Jean Michel Jarre naar ADE

Ik kan bevestigen dat er ook nu nog extreem veel goede muziek gemaakt wordt.

Zolang niemand ook maar een hint geeft waar al die hedendaagse extreem veel goede muziek (HEVGM) te vinden is, blijf ik sceptisch. En blijft de horror van de middelmaat en het riool dreigen.

En zolang JMJ geen concerten voor 500 miljoen mensen meer geeft, hebben we van hem ook weinig te verwachten.

En zo komt alles weer neer op smaak en het alom heersende misverstand dat daarover niet valt te twisten.

Ik denk dat tijd niet alleen van belang is bij de ontwikkeling van muziek, maar ook voor je smaak. Dat merk ik wel, tenminste. En dit is met elkaar verbonden. Ik luister nu (ook) naar andere dingen dan, zeg, 5 of 10 jaar geleden. Goede en slechte muziek is van alle tijden, het is niet zo dat over het hele muziekaanbod bekeken er tijdperken zijn die echt positief of negatief eruit springen, denk ik. Wel is er een verschil in soorten muziek over tijd en nieuwe ontwikkelingen vallen in de smaak, of niet.

Voorbeeldje, de huidige Gen Z-ers, en dan met name die van het vrouwelijke geslacht doen het volgens mij erg goed. De afgelopen jaren zien we deze twintigers zowel mainstream als in de meer alternatieve hoek aan de weg timmeren. En door volwassen geworden, relatief goedkope productiemiddelen maakt de laatste categorie vaak geheel op eigen houtje goede, eigentijdse, interessante muziek. Dat is een hele mooie ontwikkeling.

Ja kijk, als je gaat lopen roepen dat er extreem veel goede muziek wordt gemaakt, mag dat ook wel onderbouwd worden toch?
Dan zegt Persoon 1: "Artiest A is extreem goed".
En vervolgens Persoon 2: "Dat vind jij, maar ik vind dat helemaal niks."

Misschien, heel misschien, is het zo dat er ieder jaar zowel extreme bagger als extreem goede muziek wordt gemaakt, en dat dat wellicht smaak/leeftijd/generatie-gevoelig is? Muzikaal en commercieel talent is iets van alle tijden.

Zolang niemand ook maar een hint geeft waar al die hedendaagse extreem veel goede muziek (HEVGM) te vinden is, blijf ik sceptisch. En blijft de horror van de middelmaat en het riool dreigen.
In de platenwinkels, op Spotify, op je lokale podia. Je moet er wel wat energie in steken om het te vinden uiteraard, tenzij je van mainstream pop etc. houdt die je overal op de radio of in de openbare ruimte hoort.

Bandjes of acts opnoemen heeft geen zin, dat wordt alleen maar welles/nietes of moet het langs een vermeende lat van innovatie want anders deed band-X-dat-ook-al-eens-maar-dan-beter klets.

Vraag me af hoeveel % DJ JMJ met zijn instrumenten echt bespeelt.

Een keertje een gezien in Ahoy (kaartjes gekregen) een jaar of 10 a 15 geleden. Echt het enige leuke eraan was dat er heel veel toffe gear op het podium stond. Maar wat een kut muziek zeg ey.

Ik heb de indruk dat er vooral extreem veel slechte muziek wordt gemaakt.
Kun je wat voorbeelden noemen van al die extreem veel goede nieuwe muziek? Is ook je eigen mening natuurlijk, maar goed, ben wel benieuwd wat dat allemaal zou moeten zijn.

Ik denk dat hier muziek delen zinloos is; teveel mensen staan duidelijk niet open voor nieuwe muziek dus ga ik hen nu ook niet overtuigen hier.

Maar wat random namen, beperkt tot synthgerelateerde muziek: Sebastien Tellier, Weval, Andhim, Sara Switch, Wolfram, Leifur James, Max Cooper, Elderbrock, Howling, Mano le Tough, Emmit Fennt, Ben Bohmer, PHCK, Georg Fitzgerald, The Blaze, Kiasmos, Tourist, A.L.I.S.O.N. etc etc etc.

Oja en onze eigen Legowelt natuurlijk, HELD!

Ps, roepen dat er GEEN goede muziek gemaakt wordt tegenwoordig, dan ben je sowieso een beetje af in een discussie; er wordt namelijk nooit alleen maar slechte muziek gemaakt. De kans dat leeftijd je brein star heeft gemaakt is oneindig veel aannemelijker.

Ik denk dat hier muziek delen zinloos is; teveel mensen staan duidelijk niet open voor nieuwe muziek dus ga ik hen nu ook niet overtuigen hier.

Komen trollen in een draadje met een kleinzielig verhaal over je afkeer van het topic en het ongevraagd pushen van persoonlijke voorkeuren maakte je zaak niet zo sterk. Geleuter over de psyche evenmin.

Maar toch ook weer leuk dat je wat namen noemt. Altijd interessant om daar wat van te gaan luisteren.

Maar nu gewoon weer on topic.

Back