JEAN MICHEL JARRE

Fokke

Ingeburgerd
Dinsdag 26 mei 2009 - Heineken Music Hall
Jean Michel Jarre - World Tour 2009 - 2010 :mega:

Nee oke... Maar die ouwe bakken werkten ook niet echt mee.
Ik ga er iig heen, de 26e en ben benieuwd wat ie daar laat horen en zien. Moet erg speciaal worden!

Ik vond het optreden in Carré prachtig. Eindelijk een keer alles live en met originele instrumenten. Tuurlijk werkten die bakken niet mee. Da's nou juist de charme.

Denk dat de HMH wel spectaculair word. Weer een mega show zoals we die van hem kennen. Jammer dat ik dan op vakantie ben... ;{

Ik heb net m'n kaartje besteld! Heb hem nog nooit live gezien en kijk er naar uit. Helaas ga ik in m'n eentje, in m'n vriendenkring is het meestal 'jean mi wie?' dus...

Inderdaad"wie???" en dan nog uitleggen wat voor muziek het is.

Ik ben er ook samen met mijn meis:luv: :okdan:

Ik ben er net geweest en het was niet mijn ding. Af en toe klonk het wel leuk maar merendeel niet zo boeiend en soms zelfs irritant met van die zeur solo's.
En dat publiek, het leek wel of alle nerds van nederland hier verzameld waren. Sjonge jongen. Vast allemaal startrek fans. Ik had zo'n super nerd naast me die op een kladblokje aantekeningen zat te maken en dan steeds een beetje schichtig opzij keek of ik het niet zat te lezen.
Vond de laser effecten soms wel leuk. Dat spelen van Jarre op de lasers was ook wel grappig.
Maar hoe dat werkte, dacht eerst dat wordt gewoon afgespeeld en hij heeft heel goed geoefend. Maar had op een gegeven moment het idee dat het toch 1 of ander systeempje is.

Niet alles werd overigens live gespeeld, maar wel het meeste. Heb het idee dat sommige van die modulaire synths meer voor de show stonden opgesteld. Ook een beetje suf dat je iedereen alleen JMJ ziet filmen, terwijl de overige 3 artiesten vaak voor het merendeel van het geluid zorgen. Soms vroeg ik me echt af wat hij nou deed naast continu op de bekkens te slaan.

Wat voor sequencer/computer systeem had die rechter man. Zo'n klein houtenkastje met een display erin.

Mooie synth collectie stond er.

Kom er zelf ook net vandaan, heb genoten :engel:

En dat publiek, het leek wel of alle nerds van nederland hier verzameld waren. Sjonge jongen. Vast allemaal startrek fans. Ik had zo'n super nerd naast me die op een kladblokje aantekeningen zat te maken en dan steeds een beetje schichtig opzij keek of ik het niet zat te lezen.
Pfoeh ja, blij dat ik net mijn aandelen Videoland heb verkocht :)

Soms vroeg ik me echt af wat hij nou deed naast continu op de bekkens te slaan.
Werd inderdaad een beetje overdreven met die bekkens ja.
Die nordlead die hij zelf heeft staan zal na de worldtour trouwens ook wel dood zijn.

Laatst gewijzigd:
Ik vond het erg leuk, zowel publiek als JMJ zelf hebben inderdaad een hoge knulligheidsfactor maar dat heeft ook wel zijn charme vind ik, lekker positief sfeertje. Die laserharp is denk ik een systeem met sensoren - als hij een straal tegenhoudt en dus terugkaatst naar de sensor, wordt er een toegewezen MIDI noot getriggerd. Hij had een aantal presets met noten die hij kon afwisselen, aan het eind ging dat nog helemaal mis. Ik zat op de tweede rij en kon daardoor zien dat die rechter dude veel van de bealngrijkste thema's speelde, hij speelde zelfs live melodietjes die als een arpeggio of sequence klinken. Wat JMJ zelf deed was vaak onduidelijk inderdaad, uit zijn solo's bleek dat hij geen goede toetsenist is in elk geval :) Dat ie een beetje overdreven op die bekkens slaat kan ik wel begrijpen, anders valt er helemaal niks te zien voor de mensen achterin. Ik heb trouwens twee Neerlandsche synth-grootheden gespot in het publiek: Armin van Buuren en Sendex. :D

Jammer van de fail van de laserharp met de 2e track! Geluid vond ik niet echt super in HMH, te zacht en weinig overweldigend.

Vooral in het begin vond ik Jarre maar wat aanmodderen, regelmatig naast de maat.

Toch leuk dat hij 2x terugkwam met een encore met mn favoriet Oxygene 4 :-D

Die vent rechts (Francis Rimbert) wordt ook wel the human sequencer genoemd. Die is gewoon goed!

Het nerdgehalte was idd wel hoog, maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik vond het opzich allemaal wel erg gaaf! Leuk dat jarre heel veel live speelde. Ook de laserharp ja. Die werkt met een camera en een computer om midi signalen door te sturen.

Heb een geweldige avond gehad, alleen jammer dat ik Armin niet heb gezien :)

Jammer van de fail van de laserharp met de 2e track! Geluid vond ik niet echt super in HMH, te zacht en weinig overweldigend.

Te zacht???????????????????????
Sorry maar dan hebben jouw oren echt een probleem. Ik zat op rij 9 dacht ik en had oordoppen in met -25DB. Het eerste half uur had ik last van m'n oren, bleek ik de doppen verkeerd en om in te hebben, dacht ook al van zit niet lekker. :stupid

Maar het volume vond ik dus flink (ok mijn oren zijn gevoelig). Toen Jarre op die kleine(in verhouding dan he met die hele grote achterin) modulair speelde, ff naam kwijt, daar zat zoveel laag in dat je zaal voelde trillen.

Laatst gewijzigd:
Geluid te zacht? Goeie genade, is het al zover dat het niveau van gisteren te zacht was?
Is er een keer sprake van redelijk zuiver, goed versterkt signaal op het niveau dat nog enigszins onder de pijngrens ligt, dan is het blijkbaar toch weer niet goed...Dan vraag je serieus om gehoorproblemen, IMHO. Of je moet volgende keer maar naar Gabber Piet ipv Jarre?

In ieder geval, ik heb me bijzonder goed vermaakt. Zelfs als (zeer) kritische Jarre liefhebber, kon de show van gisteren echt tot de betere optredens van de man worden gerekend. En zowaar nog van een behoorlijk live gehalte, en dat was wel eens anders...
2 uur lang (dus luiheid kan je 'm niet aanrekenen), goed in elkaar gezet qua opbouw en repertoire, prima lightshow, vette gear op het podium, goed geluid (ja Sander, dat was een ARP 2600... :D) ... en goeie sfeer! Je zag dat de mannen er plezier in hadden!

Nee, blijkbaar niet. En daarom gaan mijn oortjes nog tot 19,5 Khz. Het is een straf, ik weet het! :D

ik heb voor het eerst van mijn leven een 2600 via een PA-systeem gehoord. Mijn leven is voorgoed veranderd...Oh my, zoveel laag en toen ie aan dat filter begon te draaien, pfffff

Ik vond het een erg goed concert, met geluid dat net niet te hard stond naar mijn smaak. Ik zat achterin op de tribune en kreeg pas tegen het einde echt last van mijn oren.
Vond ook het foutje met de Laser Harp (vastloper in het systeem?) erg leuk bij muziek die normaal gesproken zo strak is. Net als in 2004 met kraftwerk, toen ze de verkeerde patch kozen bij het instarten van de autobahn-sequence en de overige bandleden gepikeerd naar de schuldige keken :D

Ik vond het concert beter dan dat in carree. Met name het geluid was beter, wel redelijk hard maar ik kreeg geen last van mijn oren. Geweldig dat laag. :{ Het is wel weer duidelijk dat vriend jarre blij mag zijn met zijn 'achtergrond' spelers zodat hij kan pielen met van alles en nog wat. Dat betreft mag de theremin en Moog Liberator voortaan thuisblijven. :dubbel: Het probleem met de laserharp was wel een aangenaam intermezzo. Geeft aan dat live spelen wel zo zijn charmes heeft. Wederom een leuke avond.

Ik vond de haperende laserharp wel charmant. Blijkbaar reageert dat ding echt real-time. Ik had ook het idee dat iedere straal ook een specifieke noot vertegenwoordigde terwijl ik tot dan toe aannam dat hij slechts een sequencer steeds een stapje verder triggerde.
Zover ik het kon zien zette hij de Elka Synthex uit en weer aan (resolute midi-panic-button). Grappig dat juist het lampje van die aan/uit-schakelaar al de hele avond stond te knipperen (einde levensduur lampje). Leuk dat hij ook echt de Synthex gebruikte en niet een sampler. Heel apart aan die laserharpklank is dat de Synthex bij de 2e keer triggeren van dezelfde noot een andere attack heeft. Moeilijk om uit te leggen maar dus ook moeilijk om te samplen.

Hoogtepunt voor mij was het ten gehore brengen van equinoxe 6 en 7 met die geweldige baslijnen (ARP2600 meen ik al vermoed ik dat dit niet live gespeeld werd).

Helaas zat ik ergens vooraan geheel aan de zijkant. Daardoor was er nauwelijks stereo-geluid merkbaar voor mij en gingen de laserbeams niet over me heen maar moest ik alles van de zijkant bekijken.

Toch vond ik het zeker de moeite waard, ondanks de nerds (ik zou toch niet ook...)

Back