Indie Electronic

demian

Ojee
Indie Electronic, een stroming die relatief onbekend is, Indie Rock is beter bekend als alternatieve rockmuziek, gemaakt door artiesten die vaak liever vrij blijven van contracten bij labels en zich niet willen beperken door met de stroom mee te gaan, maar zich liever juist afzetten of pionieren door op zoek te gaan naar nieuwe stijlen en methoden om zich te uiten.

Dergelijke dingen leven vaker als het gaat om uiten van creativiteit en artistieke ideeën in allerlei richtingen.

Deze thread gaat over Indie Electronic, vernieuwende electronische artiesten die nieuwe wegen bewandelen om zich muzikaal te uiten.

Een aardig voorbeeldje is : Fuck Buttons.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuck_Buttons

Engels groepje afkomstig uit Bristol.

800px-FuckButtonsSSW2008.JPG

Weer die engelsen, wat is dat toch..

Wat / wie is er nog meer (te scharen onder de noemer, Indie Electronic.)

Laatst gewijzigd:
Wat versta je hier allemaal onder?

Telt Holy Fuck bijvoorbeeld ook?
http://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Fuck

Of Late Of The Pier?
http://en.wikipedia.org/wiki/Late_of_the_pier

Does It Offend You, Yeah?
http://en.wikipedia.org/wiki/Does_It_Offend_You,_Yeah

Of bedoel je alleen echt hele vage shit? (Fuck Buttons gaat wel ver af en toe...)

Ik bedoel alles wat relevant is voor het idee 'Indie Electronic', dus het onafhankelijk willen zijn, het op zoek gaan naar nieuwe grenzen, methodes en ideeën en dat verwerkt hebbend in electronische muziek.
Vaag of niet vaag is niet zo belangrijk, smaken verschillen, en kwaliteit komt altijd naar boven drijven.
En wat onafhankelijk betreft, vrijwel iedereen die doorbreekt laat zich vroeg of laat een contract aanmeten, dat is op zich niet zo erg, maar de weg daar aan vooraf kan erg interessant zijn.

btw, 'Okay, Let's Talk About Magic' van Fuck Buttons is erg gaaf!

Ik ga jouw links chekken, thanks! :okdan:

Ik heb jouw links gechekked, maar ik bedoel inderdaad de meer vage shit, de experimentele kant gecombineerd met een vernieuwend eindresultaat qua sound. In dat opzicht dus vrij zijn van reeds bekende stromingen.

Niet dat Indie Rock altijd zo vernieuwend is, maar juist het loslaten van hoe iets zou moeten of een nieuwe richting kiezen laat je dichter tot je eigen ding komen.

Alternatieve shit zoek ik dus. Maar dan wel kwaliteit het liefst.. ;)

Okee - daar ken ik verder niet zo veel van (dat is niet wat me bijblijft van de luisterpaal ;) ), maar 's kijken wat anderen hier te opperen hebben dan! :)

battles ook dan maar : )

fuck seg, jammer, normaal gezien
zit ik op primavera eind mei ...
sonic youth, my bloody valentine x 2,
aphex twin,squarepusher, gang gang dance,
the jesus lizard, shellac, sunn o))) e.a.
zoniet berg sans nipple x 2 (veel te lang geleeje
dak ze nog eens heb getaped)

Ze spelen in juni ook nog in Lille, maar dat ligt niet echt heel erg in de buurt meer.

Moet nog wel even zeggen dat ik het echt een geweldige tip vind!

Ga ik nu Battles even chekken, hopelijk heb ik binnenkort ook nog wat groepjes die ik hier kan plaatsen.

hej hier redelijk goei geluid & sfeer beeldjes
(live alternatieve versie van http://www.last.fm/music/The+Berg+Sans+Nipple/_/a+new+soul?autostart)

http://vimeo.com/3197481

Ca s'est passé vite, la veille ou l'avant veille, osciller un centième de seconde entre l'opportunité d'un Concert à Emporter ou d'un Back on Stages avec Berg Sans Nipple. Et finalement, c'était simple et clair, Lori & Shane, c'était sur scène et nul part ailleurs.
Il y avait eu l'attente, un mois ou deux, toujours l'excitation à l'idée de les retrouver, réentendre les nouveaux morceaux de ce disque qu'on en peut plus d'attendre (et qui devrait arriver l'été prochain, si tout va bien).
L'espace d'un instant l'excitation a laissé place à l'inquiétude, à la crainte que ce ne soit pas leur meilleur concert qu'il soit donné de capturer.
Il y a eu peu de lumière, beaucoup de fumée et un final sans rappel du a des problèmes techniques qui ont laissé un goût un peu amer aux plus fidèles, de quoi croire que le rendu ne serait pas parfait.
Et finalement, « a new soul », l'un des meilleurs titres de leur premier fantastique album « Form of », la façon singulière qu'a Shane de se mouvoir sublimée, la montée en puissance. Ne rien avoir perdu, au passage, des regards qui font tant pour la symbiose du duo. Et les bribes d'un nouveau morceau prometteur.

check zeker hun eerste album form of !! (mr rest = zeker zo goed !!)

pssst:
ook de eerste ep'kes EP B & EP C van battles vind ik persoonlijk beter dan hun recentste

10081.ep-c-b-ep.gif

http://pitchfork.com/reviews/albums/11695-ep-cb-ep/

Laatst gewijzigd:
Hey Japinsky!

Ik luister nu naar de Battles, maar die zijn ook erg gaaf!!

Wat jij hebt hebt gepost is precies wat ik zoek! :halleluja

battles = ex drummer helmet
& ex gitarist don caballero

de laatste ook zwaar de moeite
& bij deze geldt zeker eerste albums
de fakste : drummer van don caballero = nie normaal
misschien niet electronisch, maar vooral de aanpak
van gitartist die nu bij battles speelt, vind ik toch wel electronisch aandoen : )

maar zich liever juist afzetten of pionieren door op zoek te gaan naar nieuwe stijlen en methoden om zich te uiten
Totdat het een nieuwe stroming wordt en er 'regels' komen (bv. het lijkt wel of het verplicht is voor 'post-rock' bands om een Glockenspiel te gebruiken en natuurlijk moet elk nummer wel minimaal 9 minuten duren...).

Laatst gewijzigd:
khoor in battles geen glockenspielz eiglijk :mexico: ,
voorbeeldje ?

& de hel :duivels: met "nieuwe" "stromingen" & "benamingen" & "regeltjes"
& de zogenaamde bij de nieuwe stroming horende "instrumenten"
... kbedoel een gitaar kan je op triljoenen manieren zo laten klinken
dat het geen gitaar meer lijkt/is ... super toch ; )

Hey, dit ligt wel een beetje in mijn straatje. Hou erg veel van Berg Sans Nipple, Battles is net iets te experimenteel voor mij, maar schijnt vooral live cool te zijn.

Sinds kort ben ik nogal gecharmeerd van Pivot, dat is een kruising indie rock/electronica (het ene nummer neigt meer naar het een, het andere nummer weer naar het ander). Kijk en luister:

Ratatat heeft ook een aantal gave nummers, zoals deze:

En ik neem aan dat iedereen hier inmiddels wel bekend is met Animal Collective (vooral hun nieuwste plaat Merriweather Post Pavilion is voor een groot deel elektronisch en voor een groot deel geniaal).

khoor in battles geen glockenspielz eiglijk :mexico: ,
voorbeeldje ?

Hij heeft het over post-rock he, niet echt over electronica.

Horen een aantal albums van Radiohead (Kid A, Amnesiac) hier ook niet bij?

[edit] Net even Fuck Buttons geluisterd, is toch nog wel weer een stukkie experimenteler dan Radiohead. Wel vet!

Dit is mij te vaag. Een stroming die te beschrijven is in de mate waarin ze zich aan regels houdt, danwel grenzen opzoekt? Aangezien regels en contracten negatiever klinken dan deze liberale beschrijving kan ik me voorstellen dat íedere muzikant zich daar wel onder wil scharen. Met een dergelijke houding kun je zelfs vernieuwend zijn in welk muzikaal genre dan ook lijkt mij.

Ik zoek gewoon een potje vage maar toch goed klinkende herrie wat op het eerste gehoor geen commercieel oogmerk heeft, er zijn al wat leuke groepjes naar boven gekomen, in het verlengde daarvan moet er gedacht worden. :)

Back