Ableton Live Set

Elec_Trix

Stamgast
Hi

Ik weet niet of deze thread in deze categorie past, maar ik dacht, nou, ableton is o.a. ook een sequenser, dus waarom niet? :)

Nu..

Ik ben sinds kort bezig met livesets maken in ableton. ik zit echter met het probleem dat ik niet echt een goeie manier vindt om een zo intressant mogelijke set te creeëren. Ik heb een Novation remote compact sl 49 en wil die er natuurlijk in gebruiken. Ook werk ik al een paar jaar met Reason.

Kan iemand me wat meer info geven over hoe ik het beste een set van ongeveer een uurtje kan maken?
Dus bijvoorbeeld hoe ik het beste loops, samples, sounds, synths,.. erin kan verwerken?
ik weet dat iedereen zijn eigen manier heeft, maar de bedoeling van deze thread is om een beter inzicht te krijgen in het hele live gebeuren.

Alvast bedankt!

Ik heb meestal iets van 2 x 6 kanalen. 1 kick/snare. 2 hihats. 3 percussie. 4 Basslines. 5 pads. 6 leads. En dat dus maal 2 zodat ik het volgende nummer met het vorige kan mixen met de crossfader. Verder heb ik nog een kanaal voor fx en vocals etc.

Verder natuurlijk een hele zooi inserts en send om alles wat spannender te maken.
Ik knip mijn tracks ook nog in stukken -> intro, midden, breaks, etc zodat ik wanneer ik wil naar de desbetreffende stukken kan skippen. Daar tussen in is het een beetje blokje aan blokje uit en los gaan met effecten

Ik maak voor livesets vaak meerdere variaties op 1 bepaalde clip. Het is moeilijk om al spelend je sequences een beetje te gaan bewerken, dus zegmaar 3 net verschillende variaties op 1 clip.

Live je drums sequencen vanuit live, heeft als nadeel dat het lastig is om je percussie een beetje spannend te houden vind ik altijd. Heb een tijdje met een simpel electribeje gewerkt, die dan mijn airbase (maar kan ook vst drum zijn) aanstuurde. Zo heb je live je drums direct onder je vingers en kun je makkelijk varieren.

Kijk eens bij de midi-effecten wat daar voor lachen speelgoed staat. Vind ik ook altijd wel tof werken.

Gewoon veeeeel vorbereiden... en zorgen dat je veel functies onder de knoppen hebt...

Gewoon veeeeel vorbereiden... en zorgen dat je veel functies onder de knoppen hebt...

En hoe gaat het voorbereiden dan in zijn werk? Wat bedoel je precies met voorbereiden?

Ik heb precies ook de indruk dat het genre er ook voor een stuk mee te maken heeft, want ik kan me moeilijk voorstellen dat je echt improvisaties kan uitvoeren terwijl je een techno of house set aan het brengen bent.

Heb net een filmpje van tom cosm bekeken op youtube. Vond ik trouwens een heel goede tutorial.
Hij maakt nu wel psytrance maar je merkt duidelijk dat het bij psytrance precies makkelijker is dan met andere genres.

Tom Cosm part 2 (de andere delen kan je op youtube vinden)

Hoe doen of zouden jullie het doen?

gr.

ik kan me moeilijk voorstellen dat je echt improvisaties kan uitvoeren terwijl je een techno of house set aan het brengen bent.

Wat bedoel je daar precies mee? Volgens mij kan je juist met dingen als techno en house improviseren...

Hoe bedoel je?
Zoals ik al zei ben ik een leek op ableton gebied... ik maak juist veronderstellingen...

Laatst gewijzigd:
Ikzelf maak van alle sounds die ik gebruik in mijn songs aparte loopjes (8 parts in ableton voor drums - Kick, Snare/clap, HH, Perc1, Perc2, ... -, 6 voor melodische dingen en 2 voor midi). Zo kan ik on the fly mijn tracks in elkaar steken omdat ik zelf kan bepalen wanner ik de kick in/uit wil of één of andere percussiepart, ...

Verder inderdaad genoeg inserts (ik steek op elke track een filter + ...) en een paar sends zodat je inderdaad hier ook mee kan beginnen spelen.

Ik haat het zelf om een heel stuk van een song in een clip te steken omdat je zo weinig mogelijkheden hebt om live te improviseren.

bijkomend vraagje: weet iemand hoe ik mijn send zo kan automatiseren (liefst met een clip envelope) zodat het pijltje van de rotary verspringt en niet enkel het oranje streepje? Of is dat niet mogelijk?

Ik heb deze vraag ook al eens gesteld, maar het antwoord is er simpelweg niet. Iedereen gebruikt het anders. Zoals in eerdere posts het opknippen van tracks tot loops is een optie. Andere optie is om je tracks als losse sporen op te slaan en daar in te gaan knippen...

Back