En de miljoenste post was voor...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
toch staat er duidelijk Sept (fr voor 7) i (I = 1) c (C=100) 71100 = 7+1+1 = 9 verrek je hebt gelijk hehe

Sept (fr voor 7)
sept is volgens mij al ietsje ouder dan frans (september komt bv. van de 7e maand in het jaar en de namen van onze maanden hebben we van de romeinen)

nou vroeger, toen alles nog goed was begon het Germaanse jaar op 1 april (geen grappie helaas) daarin zou het de 6e maand zijn.

maar het is toch une, deux, trois , quartre, cinq, six, sept, huit etc..tis alweer een tijdje terug Franse Les...

toch staat er duidelijk Sept (fr voor 7) i (I = 1) c (C=100) 71100 = 7+1+1 = 9 verrek je hebt gelijk hehe
:dubbel:

sept is volgens mij al ietsje ouder dan frans (september komt bv. van de 7e maand in het jaar en de namen van onze maanden hebben we van de romeinen)
en is het je ook al eens opgevallen dat 4 maanden overeen komen met de ceasars?

Julius
Augustus
Septimus
Octavius

en kijkend naar de laatste 2 is het ook ineens niet zo moeilijk te begrijpen waarom Februari korter is dan alle andere maanden...
idd, het is de ware 12e maand i.p.v. december (welke de 10e is... DEC)

nou vroeger, toen alles nog goed was begon het Germaanse jaar op 1 april (geen grappie helaas) daarin zou het de 6e maand zijn.
ze hebben in de loop der tijd vanalles door elkaar en omgegooid... eerst de juliaanse kalender, toen de gregoriaanse... en het woord Maand (wat zou slaan op de maan) klopt nutuulk ook van geen kant meer...

ze hebben in de loop der tijd vanalles door elkaar en omgegooid... eerst de juliaanse kalender, toen de gregoriaanse... en het woord Maand (wat zou slaan op de maan) klopt nutuulk ook van geen kant meer...
Inderdaad en dan gewoon een hele week in oktober 1582 deleten en we zijn er nog niet vanaf, want er gaan nog meer 'rare dagen' komen (29-02-2100 bv).....

nou oorspronkelijk waren er 13 manen in een jaar (nu nog steeds) maar origineel was een maand maar 28 dagen (een maanD cyclus)...13 maanden in een jaar dus, dat is de oorsprong. maar wat ik als ik jullie nou es vertel dat er in de oudheid getelde jaren waren van maar soms 250 dagen (met 13 manen dus) Dit is opgetekend in diverse hele oude chinese geschriften. Emanuel Veilikovsky haalt dit ook een aantal keren aan in zijn boeken o.a. planeten in botsing etc... das tog nie te geleuveuhh

http://en.wikipedia.org/wiki/Worlds_in_Collision

Yep en weet je waarom zowel juli als augustus 31 dagen hebben? Omdat de beide heren keizers niet voor elkaar onder wilden doen, dus moesten de maanden die naar hen genoemd werden (eigenlijk omgenoemd werden) ook evenveel dagen hebben. Die extra dag hebben ze trouwens van februari geript.

Wat een klets hè, over die maanden. :D Dan mag ik vast ook wel even! 'Sept' in het Latijn zou 'septem' zijn - dus toch maar naar het Frans blijven verwijzen. In een vroeg Romeins system waren er maar tien maanden, vandaar maanden met 'septem', 'octo', 'nova', 'decem'. Januari (genoemd naar Janus, de god van deuren en begin/einde, die dan ook twee gezichten had) en februari zijn al vrij vroeg toegevoegd, of in ieder geval ruim voor Julius Caesar, die in 46/45 v. Chr. een hervorming doorvoerde (onze Gregorische kalender is daar weer een aanpassing van) - maar er zijn over de wereld heel veel systemen geweest natuurlijk. Dat Augustus zelf een paar dagen aan 'zijn' maand toevoegde toen die van Sextilis in Augustus werd omgedoopt schijnt een middeleeuws verzinsel te zijn.

Etymologieën van namen van maanden en dagen zijn echt zwaar interessant! :P

(zo, heb ik mijn portie ook weer gehad :engel: )

nou ik heb het over de maandtelling bij de germanen en kelten enzo, niet de romeinen :)

sept, FR komt uiteraard van de romaanse bron Septum.

nou ik heb het over de maandtelling bij de germanen en kelten enzo, niet de romeinen :)
En ik had het over de Romeinen (van vroeg uit naar onze huidige kalender). Dat spreekt elkaar toch niet tegen? :)

sept, FR komt uiteraard van de romaanse bron Septum.
Misschien bedoel je met 'romaanse bron' iets anders, maar het Latijnse woord voor 'zeven' is toch echt septem. Septum bestaat wel, maar is een variant op saeptum, het voltooid deelwoord van het werkwoord saepio, 'omheinen, omgeven'.

nee dat klopt, maar ik dacht ik verduidelijk het even anders krijg je zon Sumerische Spraakverwarring.

Dat waren er dus 13 ipv 10
Ik bedoelde idd septem ipv septum....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back