en ik. Dat weet ik zeker.

Jongen, cpu power is in dit geval een heel dubbel begrip. Ten eerste moet dat hele MHz verhaal vergeten. We weten al lang dat voor desktop en server cpu's MHz al lang niet meer de maatstaf is. Het gaat om IPC, geheugenbandbreedte en -latency, PCI en AGP performance, HD performance. Mijn P3-800 internet pc loop harder dan menig P4 1.6 systeem.

Waar het om gaat is dat de DSP's waar jij het over hebt, dedicated en geoptimaliseerd zijn voor hun taak. Ze hebben in de verste verte niet de structuur of instructieset van bijv. die P3 x86 CPU van je. Een x86 processor heeft een alleraardigste instructieset die totaal niet interessant is om te gebruiken als DSP chip in een synth. Een veel goedkopere, simpelere en speciaal voor 1 doel ontworpen chipje, kan bepaalde taken veeeeeel sneller en zonder enige overhead uitvoeren.
Dit betekent dat er geen softwarematige vertalingen plaats hoeven te vinden en dat die dus ook niet door een OS afgehandeld en weer door de cpu berekend hoeven worden.

En natuurlijk weten de bouwers meer van synths dan ik. Dat mag ik tenminste wel aannemen. Maar het zegt tegelijkertijd natuurlijk geen reet.
Er lopen ook heel veel mensen rond die meer verstand van auto's hebben dan ik. Maar zij rijden hun auto in de prak, en ik niet. En laat ik het vervolgens maar niet over beleggen, IT, klussen en muziek hebben 8o)

Origineel geplaatst door n0_key
En laat ik het vervolgens maar niet over beleggen, IT, klussen en muziek hebben 8o)

[HELE FLAUWE OPMERKING]
.... want gelukkig heb je meer verstand van verzekeren!
[/HELE FLAUWE OPMERKING]

:biertje:

Origineel geplaatst door n0_key
[En natuurlijk weten de bouwers meer van synths dan ik. Dat mag ik tenminste wel aannemen. Maar het zegt tegelijkertijd natuurlijk geen reet.

Tuurlijk wel, zij kunnen een dure synth aan de man brengen. Jij niet. :duivels:

Ik had begrepen dat er Linux in zat. Niet dat het ene reet uit maakt. Het blijft een mooie synth..

nou ik vind dat je voor die prijs gewoon mooi getild bent, heb em gehoord bij feedback was echt niet bijzonder, en het uiterlijk met die kleine draaiwieletjes, het leek wel op een speelgoed keyboard, fragiel, en als je het nu van binnen ziet, gewoon een pc ja, voor die prijs is ie het echt niet waard, idd een softsynth voor minder dan een 10e van de prijs met een controller keyboard heb je veel meer plezier, vooral als je dan aan de prijs denkt.......oioioi!

Ik vind 1 aspect in combinatie met de getoonde foto's in deze thread wel zeer interessant. Ik heb een aantal interviews en media artikelen eens doorgenomen over de neuron en wat de makers in deze artikels suggeren over de interne opbouw komt bij mij over als marketing priet-praat van het beste soort. Enkele citaten:

Under the hood, NEURON features a powerful DSP engine with 64-bit floating point precision and a 32-bit signal path, as well as 256 megabytes of RAM.

Still, everything is realtime controllable - thanks to the extremely powerful processing hardware we’re using

External backup storage devices (such as CD-writers, hard drives and memory sticks) can be added using the integrated USB interface. (Dit is dus het moederbord)

Tenzij in het linker audio gedeelte een custom FPGA of DSP bord zit (met 256 MB RAM???) die we niet kunnen zien, vind ik dit toch wel op het randje van het toelaatbare. Zeker gezien de prijs.

Maar goed. Het is en blijft natuurlijk wel slim. En wat betreft de algoritmes voor hun synthese vorm: Die zijn in diverse wetenschappelijke publicaties vrij goed gedocumenteerd en de principes dateren van midden jaren 90.

Off topic: In m'n orbit-3 zit trouwens ook dezelfde EMU8000 wavetable engine (AWE32, 50 gulden). Dit deed ook een beetje pijn. Dus 't komt wel vaker voor ....

Kijk, qua synth maakt het uiteindelijk natuurlijk geen ruk uit of het ding gevuld is met standaard pc onderdelen of custom gedesignde DSP chippers. Het gaat om het resultaat.
Het ondermijnt echter wel degelijk het exclusieve karakter van deze synth en ik vraag me dan ook af of ze de hoge prijs wegens ontwikkelingskosten hebben ingezet, of dat er gewoon gigantische marges worden gemaakt. De productiekosten kunnen iig geval vrij laag gehouden worden op deze manier.

Persoonlijk vind ik het ding minstens 2x te duur en qua klank was ik er niet kapot van, maar dat vind ik van wel meer dingen.

Overigens, Cooper, ze zeggen dus precies wat er in zit. Lijkt me heel legitiem, maar natuurlijk wel ontzettende marketingbagger. Als je de foto's bekijkt zie je dat er 2 reepjes geheugen in het mobo zitten, hence, 256Mb geheugen.

Dat gebeurt toch wel met meer dingen tegenwoordig.

Auto's die voor 80% uit dezelfde onderdelen bestaan.

En een schokkend bericht een poosje geleden was het feit dat de produktiekosten van een Nike schoen boven de dollar waren uitgekomen. Een absoluut recordbedrag. En dan te bedenken dat ze voor grif het honderdvoudige over de toonbank gaan. Alleen al om die belachelijk hoge reclamekosten te kunnen betalen.
Terwijl de mensen die deze dingen in elkaar bouwen een schijntje krijgen en daar maar net van kunnen leven.

Maar als je dit simpele systeempje vergelijkt met een voorganger zoals die Axcel die per insteekaart voor de polyfonie uit te breiden net zoveel kost als een hele Neuron dan val het best nog wel mee.

Origineel geplaatst door bambamstudio
En ik vind deze discussie helemaal top.
Moet eigen lijk een nieuwe thread maken: is de neuron te copieeren....

eh is dat wel legaal ?
en als we dan toch bezig zijn ... is de xs-key te kopieren ?

maar ontopic ...
me baas heeft hem naast de voyager getest bij feedback en zei dat de bassen vetter dan de voyager waren .. nou geloof ik hem niet helemaal maar ik sluit het ook niet uit

ik miste btw wel echte vette bassen bij de demo ... nuerongroove is wel oke
en ook nylonMahem klinkt erg oke ... lijkt toch wel op een echte string die geplucked word

Vraag eens aan je baas hoe hij 'vette bassen' definieerd?

Is hij een Funk, hhiphop, D&B, Gabber liefhebber. Verschillende genres, verschillende 'vette' bassen..

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Vraag eens aan je baas hoe hij 'vette bassen' definieerd?

Is hij een Funk, hhiphop, D&B, Gabber liefhebber. Verschillende genres, verschillende 'vette' bassen..

nee hij is niet van dien aard ... en pas met midi en audio stuff bezig sinds 4 jaar ofzow
heeft al te veel gear dat wel .. maar zit niet in 'onze' muziek styl ...

maar het beste lijkt me als pim effe een demo maakt

pim ben je daar ? :P

hmm... moet dit ding concurreren met de roland v-synth? want dan zie ik donkere tijden voor good ol' hartmann.
twee keer zo goedkoop (of de helft zo duur) en de demos zijn minstens zo mooi! varisynth is bovendien vet koel, terwijl dit neural computing... ik moet het nog maar zien...:erm:

ps. dit alles is natuurlijk mijn mening. :geslaagd:

Back