filmmuziek.. Zelfde thema, verschillende sferen, bijvoorbeeld GTST

JohnnyBusca

rocket scientist
Ik vind het altijd erg interessant om naar films en dergelijke te kijken, vooral om de muziek. Neem nu bijvoorbeeld the Godfather. Super mooie film en de muziek is zo goed. Het thema is bijna overal hetzelfde, maar de uitvoering wekt een bepaalde sfeer op en dat is zo mooi. Ook in series bijvoorbeeld GTST zitten verschillende versies van hetzelfde deuntje om uit te drukken dat Rik blij is, dat ie zijn koter voer mag geven, of Ludo kwaad is dat Isabella de zaak opgeruimd heeft, enzovoort.
De enige types film waarin dit totaal geen aandacht krijgt zijn adult films.. Daar moeten we eens iets aan gaan doen, maar dat is weer eens een ander verhaal.

Mijn vragen:
- Zijn er mensen op het forum die weten wie de componist(en) zijn van alle GTST deuntjes?
- Zijn er mensen op het forum die zelf soort gelijke producties gedaan hebben en kunnen die uitleggen wat belangrijk is?

Wat ik zeeeeeeeeeeker niet wil (in deze thread in ieder geval) is een discussie of GTST stom is en over ONM dat dit de slechtste zet van Ingrid is geweest.

Re: filmmuziek.. Zelfde thema, verschillende sferen, bijvoorbeeld GTST

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
- Zijn er mensen op het forum die weten wie de componist(en) zijn van alle GTST deuntjes?
En natuurlijk of ik een keertje een deuntje voor GTST mag maken... Jiehoe! Als Job weer een beetje wazig is, flink modular gefreak in het thema van GTST. :)

ik heb wel 's bepaalde volwassenen films gezien, met echt goede muziek er in hoor.!

Laatst gewijzigd:
Heyyy!!!

Leuke topic!
Het is iets waar ik inderdaad ook al een tijdje over zit te denken, filmmuziek, en ook de muziek onder reclame, hoe dat in elkaar zit.
Zoals in een horrorfilm, die signaal geluidjes, vlak voordat de killer met zijn oversized kettingzaag eraan komt.
Van die 'stabs' hehehe.

Het enige wat ik aan ervaring heb met filmmuziek is dat mijn zusje voor haar school een filmpje ging schieten, en dat ik de muziek eronder mocht zetten.

Ook een heel mooi voorbeeld:
Back to the future, het thema komt elke keer terug in de film. Is dit niet John Williams die dit gemaakt heeft?

Okay, en het is camp en fout enzo. Maar de muziek die onder nightrider zat, vooral die spannende stukjes met die lekkere 80's toms. Heeeeeeerlijk!

Friday the 13th. Deel 1. De muziek maakt de film spannend volgens mij. Als je het zonder geluid kijkt is het een hele trage film eigenlijk.

En ik wil weten wij Eigen huis & tuin, the theme heeft geschreven. En ik wil het sampelen, en remixen.

ik wil
ik wil
ik wil

Staat dat niet bij de "aftiteling"?? En anders is er VAST wel een site/forum te vinden van GTST, neem ik aan.

- Zijn er mensen op het forum die zelf soort gelijke producties gedaan hebben en kunnen die uitleggen wat belangrijk is?
Ehm, NOG geen ervaring (ga binnenkort film maken + de muziek uiteraard!!), maar niet TE druk/lang lijkt me.. (hangt van film/serie af, natuurlijk!!)

Wat ik zeeeeeeeeeeker niet wil (in deze thread in ieder geval) is een discussie of GTST stom is en over ONM dat dit de slechtste zet van Ingrid is geweest. [/B]
Jammer...;)

Origineel geplaatst door Yawgmoth
En ik wil weten wij Eigen huis & tuin, the theme heeft geschreven. En ik wil het sampelen, en remixen.

ik wil
ik wil
ik wil

eigen huis en tuin (ook wel nico's theme genoemd) komt uit frankrijk. HEt heet iets met le jour ofzo iets. La vie kan ook wel... IIG het nummer komt uit frankrijk en is daar ook voor een film geschreven.

ik ken dat idd ja dat je een thema hebt maar dat je het telkens zo gebruikt dat het een andere sfeer geeft. Vind ik zelf altijd knap gedaan. Dat je van het zelfde telkens wat anders kan maken.

hmm ik ken nog wel muziek van computerspellen die in verschillende spelversies op verschillende manieren wordt uitgewerkt, da's echt gaaf! :D
xal m'n verzameling 's ff induiken

Origineel geplaatst door Yawgmoth

ik wil
ik wil
ik wil

bijna alle muziek [leader + suffe achtergrondmuziek] van Eigen Huis en Tuin is gemaakt door Hans van Eijck, bekend van heel veel van dat soort halfzachte crap. onder andere ook componist voor Henny Huisman en producer voor Marco Borsato.

Je vraagt om regels maar die zijn er niet echt. Er zijn wel theoriën. Die theoriën daarover zijn net zo als de theoriën over film en andere kunstvormen zelf: niet absoluut maar wel bruikbaar. Er zijn legio manieren om composities voor film te maken en de manier die je kiest is puur persoonlijk. Ik kan je aanraden om wat van de theorien te lezen, zoals op http://www.filmsound.org/ (http://www.filmsound.org/filmmusic/) of http://www.sound-design.org.uk/music.htm of 'ns een goed boek te kopen of te lenen (bij het film museum hebben ze een enorme collectie in hun bibliotheek, je mag ze niet lenen maar er wel naar hartelust uit kopiëren). Mijn persoonlijke favoriete electronisch soundtrack componist is John Carpenter, overigens :) Je zult het trouwens moelijk krijgen om voet aan wal te krijgen in de Nederlandse film wereld, de keuze aan componisten is groot maar de wereld klein.

De enige types film waarin dit totaal geen aandacht krijgt zijn adult films.. Daar moeten we eens iets aan gaan doen, maar dat is weer eens een ander verhaal.

Daniël Wang heeft tracks gemaakt voor NY gay movies. Op het moment is hij één van de meest verfrissende electronisch muzikanten.

Heeft Tony Eijk/Eyk niet de GTST song geschreven? Kan me zoiets herinneren van 6 jaar terug dat het nummer re-produced werd en dat hij de zangeres zo fantastisch vond....(waar is de kuch smile als je hem nodig hebt)...

Tony Eijk heeft iig wel de tune voor studio sport (en natuurlijk vele andere) geschreven. Wat volgens hem iig belangrijk was was dat je het programma/film goed in je achterhoofd moet houden... het moet bij elkaar passen... opzich reeeejduhhhluuuhk voor de hand liggend... maargoed...

Hennie vrienten doet behoorlijk wat filmmuziek... dus... enzo...

Origineel geplaatst door Almeros

Vooral het werk van hem onder Ernstige Delicten vindt ik zeer ok. Lekker minimalistisch. Wil hem altijd al vragen voor de Q&A, maar ja.....hoe in contact te komen?

Ik hoorde net op RTL boulevard dat er een nieuwe tune komt voor GTST. Ik ben benieuwd!

Origineel geplaatst door Almeros
Heeft Tony Eijk/Eyk niet de GTST song geschreven? Kan me zoiets herinneren van 6 jaar terug dat het nummer re-produced werd en dat hij de zangeres zo fantastisch vond....(waar is de kuch smile als je hem nodig hebt)...

Tony Eijk heeft iig wel de tune voor studio sport (en natuurlijk vele andere) geschreven. Wat volgens hem iig belangrijk was was dat je het programma/film goed in je achterhoofd moet houden... het moet bij elkaar passen... opzich reeeejduhhhluuuhk voor de hand liggend... maargoed...

Welnee man! Studio sport, NOS journaal en NOVA zijn gemaakt door de zoon van Fred Emmer, Stephen.

Tonny van Eyk schrijft volgens mij de muziek voor GTST idd...
Het leuke is: hij maakt aan de lopende band per sfeer/catagorie een aantal muziekjes/bedjes die hij later (soms) aanpast onder het beeld...dus hij werkt veel vooruit op die manier. :eureka:

Back