filmmuziek.. Zelfde thema, verschillende sferen, bijvoorbeeld GTST

Volgens mij weet forumlid Digimod daar wel meer over....

En ik ken iemand die hier vaak 'lurkt' die de muziekjes heeft gemaakt voor publieke zenders,die tussen de programmas zitten.....

Maar ik denk ook dat die muziekjes zoals die van GTST hun kracht mede te danken hebben aan de visuele ondersteuning.....als je ze los zou horen zonder ooit GTST gezien te hebben zouden ze weinig boeiend zijn....

Goed voorbeeld : De openingstrack van Reservoir Dogs van George Baker....als je de film niet hebt gezien krijg je een heel ander gevoel bij dat nummer denk ik....

Leuke draad dit.

Toevallig heb ik gisteren het OK gekregen om muziek te maken voor een speelfilm.

Wel eng, m´n eerste keer...............maar ook wel superkoel.

M´n KARMA zal prominent aanwezig zijn.

Ik hou julie op de hoogte.

De bigband-achtige tune van Studio Sport is toch echt door Tony Eijk geschreven....

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door Jeroen
De bigband-achtige tune van Studio Sport is toch echt door Tony Eijk geschreven....

Grtz,
Jeroen
]
Je hebt gelijk, ik was op de een of andere manier in de war met RTL Z nieuws..

Origineel geplaatst door Jeroen

Grtz,
Jeroen

net zoals deze:

tonnyeyk.jpg

Nescafé heeft ooit eens een prijsvraag uitgeschreven, waarin werd gevraagd om allerlei variaties op hun overbekende thema te maken. In de loop der jaren zijn er al verschillende versies langs gekomen. Inmiddels blijven ze al weer een tijdje hangen bij hun zwoele Zuid-Amerikaanse tango uitvoering. Ben benieuwd wat de volgende is.

Overigens passen de filmpjes altijd prachtig bij de sfeer van de muziek (of zou het andersom zijn).

Origineel geplaatst door Poc
Nescafé heeft ooit eens een prijsvraag uitgeschreven, waarin werd gevraagd om allerlei variaties op hun overbekende thema te maken. In de loop der jaren zijn er al verschillende versies langs gekomen. Inmiddels blijven ze al weer een tijdje hangen bij hun zwoele Zuid-Amerikaanse tango uitvoering. Ben benieuwd wat de volgende is.

Overigens passen de filmpjes altijd prachtig bij de sfeer van de muziek (of zou het andersom zijn).

andersom.

Klinkt misschien een beetje truttig, maar weet je wat ik een leuk deuntje vindt? die van de serie 'Oppassen'
Lekker gitaartje en het roept herinneringen bij me op. (zit trouwens goed in elkaar dat stukje)

Als iemand die kan fixen ergens... dan ben ik heel erg blij ; heb al urenlang op die k*tsite van de Tros gezeten zonder suc6

Heb hem nl. bijna uitgezocht op geheugen maar 1 lullig stukje kom ik niet uit... althans ik weet niet zeker of ik het goed speel vandaar dat dat me stoort! :D

Cool topic btw, ben altijd geïnterreseerd in filmmuziek e.d. Dat is toch wel mijn ultieme natte droom, om voor een gruwelijke film de special FX of iets dergelijks te verzorgen :{ e.o.a. SF film of een horrorfilm jaaahhh! lekker creepy sounds maken :okdan:

Heb een tijdje muziekproducties gemaakt voor TV ( zie website ) op dit
moment ben ik alleen nog bezig met stockmuziek ( Drama ) en de bevalt me prima.
Stockmuziek wordt gebruikt voor diverse AV producties en op de meeste zit
buma/stemra rechten , de CD verkoop je niet maar stuur of geef je gratis weg,
echter voor de rechten moeten de uitzendgemachtige wel betalen en zo krijg je
je rechten.

Wat ik belangrijk vind is dat je ook veel aandacht moet besteden aan
de visuele kant , dus wat doet muziek met beelden en wat is een teaser
of bumper, een offline montage, hoe kan ik muziek maken op timecode etc..

En zeker niet te vergeten de contacten , want als je eenmaal muziek
hebt gemaakt wil je deze ook graag aan de man brengen.

Je hebt diverse uitgevers van stockmusic in Nederland je kunt daar
eventueel een demo heen sturen , het beste is nog een Showreel dit
is beeld met jouw muziek eronder..

Voor de beelden moet je wel toestemming vragen aangezien je
anders problemen krijgt met het beeldrecht.
En jij moet exclusief de muziek hebben gemaakt voor deze beelden.

http://www.musicworks-av.nl/

De muziek van The Lord of the Rings van Howard Shore vind ik goed. Het is echt goed gecomponeerd, het doet goed de sfeer overbrengen.

Bijv. bij the fellowship of the rings, als ze nog in "The shire" zitten, dan hoor je zo'n vrolijk fluitje/viool.
Maar als ze bij mordor en die kanten zitten hoor je vaak van die zware drums, harde tuba's en van die acapella's om het effect nog eens te versterken. (of wat het ook moge zijn, ik ben niet zo thuis in dat soort instrumenten :P).

Herinneren jullie nog de politie serie van (meen ik) de Vara, Bureau Kruislaan? Dat vond ik altijd een supervet melodietje. Ik zou 'm best nog wel eens willen hebben, maar op internet kan ik niks vinden. Laat staan al die afleveringen, ze zouden dat weer eens opnieuw moeten gaan uitzenden. :)

Ik weet wel dat die tune van Bureau Kruislaan geschreven is door Hans van Eijck.

fimmuziekmomenten die mij te binnen schieten bij het lezen van dit draadje;

+ reservoir dogs: de oor afsnij scene (juist ervoor eigenlijk) op de tonen van "the supersounds of the seventies"
+ anyway the wind blows (van Tom barman), man achtervolgt zijn secretaresse in kort rokje op de muziek van "elle et moi" van max berlin, superlekkere scene waar alles juist zit. De enige film waarbij ik direct de soundtrack van in huis ben gaan halen.
- de star trek films, waarbij dat theme tot vervelens toe altijd terugkomt :frons: Ik zou die film wel eens willen hermonteren met amfetamine drum and bass bij de achtervolg en vechtscenes, brede synthgeluiden voor ertussendoor.
Voor de rest zet ik mijn tv niet echt veel aan...

Origineel geplaatst door Poc

Origineel geplaatst door hansbakker
andersom.

Voor mij is de muziek de emotie bij de beelden. Moet je maar eens verschillende muziek onder dezelfde beelden zetten, dan wordt bijvoorbeeld een getoonde wandeling over straat van een gezellig ommetje omgetoverd tot een hororscenario.

Leuk topic :okdan:

Beetje een opendeur:
Maar Amelie is HET voorbeeld van kunstzinnig gebruikte muziek in een film.
Die andere film van die regiseur; "La city des enfants perdus" is ook een aanrader om te zien hoe belangrijk muziek in een film is! Erg mooi, vooral die openings scene met dat kleine onschuldige jongetje, welke warm en lief begint maar uitloopt tot een paranoia climax! Die muziek eronder is ontzettend goed gedaan vind ik! Zelfs zonder beeld, wekt het ongeveer die sfeer op die de beelden laten zien!

Goedenavond mensen,

toevallig dat ik vandaag op dit forum terecht kwam en bij dit topic.

Ik loop namelijk stage bij de persoon die alle muziek maakt voor GTST.
Dit is componist/producer Ronald Schilperoort, hij maakt de muziek voor GTST, ONM en voor de friesen onder jullie (Baas boppe Baas).
en heeft ook de muziek voor de Schippers van de kameleon verzorgd.

Binnenkort komt er een website van hem online, die ik momenteel aan het maken ben.
Waarop showreels en filmfragmenten te downloaden zijn.

Als iemand meer wilt weten dan hoor ik het wel, en kijk ik (in overleg met Ronald) of ik de vraag kan beantwoorden.

Adios

Back