Roland PG200

mijn haagse underground programmer doet ook niks meer.
vorige week is die een keer naar beneden gegleden of maakte die kabel half contact denk ik.
heb er verder nooit problemen mee gehad, heb weleens een hotswap gedaan.
heb in elk geval wat dingen geprobeerd. heb een organix kit erin maar die zit goed dus kan het niet wezen.
heb het net nog open gehad en bekeken.
zeer irritant :(
heeft iemand een oplossing? kan ik nog iets proberen of moet er dus zo'n nieuwe chip in en wat kost dat?

ja echt ruk, zomaar in ene.
hoopte dat dit topic wat duidelijkheid zou verschaffen.
ik zal de synthdoktoren eens even raadplegen.
kan best dat die chip die aan het begin zit vervangen moet worden.

aj jaii zou iemand zo'n ding kunnen kopiëren dat zou mooi zijn
of heeft roland ze nog.

maar van de ene op de ander dag wilde hij niet meer programmeren heee vreemd.

het zijn geen eproms maar een M5L8048-067P, kennelijk ROM met het os.
ik zal eens kijken of dat daadwerkelijk het probleem is, het alles al geprobeerd en alles al uitelkaar gehad, inclusief de synth zelf. de pg200 doet gewoon helemaal niks meer.
je zou eerder verwachten dat de plastieken pg800 het zou begeven maar de ijzeren tank houdt er gewoon mee op.
heb jij inmiddels je organix kit al?

ik heb laurens een mail gestuurd het kan nog wel even duren voor hij ze weer aan de man brengt maar ik stond wel op zijn lijst. ben dus niet de enige die de mod wil hebben. afwachten dan maar.

ik heb e ook even geen voor je. balen ja.

Heheh.. het is meer mensen overkomen. Stekker zat er nog niet eens in.
Maar je kent dat wel, rond draaien met je midi plug totdat de pinnetjes goed vallen. Zo iets was dit ook. Alleen ging de voeding ergens heen waar ie niet moest zijn...
opzich logisch bij 'randapparatuur' uit die tijd... zo was het bij een C64 ook uit den boze om 'hot' een diskdrive aan te sluiten of anders *POEF*... het is nu eenmaal geen USB nutuulk...

hier staat er 1: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=136985
helaasch niet apart; je moet de jx er bij kopen (wat uiteraard het grootste deel van het bedrag is neem ik aan)...

Laatst gewijzigd:
Ik heb er inmiddels 1 gevonden.
sterker nog, het zijn de laatste 2 die verkrijgbaar zijn dus ik heb ze beide genomen

Attachments

• foto.jpg
    foto.jpg
    37,7 KB · Bekeken: 73
De firmware heb ik voor je in bin-format, dus wanneer je die zoekt hebt om een lege 8048 te programmeren geef je maar een seintje.

Let op tijdens het desolderen dat je niet de printbanen meeneemt, daar zijn deze oude PCBs vrij gevoelig voor.

hey laurens, top van je antwoord :)

een lege zou dus ook kunnen. ik ben er eigenlijk zo mee bekend, blijf lerende natuurlijk :)
maar ik kan de M5L8048-067P voor 22 euro p/st krijgen.
ik ken verder niemand die een lege zou kunnen programmeren en al helemaal niet voor die prijs waarschijnlijk.
Ik weet ook niet of het probleem daadwerkelijk aan de chip ligt maar vind het het proberen waard.

Klopt, de 8048 is een OTP en is leeg (als het goed is, anders wordt je genept) wanneer je hem koopt. Ik kan hem wel programmeren voor je.

Maar... je weet dus niet zeker of de CPU defect is? in dat geval is het wellicht toch handiger om eerst te kijken waar het precies aan ligt. Die 8048's zijn niet goedkoop (zeldzaam) en het desolderen kost ook even wat moeite.

Is het niet gewoon een spanningsregelaar o.i.d.? je kunt dit als volgt controleren:

Ook als de CPU defect is moeten de leds van Manual en Write button oplichten wanneer je er op drukt. Wanneer deze niet oplichten, dan is de CPU mogelijk niet defect en ligt het probleem ergens anders.

Wanneer je er niet uit komt dan kun je me wel even een PB sturen. Ik ken de electronica van de PG-200 aardig goed en heb er recent ééntje gerepareerd voor een ander forumlid.

ah kijk, dit is waardevolle info.
de leds manual / write branden niet inderdaad.
ik zat ook te denken aan wellicht een kapotte connector

Een kapotte connector of draadbreuk zou ook goed kunnen, of toch een defect in het circuit met de spanningsregeling.

In ieder geval lijkt de CPU niet de boosdoener te zijn.

Heb je het schema al eigenlijk? die kan ik je wel mailen wanneer je die nog niet hebt.

Helaas heb ik geen verstand van dingen doormeten of electronica in general.
solderen lukt me wel als ik maar weet wat waar moet.
ik ben wel altijd zeer geinteresseerd dus wie weet lukt me zoiets over 10 jaar maar voor nu durf ik me er niet teveel aan te wagen.

Ik kan er wel een blik op werpen als je dat liever hebt? kijk maar... misschien is het een kleinigheidje en is het zo gefixt.

Klopt, de 8048 is een OTP en is leeg (als het goed is, anders wordt je genept) wanneer je hem koopt. Ik kan hem wel programmeren voor je.

Kan jij inprincipe elke 8048 programmeren? Dus ook bv die in de CR78?

Ja, althans, ik denk dat het wel moet lukken een 8048 te programmeren. In ieder geval ondersteund mijn programmer (de GALEP-4) de 8748 (de UV-venster versie van de 8048 ). Ik kan de 8048 in ieder geval wel uitlezen. Wellicht hebben ze ook dezelfde programmeer methode.

Anders kan ik ook nog even naar de programmer op m'n werk kijken, die is echt heel uitgebreid.

Maar heb je wel binary file voor de CR78?

Back