bestaat dat: vibrato pedaal voor CS80 ?

wouw

Ouwe rot
Hoewel de CS80 een geweldige synth is valt er ook wat te klagen. Ik mis bijvoorbeeld de mogelijkheid om met een voetpedaal de vibrato-amplitude te regelen. Zo'n functie (cv-input) zit er bijvoorbeeld wel op de Oberheim OB-8 en dat geeft de mogelijkheid met de voet vibrato toe te dienen (wat met de hand ook kan mbv de vibrato-lever).

Natuurlijk kun je bij de CS80 via aftertouch vibrato doseren, maar dat is "polyfone" vibrato (per toets bepaal je de mate van vibrato) en dat is toch anders dan met de voet, op alle spelende noten in gelijke mate te doseren.

Nu is er wel een truc: op de CS80 zit een input. Zet de lfo-golfvorm-keuzeknop in de onderste stand en deze input is de golfvorm van de LFO. Vervolgens heb ik een actief (met batterij) cv-pedaal op de VCA van mijn ARP2600 aangesloten. In deze VCA stop ik een sinus-lfo en met het voetpedaal kun je dus de sterkte van de LFO bepalen. De uitgang van dit signaal gaat naar de genoemde input op de CS80. Dat werkt dus.

Mbv de draaiknop naast deze input op de CS80 kun je de gevoeligheid instellen. Ik heb wat waardes uit mijn ARP opgemeten:
+ en - 40 mV
+ en - 400 mV

Beide waardes zijn bruikbare waardes dankzij deze input-doseer-knop.
Die externe ingang op de CS80 doet me vermoeden dat er in die tijd een pedaal was met deze functie. Kent iemand een voetpedaal met de volgende eigenschappen ?
- actief cv-pedaal (dus met batterij, niet gewoon een weerstand)
- in snelheid te regelen sinus-uitgang
- uitgang varieert in + en - spanningen, dus symmetrisch rondom de nul.

Heeft Korg destijds niet wat handige pedalen gemaakt voor de MS-reeks ?
Ik ben erg benieuwd. Alvast bedankt voor jullie input.

Ik heb een sinus en een triangel uit de 2600 geprobeerd. Ik hoor wel verschil maar kan niet zeggen dat de ene beter klinkt dan de andere. Maar, een triangel is dus ook goed. Een sinus lijkt mij, theoretisch gezien, natuurlijker klinken.

Ik zat me ook te bedenken dat het wellicht een kleine ingreep is om die jack-input op de achterkant van de CS80 te laten modificeren tot een output. Op deze uitgang (Sleeve) staat dan een kopie van de sinus van de eigen sub-osc van de CS80. Door middel van een eenvoudig pedaal (weerstandspedaal) kun je deze sinus verzwakken en terugsturen (Tip van de jackplug). Zo kun je het pedaal intrappen om de depth van de LFO te doseren en dmv aftertouch kun je de speed bepalen.

Misschien dat dit te simpel gedacht is en dient er een opampje in de CS80 aangebracht te worden die deze sub-osc-sinus versterkt. De versterkingswaarde van de opamp wordt dan met het pedaal ingetrapt. Of zoiets.

Van de andere kant, misschien toch maar origineel laten en een pedaal met deze functie aansluiten ? Immers, je hebt (ik heb) meestal een redelijk trage LFO voor normaal aanwezige vibrato nodig (met geringe depth) en bij intrappen van het pedaal wil je (ik) gewoon een snellere LFO (met grote depth). Dan hoef je niet met aftertouch te klooien.

Ik heb vandaag de Korg MS-04 geprobeerd en die doet het erg goed op de CS80. Bestaan er vergelijkbare pedalen ? Of bestaan er modules uit de modulaire wereld die dit kunnen (dus waar je een pedaal in kunt prikken en daarmee de LFO-diepte kunt regelen) ?

Maakt Moog niet zo'n pedaal tegenwoordig? Maar misschien is die te compleet voor je. Ik vind het overigens wel grappig: de CS-80 heeft als een van de weinige polyfone aftertouch, maar gelijkmatige vibrato kan dan weer niet zonder kunstgrepen...

Een sinus lijkt mij, theoretisch gezien, natuurlijker klinken.
lijkt idd... maar bij een sinus hoor je op het hoogste en laagste niveau een tijdelijke pauze in het geluid (logisch omdat ie niet scherp is)... luister maar eens als de rate vrij traag staat... een triangle klinkt toch net ff iets mooier...

Ja inderdaad, de MP-201. Kost echter minimaal €400,- ;{
Dat is inderdaad teveel van het goede.

Ik speel nu met de gedachte zo'n pedaal te laten maken. Althans, een bakje waarop je je eigen volumepedaal aan kunt sluiten en er zo als het ware een MS-04 van kunt maken. Dus LFO-speed instellen op het kastje en dan met het pedaal de lfo-diepte regelen. Met dit kastje zou je ook een voetbediend cv-signaal moeten kunnen uitsturen (voor pitchbenden, filtersweeps etc). Nog wat extra draaiknoppen voor level en level-offset-waardes, wat schakelaars etc.
Eventueel zelfs zonder aangesloten pedaal te gebruiken door zelf het level in te stellen met de draaiknop.

Dit zou, voor toonhoogte-modulatie, interessant kunnen zijn voor CS50, 60, en 80 bezitters (dus als vibrato-pedaal in te zetten) maar ook werken op de minimoog (de mini heeft immers een vco-ingang, dan hoef je de 3e oscillator niet op te offeren als LFO). Maar denk ook aan bv de ARP2600 (vooral als je geen 3620 keyboard met ingebouwde LFO hebt, of anders als extra LFO). Op een (semi)modular heeft zo'n pedaal natuurlijk nog meer mogelijkheden (PWM met de voet te bedienen, filter, vca).

Denkend aan synths als jupiter 8, Oberheim OB's, Prophet 5 / 10 etc etc dan kun je dit pedaal aansluiten op de filter-cv - of vca ingang voor "voetmatige" sweeps of LFO-modulatie.

Persoonlijk denk ik dat een driehoeks-golfvorm (of sinus) het belangrijkste is.

Ik ga er vanuit dat deze oplossing goedkoper is dan de huidige prijzen van de MS-04 en Moog MP-201.

Back