6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
en waar gaat die over? Tis alsof de duvel ermee speelt...sept is volgens mij al ietsje ouder dan frans (september komt bv. van de 7e maand in het jaar en de namen van onze maanden hebben we van de romeinen)Sept (fr voor 7)
toch staat er duidelijk Sept (fr voor 7) i (I = 1) c (C=100) 71100 = 7+1+1 = 9 verrek je hebt gelijk hehe

en is het je ook al eens opgevallen dat 4 maanden overeen komen met de ceasars?sept is volgens mij al ietsje ouder dan frans (september komt bv. van de 7e maand in het jaar en de namen van onze maanden hebben we van de romeinen)
ze hebben in de loop der tijd vanalles door elkaar en omgegooid... eerst de juliaanse kalender, toen de gregoriaanse... en het woord Maand (wat zou slaan op de maan) klopt nutuulk ook van geen kant meer...nou vroeger, toen alles nog goed was begon het Germaanse jaar op 1 april (geen grappie helaas) daarin zou het de 6e maand zijn.
Inderdaad en dan gewoon een hele week in oktober 1582 deleten en we zijn er nog niet vanaf, want er gaan nog meer 'rare dagen' komen (29-02-2100 bv).....ze hebben in de loop der tijd vanalles door elkaar en omgegooid... eerst de juliaanse kalender, toen de gregoriaanse... en het woord Maand (wat zou slaan op de maan) klopt nutuulk ook van geen kant meer...
nou vroeger, toen alles nog goed was
Dan mag ik vast ook wel even! 'Sept' in het Latijn zou 'septem' zijn - dus toch maar naar het Frans blijven verwijzen. In een vroeg Romeins system waren er maar tien maanden, vandaar maanden met 'septem', 'octo', 'nova', 'decem'. Januari (genoemd naar Janus, de god van deuren en begin/einde, die dan ook twee gezichten had) en februari zijn al vrij vroeg toegevoegd, of in ieder geval ruim voor Julius Caesar, die in 46/45 v. Chr. een hervorming doorvoerde (onze Gregorische kalender is daar weer een aanpassing van) - maar er zijn over de wereld heel veel systemen geweest natuurlijk. Dat Augustus zelf een paar dagen aan 'zijn' maand toevoegde toen die van Sextilis in Augustus werd omgedoopt schijnt een middeleeuws verzinsel te zijn.
)En ik had het over de Romeinen (van vroeg uit naar onze huidige kalender). Dat spreekt elkaar toch niet tegen?nou ik heb het over de maandtelling bij de germanen en kelten enzo, niet de romeinen![]()

Misschien bedoel je met 'romaanse bron' iets anders, maar het Latijnse woord voor 'zeven' is toch echt septem. Septum bestaat wel, maar is een variant op saeptum, het voltooid deelwoord van het werkwoord saepio, 'omheinen, omgeven'.sept, FR komt uiteraard van de romaanse bron Septum.