Hoewel de CS80 een geweldige synth is valt er ook wat te klagen. Ik mis bijvoorbeeld de mogelijkheid om met een voetpedaal de vibrato-amplitude te regelen. Zo'n functie (cv-input) zit er bijvoorbeeld wel op de Oberheim OB-8 en dat geeft de mogelijkheid met de voet vibrato toe te dienen (wat met de hand ook kan mbv de vibrato-lever).
Natuurlijk kun je bij de CS80 via aftertouch vibrato doseren, maar dat is "polyfone" vibrato (per toets bepaal je de mate van vibrato) en dat is toch anders dan met de voet, op alle spelende noten in gelijke mate te doseren.
Nu is er wel een truc: op de CS80 zit een input. Zet de lfo-golfvorm-keuzeknop in de onderste stand en deze input is de golfvorm van de LFO. Vervolgens heb ik een actief (met batterij) cv-pedaal op de VCA van mijn ARP2600 aangesloten. In deze VCA stop ik een sinus-lfo en met het voetpedaal kun je dus de sterkte van de LFO bepalen. De uitgang van dit signaal gaat naar de genoemde input op de CS80. Dat werkt dus.
Mbv de draaiknop naast deze input op de CS80 kun je de gevoeligheid instellen. Ik heb wat waardes uit mijn ARP opgemeten:
+ en - 40 mV
+ en - 400 mV
Beide waardes zijn bruikbare waardes dankzij deze input-doseer-knop.
Die externe ingang op de CS80 doet me vermoeden dat er in die tijd een pedaal was met deze functie. Kent iemand een voetpedaal met de volgende eigenschappen ?
- actief cv-pedaal (dus met batterij, niet gewoon een weerstand)
- in snelheid te regelen sinus-uitgang
- uitgang varieert in + en - spanningen, dus symmetrisch rondom de nul.
Heeft Korg destijds niet wat handige pedalen gemaakt voor de MS-reeks ?
Ik ben erg benieuwd. Alvast bedankt voor jullie input.
Natuurlijk kun je bij de CS80 via aftertouch vibrato doseren, maar dat is "polyfone" vibrato (per toets bepaal je de mate van vibrato) en dat is toch anders dan met de voet, op alle spelende noten in gelijke mate te doseren.
Nu is er wel een truc: op de CS80 zit een input. Zet de lfo-golfvorm-keuzeknop in de onderste stand en deze input is de golfvorm van de LFO. Vervolgens heb ik een actief (met batterij) cv-pedaal op de VCA van mijn ARP2600 aangesloten. In deze VCA stop ik een sinus-lfo en met het voetpedaal kun je dus de sterkte van de LFO bepalen. De uitgang van dit signaal gaat naar de genoemde input op de CS80. Dat werkt dus.
Mbv de draaiknop naast deze input op de CS80 kun je de gevoeligheid instellen. Ik heb wat waardes uit mijn ARP opgemeten:
+ en - 40 mV
+ en - 400 mV
Beide waardes zijn bruikbare waardes dankzij deze input-doseer-knop.
Die externe ingang op de CS80 doet me vermoeden dat er in die tijd een pedaal was met deze functie. Kent iemand een voetpedaal met de volgende eigenschappen ?
- actief cv-pedaal (dus met batterij, niet gewoon een weerstand)
- in snelheid te regelen sinus-uitgang
- uitgang varieert in + en - spanningen, dus symmetrisch rondom de nul.
Heeft Korg destijds niet wat handige pedalen gemaakt voor de MS-reeks ?
Ik ben erg benieuwd. Alvast bedankt voor jullie input.