MC909 met hard en software

funzel

Gebruiker'
Beste mensen,

Ik ben onderhand een jaartje vrolijk muziek aan het maken met Fruityloops + novation nova en een JP8000.

Allemaal leuk en aardig, maar nu wil ik het liefst iets in mijn "handen" hebben om me te klote. Een MC909 of RS7000 bijv. Op deze manier lijkt het mij leuker (misschien niet makkelijk) om beats/midi tracks te maken.

Is het nou verstandig om een externe sequenser langs fruity te laten lopen?
Kan ik automation niet beter vanuit fruity naar mijn hardware laten lopen ipv de MC?. Hoe zit het met melodien maken, is dit makkelijker om in fruity te maken?

Ik heb zelf zo het idee dat ik door een extern speelgoedje te kopen "achteruit ga" in mijn mogelijkheden. Wel vooruit in muzikale vrijheid misschien?

Ik hoop dat iemand me advies in deze overstap zou kunnen geven: )

Hey Funzel,

Ik kan je helaas niet helpen maar zit eigelijk met dezelfde vraag. Ik gebruik momenteel Cubase, EMU midi keyboard en een Novation Remote Zero SL om mijn tracks te maken. Ik zou graag meer richting live optredens willen gaan en vraag me af of zo'n MC-909 of iets dergelijks daar iets aan kan bijdragen. Vaak zie je gasten met enkel een laptop en een midi controllertje.

Omar S gebruikt twee MC-909's om te sequencen / samplen, toch een van de vernieuwendste artiesten van de laatste tijd. Wat ik merk aan hardware sequencing is dat ik beter vooruit plan, preciezer ben in het maken van mijn patronen en veel meer met de hand inspeel of stepsequencers gebruik.

Oke,

En hoe zit het met een MC/RS samen te laten lopen met de patterns in fruity?
Mij lijkt dit erg onhandig

ik snap de vraag niet...
je kan via midi sync een MC/RS perfect laten meelopen in het tempo van Fruity
Je kan ook via Fruity alles aansturen en je nummer 'uitschrijven', en dan je MIDI files in de MC/RS dumpen (of gewoon alles opnemen in de MC/RS) en dan kan je alles via de RS/MC afspelen zonder je PC.

Uit ervaring weet ik dat voor mij :
-loopjes maken even snel gaat op hardware of software
-tracks verder uitschrijven sneller gaat in software
-live het leuker is om hardware te gebruiken

dus : best of both worlds = sequences arrangeren in Fruity en dan alles naar externe sequencer

De MC-909 schijnt nog wel wat bugs te hebben. Volgens mij wordt het nogal overdreven hoe erg het is maar aan de andere kant zie ik dat het ding voor 1700 euro verkocht wordt.....

De MC-909 schijnt nog wel wat bugs te hebben. Volgens mij wordt het nogal overdreven hoe erg het is maar aan de andere kant zie ik dat het ding voor 1700 euro verkocht wordt.....
1700?
2e hands voor 700 eerder

De Mc-909 heb ik onlangs gekocht voor 600 euro inclusief 256 MB ram.
Ik raad aan deze meteen uit te breiden met de dance kaart, daar deze bruikbaar is voor de drumsounds.
kwa sound, kan je vergelijken met een JP-8080. Te commercieel naar mijn smaak. Maar het is een heel veelzijdig toestel die meer potentieel aan boord heeft dan je in eerste instantie zou vermoeden.

Ik gebruik hem in slave mode en loopt netjes gesynct mee zodra ik cubase laat lopen.
Ben geen fruity gebruiker dus op dat punt kan ik helaas geen advies geven.

Anderszijds voor tweede hands prijzen van 600-700 euro moet je hem zeker eens proberen.

indd voor 700 euro zou ik het altijd kunnen proberen.

Waar ik dus bang voor ben is dat fruity en MC/RS niet soepel samen lopen.
Ik wil gewoon alle functies van fruity blijven gebruiken, dus ook het raamwerk.
Mij lijkt dat ik alles op automation kan zetten in een MC/RS?
Dus ook wat betreft patterns/volume etc etc?

indd voor 700 euro zou ik het altijd kunnen proberen.

Waar ik dus bang voor ben is dat fruity en MC/RS niet soepel samen lopen.
Ik wil gewoon alle functies van fruity blijven gebruiken, dus ook het raamwerk.
Mij lijkt dat ik alles op automation kan zetten in een MC/RS?
Dus ook wat betreft patterns/volume etc etc?

je bent nogsteeds een beetje kryptisch;
ik snap niet wat voor problemen je verwacht...
het raamwerk van FLStudio?

Heb je al eens gekeken naar de ingebouwde presets voor de mc909 en rs7000 (midi out en Synthmaker)???

verder heb je nog MMC/MTC

Serieus... ik heb een RS7000 staan die ik verkoop (omdat ik hem niet meer gebruik)... dus ik ben totaal niet onbevooroordeeld als ik zeg dat je die echt moet halen (en liefst van al nog die van mij).

Nee serieus, als je graag in Fruity werkt, dan moet je gewoon de RS7000 proberen, dat is precies software in een doosje, werkt enorm intuitief... shit, ik ben een software man (qua sequencen dan) en zou echt een RS boven Fruity verkiezen... dezelfde soort van werken op een manier maar veel leuker...

Eigenlijk vind ik de RS gewoon Ableton (in performance mode) in a box...

Met 64MB ram upgrade is het ook nog eens een hele leuke sampler, dus je kan niet alleen de best wel heel goede interne geluiden gebruiken, maar ook nog zelf gemaakte samples...

Hier een van wat ik na 2 dagen op de RS zelf maakte... Check mn channel, er staan er daar nog een paar...

Als fruity een midisignaal kan uitsturen zie ik geen enkel probleem om de MC hiermee te laten syncen. De MC kan je in slave zetten en op dat moment wacht die gewoon op een miditrigger signaal en zal het tempo netjes meelopen.

Voor de MC dien je best ook wel een paar memorykaartjes te voorzien want hier kan je eigen samples in opslagen en dus je eigen favoriete drumkits op plaatsen.heeft een USB poort voor connectie met pc om samples over te dumpen of te backuppen naar pc en je kan natuurlijk ook samplen met het toestel zelf. Vrij uitgebreid toestel.

Over de RS-7000 spreek ik mij niet uit, lijkt me vergelijkbaar kwa mogelijkheden.kwa bedieningsgemak is de MC, niet altijd even intuïtief, parameters op zich zijn vlot bedienbaar, maar het opslaan van patterns en samples vind ik iets minder gebruiksvriendelijk, samples/patterns/grooves , etc hebben elk hun eigen memorylokatie wat het soms wat onoverzichtelijk maakt.
Misschien scoort de yamaha op dat vlak wel beter, andersijds ontbreekt die dan weer de leuke sliders en zo hebben beiden hun voor en nadelen.. :maffia:

Misschien scoort de yamaha op dat vlak wel beter, andersijds ontbreekt die dan weer de leuke sliders en zo hebben beiden hun voor en nadelen.. :maffia:
Idd op de Yamaha is dat zeer makkelijk, die slaat alles op per track of pattern... je kàn dat wel scheiden als je wil.

Back