Nee anarchist, en als iedereen alles maar laat voor wat het is veranderd er nooit nix. Als in het verleden mensen zo hadden gedacht, werden er nog steeds heksen verbrand op het markplein als volks vermaak. Het is jammer dat er nog maar weinig idealisten zijn. De meeste mensen hangen een Amonietiesche(geldgod) religie aan(oeps bijbelgezwam). Ik ben een linksradicaal tot in de kleinste vezel van mijn lichaam, dus zal altijd tegen die ongebreidelde zelfverijking(over de rug van andere muziekanten) en matennaaierij in opstand komen. Sorry dat ik principes heb.
Om de discussie wat uit de politieke hoek te halen en wat meer on topic te houden: ik denk dat iets als een marktwerking, zeker ook voor muziekinstrumenten, onvermijdelijk is. Op het moment dat iets zeldzaam EN gewild is (vaak gaan die dingen samen) stijgt gewoon de prijs. En met behulp van internet zijn hypes nog sneller gecreeerd dan ooit, als is de analoge ("vintage") revival al lang geen hype meer te noemen maar meer een stevig doorzettende ontwikkeling.
Het mooie hiervan is, dat je er niet aan mee hoeft te doen als je dat niet wilt. Nog nooit hebben mensen met onze hobby zoveel keus en mogelijkheden gehad, als het aankomt op de spullen waarmee je muziek maakt. En vooral wat synths, drumcomputers en samplers betreft (met sommige randapparatuur is het wat lastiger) kan je het heel goedkoop houden en toch ontzettend mooie muziek maken, afhankelijk van je talent. Ik heb zelf bijvoorbeeld 2 x een Roland D-110 staan waar de honden nog niet overheen willen

, waarmee je met wat moeite (okee, vies woord soms) te gekke dingen kunt doen. En zo zijn er heel veel apparaten al "afgeschreven" door menig muzikant. Daar kun je dus je voordeel mee doen.
Het kiezen om ergens niet aan mee te doen is 1 ding, het er tegen aan schoppen is een tweede. Met name als je ergens geen last van hebt (als je geen 909 of 303 wilt is dat toch prima?) is dat vaak verspilde moeite en kan je je energie beter richten op bijvoorbeeld muziek maken. Het is gewoon niet anders op dit moment en zal ook niet snel veranderen; "gewilde" bakken blijven duur en we houden het allemaal in stand. Nou ja, bijna allemaal.... maar als jij morgen een 303 verkoopt voor 100 euro (want meer is die eigenlijk echt niet waard) dan zal de koper hem tzt wegdoen voor 1.100,- want die is echt niet gek.
Het is goed om principes te hebben, heel goed zelfs, maar het gaat hier om een relatief onschuldig terrein (er worden geen mensen gekwetst, nou ja, hooguit verdrietig omdat ze geen 303 kunnen kopen) dus ik zou me hier persoonlijk wat minder druk om maken. En als je ooit je Kawai verkoopt hou ik me aanbevolen (dan beloof ik dat ik er geen winst op zal maken)