[Jazzy Track] Uit de oude doos: Zero

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Jaja, eindelijk weer fatsoenlijk aan de slag met m'n nieuwe monitoren. De buren hebben het geweten hoor! ;)

De compositie van dit nummer is intussen alweer bijna 2 jaar geleden gemaakt, en nooit meer fatsoenlijk afgemixed (en dat ontbrak echt aan dit nummer!). De solo's in het nummer zijn voor mijn doen intussen alweer vrij simplistisch, aangezien ik de afgelopen 2 jaar weer flink gegroeid ben kwa spel, maargoed, dat heb je altijd met oude nummers. Desalnietmin vind ik het nog steeds een gaaf nummer. Ik ben trouwens ook bezig om te kijken of ik een deel van het nummer kan gebruiken in m'n band.
Opmerkingen over de mix zijn welkom, aangezien het pas de eerste echte fatsoenlijke mixpoging is op m'n nearfields. De audiotracks zijn ook al meer dan een jaar opgenomen met m'n oude Gina20; ik zou misschien de kwaliteit (vooral dynamiek) nog wat meer kunnen opschroeven door opniew alles op 24bit te HD-recorden met m'n WaMiRack. Opmerkingen over de composities zijn ook wel welkom, maar ik verander daar waarschijnlijk toch niks meer aan! (misschien dat ik de Rhodes nog een keer opniew opneem met een betere patch van m'n Triton Le)

Stijl: Jazz/funk/breakbeat/electronic
Belangrijke gear: Roland JV-1010 (+expansion), nagenoeg alle sounds komen hieruit; + enkele losse drumloops
Duur: 3'48
Size: 5,22 MB

Zero

Opmerking: luister het hele nummer af, het beste en meeste verassende stuk zit pas in de 2e helft! ;)

Ik vind het knap gedaan, [maar 't is niet echt m'n stij..l]. kan er verder weinig over zeggen.:) de mix klinkt zeer goed IMO.

Laatst gewijzigd:
zeker geen slechte compositie (harmonisch bekeken)
die binair/ternaire overschakeling halverwege vind k wel beetje raar

blueske in C ;)

maar klinkt mij iets te digitaal, gequantizeerd & de soundjes vind k ook iets te euhh.... "proper"
where's da groove & the tightness ?!
& make it dirty

je moet bji je turnaround eens een tritonus 7 akkoord proberen... klinkt lekker haaks (F#7)

gr jzz

...of je doet ontzettend hip en je voegt wat Coltrane-changes toe >:|

De sound van de track vind ik gaaf. Leuke geluidjes ook, ik vind wel dat er wat teveel 'geriedeld' wordt op de piano. Maar ja, dat vind ik ook van St. Germain.

In mijn optiek (maar ik ben dan ook jazzpianist) moet een solo ook een functie hebben in een nummer. Nu is de herkenbaarheid van het nummer gebasseerd op de sound (de ik echt ok vind) en niet op een thema, en er wordt zo ongeveer het hele nummer door geriedeld (in het eerste deel dan). Dat maakt het echt een toetsenisten nummer. Om nog meer commentaar te geven (is allemaal opbouwend bedoeld hoor) vind ik de swing drumloop (in het begin) ontzetten lelijk swingen. De tweede drumloop vind ik wel weer erg gaaf (waar heb je die vandaan?).

Wellicht een idee om een tussenstuk in te bouwen in een andere toonsoort (bv paralel majeur: Eb).

Na het swingdeel vind ik het al veel gaver (nu ik het nog een keer doorluister). Je kan leuke dingen uit dance-stromingen mee nemen door te luisteren hoe daar instrumentale nummers toch iets eigens krijgen, en dat, zonder instrumentensolo's. (makkelijker gezegd dan gedaan, ik vind dit ook nog het moeilijkst).

Ik hoop dat ik niet te negatief overkom want zo bedoel ik het niet

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door Jeroen

Ik hoop dat ik niet te negatief overkom want zo bedoel ik het niet

Grtz,
Jeroen
Nee hoor, absoluut niet... anders post ik dit soort dingen ook niet :)
Opbouwende commentaar is altijd welkom.

IK ben met je eens dat het eigenlijk een grote berg solo's is zonder een echt thema. Maar het nummer is al meer dan 2 jaar oud, en ik heb de compositie nooit meer echt aangepast. De drums in het eerste deel heb ik ook nooit meer aangepast, de swing is idd niet compleet. Maar er heeft ook wat tijd gezeten tussen het maken van het eerste deel en het tweede deel, en ik heb me uiteindelijk eigenlijk alleen nog maar gefocussed op het tweede deel. Van de twee gebruikte drumloops heb ik er 1 gesampled van een of andere house-cd (ik weet niet meer welke, in ieder geval niet uit eigen collectie bij gebrek aan dit soort cd's), de andere komt van een sample-cd van een of ander programma, weet ook niet meer welke.
Maar misschien dat ik de compositie alsnog eens ga aanpassen, ik ben zelf ook niet altijd even tevreden geweest over het eerste stuk. Ik moet eens ergens goeie jazzdrumloops vandaan halen... tips?

...of je doet ontzettend hip en je voegt wat Coltrane-changes toe >:|

...zo'n 1024 noten per min. "giant steps" solo maar die dan als thema gebruiken & daarna de solo's nog eens dubbel zo snel spelen. Met een Art B drumpartij & een Paul Chambers baslijntje..

én !!... zonder in heel het stuk een d# te gebruiken..

geintje
;)
...voordat je me vraagt het 's voor te doen :confused:

...& Jeroen : stevig CV'tje man !(& dan heb k het niet over controled voltage):okdan:

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Ik moet eens ergens goeie jazzdrumloops vandaan halen... tips?

of probeer is op een jzz cdtje een drumloop te vinden waar geen bas of solist mee opstaat...
er weet toch geen kat waar je die samples vandaan hebt..

gr jzz

Als je echte jazzloops zoekt zijn daar best veel goede CD's voor (uit mijn hoofd "on the jazz tip" schijnt een goede te zijn).

Wat je ook kan doen is harmonisch en melodisch jazzy blijven maar in je grooves meer funk, disco, of zelfs house. Geeft altijd leuke effecten. Probeer een jazzy thema (maar denk als een jazzblazer, niet als een pianist) over een breakbeat waarbij je voor de bassline weer juist niet iets jazzigs neemt...

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door JazzMann
of probeer is op een jzz cdtje een drumloop te vinden waar geen bas of solist mee opstaat...
er weet toch geen kat waar je die samples vandaan hebt..
Ik heb al wel eens gezocht tussen m'n collectie jazzmuziek (ik heb redelijk veel, maar nou ook weer niet zo heel veel), maar nog nooit echt iets bruikbaars gevonden. Soms ook wel, maar dan paste het net weer niet ergens in. Maar ik zal er toch weer eens aan denken, aangezien het alweer ff geleden is dat ik heb gezocht.

Als je echte jazzloops zoekt zijn daar best veel goede CD's voor (uit mijn hoofd "on the jazz tip" schijnt een goede te zijn).

Wat je ook kan doen is harmonisch en melodisch jazzy blijven maar in je grooves meer funk, disco, of zelfs house. Geeft altijd leuke effecten. Probeer een jazzy thema (maar denk als een jazzblazer, niet als een pianist) over een breakbeat waarbij je voor de bassline weer juist niet iets jazzigs neemt...

Luister dan eens hiernaar:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=8083
Ook jazzy, maar dan in een compleet andere sfeer... btw, dat nummer is experimenteel, en ook (nog) zonder thema. Maar de feeling is compleet anders. Gelieve in die thread te reageren op dat nummer (voor het overzicht), of maak hier even een duidelijke verwijzing over welke track je het hebt)

Hoi RiPsaw ...

Dit klinkt echt wel overtuigend heej ... super! Vooral bij 2:21 waar die piano erbij komt ... Ik zie al zo'n bandje voor me op zo'n trouwerij van twee rijke mensen .. waar er op de dansvloer echt uit de daken gegaan wordt door alleen swingende dansende .......genodigden.. ja .. dit is muziek waar je in meegesleept wordt .. ik begon hier nog net niet zelf....

complimentos ... die muziekstijl mag ik wel .

Wat zit hier nou bij van de Korg Triton LE? .. of is dat helemaal nix?

Met vriendelijke groeten

GoBat

Klinkt erg goed! :okdan:

Zoals een van mijn voorgangers al zei vind ik 'm alleen nog net iets te digitaal klinken. Maak 'm wat viezer en dan heb je echt een lekker trackje in handen.

Maar voor de rest super gedaan!

Ik hekel digitale varianten van echte instrumenten, en dit trackje stikt ervan.
Ughh.

Zet je computer uit en ga in godsnaam echte instrumenten kopen!
Want het talent is er.

Ff melden dat ik het een vet nummer vind! Weinig op te merken, alhoewel in het hele begin de beats duidelijk de plank een beetje misslaan... maar knap gedaan, heel muzikaal zo al die jazz dingetjes...
:dj:

Hehe, thnx voor de nieuwe reacties, dit topic is alweer van even geleden, nummer staat al tijdje online ;) Maar altijd leuk dat oudere nummers weer eens worden opgespoord voor nieuwe luisteraars :)
Het nummer is overigens ruim 2 jaar oud (afgelopen jaar dus opnieuw gemastered).

Origineel geplaatst door dob
Ughh.

Want het talent is er.
Weet je wat het kost om een vleugel, clavinet, basgitaar, drumstel, Fender Rhodes te kopen en dan een compleet strijkorkest in te huren voor de strings? ;)
Ik ben het met je eens, ik ga ook veel liever op pad met m'n jazzcombo wat nog veel leuker is! Maar je ziet het, ik kan mezelf ook prima vermaken. Bovendien komen alle sounds (op de breakbeatloops na) uit één synthesizer (Roland JV-1010), wat op het moment van maken ook m'n enige synth was... binnenkort een goeie digitale piano dus dan kan ik de piano en rhodes klanken misschien vervangen....

ja erg lekker zeg! min puntje dat ene geluidje, gitaartje(?) waar ie mee begint, vindt ik iets minder. en alle geluiden zijn wel erg closemic en daardoor erg schoon. mag van mij wel iets smerigs door heen zeg maar. althans dat zo ik doen .

maar een hele relaxte trek lekkere overgangen en sfeervol.

puik!!:)

Origineel geplaatst door dob
Ughh.

Want het talent is er.

Jonge jonge jonge .... je moest eens weten hoeveel 'echte instrumenten' er digitaal worden neergezet in hedendaagse muziek. Waarom niet in godsnaam ... als 't overtuigend klinkt dan is 't goed.

Ga jij maar weer verder met het maken van digitale bonk-bonk-crap, want jij kan je computer niet eens uitzetten om muziek te maken.

Mzzl.:duivels:

Ja nou moet je me niet op de kast gaan jagen......

Origineel geplaatst door gobat
Jonge jonge jonge .... je moest eens weten hoeveel 'echte instrumenten' er digitaal worden neergezet in hedendaagse muziek.

Ook dat vind ik vreselijk, dacht je dat ik dat niet hoorde??
Moet daarom iedereen het maar cheap en lelijk gaan doen?

Waarom niet in godsnaam ... als 't overtuigend klinkt dan is 't goed.

IK vind het niet overtuigend klinken, heel erg verre van. DAAROM niet.
Train je oren 's een keer. Ga 's ECHTE muziek luisteren.

Ga jij maar weer verder met het maken van digitale bonk-bonk-crap, want jij kan je computer niet eens uitzetten om muziek te maken.

[/B]

Ik hekel digitale bonk-bonk crap.

Ik gebruik mijn studio en computer en electronica als instrument en ben daar al sinds mijn 8ste mee bezig, als ik mij verdiept had sinds toen in "een echt instrument" speelde ik je de zaal uit.

FF omdraaien.
Stel je voor ik pak een gitaar en begin werkelijk een waanzinige technoplaat te spelen en post dat op een jazzsite. Moet ik me daar gaan verdedigen van: ja maar weet je wat een echte 808 kost, en 909, en een sampler, dit is veel makkelijker en goedkoper, want ik kan ook niet programmeren, etc...... en echte techno wordt steeds meer live gespeeld, dus en het klinkt toch goed zo, en zo overtuigend ook.....
Ahum.
Ik bedoel; dat is toch waanzin??
Catch my drift?

Of zit ik hier gewoon op het verkeerde forum? (Let op: Inkopper!!)

Back