Voor- en nadelen van een eigen bedrijf

bikkel

Everything is on the One
Er zijn vast wel wat members die al een eigen bedrijfje hebben en hun licht hier over kunnen laten schijnen.

Ik ben bezig met muziek maken en webdesign, en ik loop met het idee rond om een eigen Multimedia bedrijfje te beginnen zodat ik computers en gear ex btw kan betalen.

Ik heb op dit moment al inkomen uit het webdesigngebeuren, qua muziek nog niets.

Is het bijvoorbeeld slim om als bedrijf je muziek te verkopen aan een platenmaatschappij in plaats van als persoon een contract aan te gaan?

Waar moet ik rekening mee houden als het zeg tot 15.000 euro maximaal per jaar beperkt blijft, zoals boekhouding, belastingaangifte en dergelijke.

Wat ik ook niet zeker weet is of als ik als prive persoon geld binnen krijg of ik dan ook recht heb op belastingaftrek van bijvoorbeeld mijn computer (ik moet wel belastingen betalen over de producten die ik met die computer maak).

Is het bijvoorbeeld slim om als bedrijf je muziek te verkopen aan een platenmaatschappij in plaats van als persoon een contract aan te gaan?

> platenmaatschappij kopen NOOIT muziek, alleen de rechten van de muziek

Waar moet ik rekening mee houden als het zeg tot 15.000 euro maximaal per jaar beperkt blijft, zoals boekhouding, belastingaangifte en dergelijke.

> je moet omzet kunne laten zien als je veel wilt aftrekken. In het begin is het geen probleem. Je hebt spullen nodig om te starten, maat je kunt niet oneindig je nieuwe synths opgeven en daar dan 19% van terug vangen. Als je over een paar jaar geen omzet kunt tonen, beschouwen ze het als hobby en betaal je ALLES terug.

je kunt altijd blijven werken (doe ik ook) dat is beter, totdat je voledig ven je bedrijf kunt leven.

En neem een goede boekhouder, die kan je met veel dingen helpen.

platenmaatschappij kopen NOOIT muziek, alleen de rechten van de muziek

Goed, maar heeft dit voordelen? Hoe doe jij het?

je moet omzet kunnen laten zien als je veel wilt aftrekken. In het begin is het geen probleem. Je hebt spullen nodig om te starten, maat je kunt niet oneindig je nieuwe synths opgeven en daar dan 19% van terug vangen. Als je over een paar jaar geen omzet kunt tonen, beschouwen ze het als hobby en betaal je ALLES terug.

je kunt altijd blijven werken (doe ik ook) dat is beter, totdat je voledig ven je bedrijf kunt leven.

En neem een goede boekhouder, die kan je met veel dingen helpen.

OK bedankt, het leek me al onlogisch dat je zomaar zonder omzet vanalles via het bedrijf aan kunt schaffen. Ik was ook zeker niet van plan te stoppen met werken.

Dus als ik het goed begrijp kun je als bedrijf zijnde er voor zorgen dat de rechten op de muziek bij jou blijven, en dat de platenmaatschappij er een licentie over neemt (ik zeg dit als een leek zijnde maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

Plus het feit dat je dus je nieuwe apparatuur ex btw kunt aanschaffen.

Als je een bedrijfje hebt is het natuurlijk niet alleen de BTW die je terug krijgt, maar je mag aankopen ook nog van je bruto winst aftrekken, zodat je op dat bedrag geen inkomsten belasting hoeft te betalen. En dat is nog veel interresanter dan de BTW. Zodoende kost elk willekeurig artikel nu maar ongeveer de helft van wat je als normaal mens zou betalen. Ik koop dan dus ook zoveel mogelijk op naam van m'n bedrijf (ook huishoud artikelen zoals koffie, afwasmiddel, etc.) zolang het nog maar te verdedigen is tegenover de fiscus.

Orgineel geplaatst door bikkel
Dus als ik het goed begrijp kun je als bedrijf zijnde er voor zorgen dat de rechten op de muziek bij jou blijven, en dat de platenmaatschappij er een licentie over neemt

dat kan ook als je geen brdrijf hebt.

Alleen een buma inschrijving is voldoende.

mmmmm...heb zelf ook een eigen bedrijf, mijn gevoel bij je vragen is dat het niet waard is om een eigen bedrijf op te zetten als je dat hoofdzakelijk vanwege het omzeilen van BTW is...... boekhouding, belasting etc.etc. gaan je vermoedelijk uiteindelijk veel meer kosten (zowel in geld als in werk) dan het je oplevert..

als je het uit de overweging doet dat je graag eigen baas wilt zijn dan is het een ander verhaal en is het BTW verhaal een bijkomend voordeel dat overigens behoorlijk meevalt in de praktijk....

Olaf

Klopt wat je zegt Olaf. Eigen bedrijf is 'n hoop werk.

Ik heb zelf met 'n paar jongens 'n webdesign bedrijf (naast m'n studie). Af en toe heb ik met dit bedrijf muziek-opdrachten (zie thread over filmmuziek). Zodoende kan ik het voor de fiscus hard maken dat ik bepaalde apparatuur nodig heb voor dit deel van onze bedrijfsvoering. Onze boekhouder zegt wel dat je het niet te dol moet maken met dat soort dingen; wat Bambam ook al zei dus.

Maar als je op regelmatige basis geld verdient met webdesign, ben je eigenlijk al verplicht je te registreren als bedrijf, waarschijnlijk een eenmanszaak of VOF.

Nog ff dezelfde open deur als in de thread waarin dit begon:
www.kvk.nl en www.belastingdienst.nl

lo-fi >> dat is inderdaad een beetje wat ik voor ogen had, zeg maar "Bikkel Multimedia" waar ik mijn webdesignwerk mee doe, en de muziek er zeg maar bij doe.

Het is trouwens natuurlijk ook zo dat je loops voor websites maakt dus dat een synth net als een pc in principe voor beide doeleinden gebruikt zou kunnen worden.

In mijn ogen betaal je sowieso al belastingen over webdesign en muziek inkomsten, en door het in een bedrijfsvorm te gieten pluk je er ook de vruchten van, niet in de laatste plaats doordat veel interessante klanten toch een factuur van een echt bedrijf willen hebben ipv zo'n vage zolderkameractie, hoewel het in de praktijk natuurlijk niet zoveel verschilt aangezien ik dan nog steeds op zolder zit ;)

Laatst gewijzigd:
lo-fi heeft gelijk, als je gewoon "wit" opdrachten uitvoert dan zal je toch wel geregistreerd moeten staan als onderneming, waarschijnlijk eenmans-zaak, en dan heb je ook een BTW nummer waarmee je betaalde btw kan terugvorderen..

maar zoals hierboven al een paar keer aangegeven: je moet dan ook een administratie voeren, en de belasting netjes afhandelen wat ook geen kattepis is.....als je omzet wat omhoog gaat zijn zaken als een bedrijfs-risico verzekering ook wel handig....

kortom: er komt veel bij kijken, als je het alleen voor het BTW terugvragen doet verkijk je je op alles eromheen, maar als je er echt voor gaat om je eigen bedrijf op te zetten is het hardstikke leuk om te doen (tenminste als het goed gaat ;) ) maar dan is het wel verstandig om flink wat advies etc. in te winnen...

dat verhaal dat je sowieso al belasting betaald is natuurlijk kul, dat geldt voor iedereen...de enige reden dat je iets in bedrijfsvorm gaat gieten is omdat de overheid dit van je eist als je opdrachten voor andere partijen op zelfstandige basis uitvoert..

Olaf

Je kunt ook gewoon als freelance componist laten inschrijven bij
verschillende organisaties.
Bij BUMA/STEMRA voor je auteursrechten , maar als je muziek
maak en verkoopt als rechte vrij product dan niet.
Je valt dan onder kunstenaars en komt in aanmerking voor
verschillende belastingvoordelen componist is een vrijberoep
dus inschrijven bij de KVK is niet nodig je kunt wel een BTW nr.
aanvragen als dat nodig is.
Je bent dus een zelfstandige componist / als meer mensen in
dienst neemt dan kun je overwegen een bedrijf te starten of
een maatschap.
Als je veel opdrachten krijgt zal ik dat zeker doen, let wel
op welke rechtsvorm je kiest want privé een zakelijke inkomsten
kun je niet altijd gescheiden houden.

Ik ben zelf zo begonnen eerst als zelfstandige componist en nu
een bedrijf voor productie van muziek.

Laat je goed informeren bij de KVK , belastingdienst en
gemeente, een cursus belasting en ondernemen is al een
goede investering.

Succes

Orgineel geplaatst door bambamstudio
Je kunt je ook als freelancer later registreren.

dat geeft minder rompslomp dan een 'eigen bedrijf'

Ga eens naar de KvK. Die helpen je graag.

Freelancer bestaat niet volgens de belastingdienst. Daarmee moet je dus opletten dat je opdrachtgevers niet achteraf een aanslag van een bedrijfsorganisatie krijgen. De belasting dienst ziet je in feite als zijnde in dienst bij je opdrachtgever, zodat deze allerlei premies moet afdragen. In plaats van freelancer laat je je dus gewoon inschrijven als eenmanszaak. En die zogenaamde administratieve rompslomp valt reuze mee. Als je maar een bepekt aanatal opdrachten per jaar krijgt valt er namelijk niet veel te administreren.

Back