Motif XS Keys vs Rack

Nap

Nieuwkomer
Op de Musik Messe werd mijn aandacht getrokken door de Yamaha Motif XS synths en, inmiddels verblind door gearlust, ben ik van plan er een aan te gaan schaffen zodra ik het me kan permitteren.

Nu zijn er de keys uitvoeringen en de rack uitvoering, en ik zou graag willen weten wat ik allemaal misloop als ik voor de rackversie zou gaan. En dan concrete praktijkvoorbeelden / geluiden, de specs naast elkaar leggen en vergelijken kan ik zelf wel en heb ik al gedaan :)

er zijn wel meer verschillen,maar hier komt mijn eigen samenvatting:

keys vs rack:vocoder vs geen vocoder,sliders/knobs vs geen sliders/knobs,ribbon controller vs geen ribbon controller,sampler vs geen sampler,USB direct recording vs geen recording dus

nou ja ik weet niet wat je belangrijk vindt of wat je precies wil gaan doen,maar indien je vocodermaf bent of sampling freak dan moet je een keys en anders, tja is een rack ook een optie:mega:

qua geluiden (presets dus) is er geen verschil tussen de synth en rack, alleen de synth heeft wel een sampler erin dus daar kan je gekke dingen instoppen indien gewenst

Ik begrijp van quifster dat er ook een hoop soundsets zijn die alleen maar met de keys werken vanwege het gebruik van samplegeheugen?

Hopelijk post 'ie wat voorbeelden straks...

Ik begrijp van quifster dat er ook een hoop soundsets zijn die alleen maar met de keys werken vanwege het gebruik van samplegeheugen?

Hopelijk post 'ie wat voorbeelden straks...

don't worry, ga ik ook zeker doen

maar dat wordt wel pas morgenavond voordat ik die voorbeeldjes even maak

Vraagje nog: als je de XS met een USB kabel op de PC aansluit, kun je de editor gebruiken. Is dit echter ook meteen een MIDI poort die je in je DAW kunt toewijzen (net zoals de Akai MPD's of Emu Xboards bijvoorbeeld), of moet de XS alsnog los op een MIDI interface aangesloten worden zelfs als hij al aan USB hangt (zoals bij de Akai S5000 of Nord G2 Modular)?

je krijgt 4x midi over USB

1 is de soundengine
4 voor de editor

2 en 3 kan je gebruiken om bijv de midi out van de XSr te gebruiken om een synth te daisychainen, bij mij hangt aan usbmidi3 de DX200

Ik zou echt voor een keys gaan hoor, desnoods een andere keys verkopen en rack terugkopen zoals de P08 keys (die had je dacht ik toch) Je mist echt teveel kwam ik later achter toen ik de rack had....ik zou heel graag de keys lusten toch wel, als is het maar de XS6, die pianokeys maken mij niet zoveel uit. Maar je kan gewoon veel makkelijk editen etc en het sampleram is een groot verschil.

Misschien dat ik hem nog wel es omruil

Mooi, dat scheelt dus weer een poort op mijn Midi Express, want die zit al aardig vol :)

Wat betreft key of rack hou ik mijn opties open, aan de ene kant vind ik de rack een fijne betaalbare oplossing om die schitterende XS sounds en engine aan mijn portfolio toe te kunnen voegen, maar aan de andere kant zie ik ook wel de voordelen van een frontpanel, groot display, sampler en sequencer aan boord. Maar daar betaal je dan ook stevig voor.

Daarom dus ook deze thread om de voors en tegens bij elkaar te krijgen, en ik hoop dat ik eind volgende maand een keuze (en hopelijk bestelling!) kan maken. De P08 keys verkopen is geen optie by the way :)

je kan die toch omzetten in een desktop?

kan je dat verschil bij een XS6 liggen bijv. Moet je zelf weten natuurlijk..

Ik vind de P08 juist zo'n fijne stand-alone pingelsynth, dus die wil ik als keys houden. Dan zou ik nog eerder iets anders verkopen. Maar goed, dat zien we wel tegen de tijd dat er echt geld opgehoest moet worden :)

klopt heb je ook gelijk in, was ook de reden waarom ik voor de keys versie van de voyager ben gegaan ook, als je veel tweaked is het handig dat je kan triggeren ook erbij

Overigens is dat dezelfde reden waarom ik geinteresseerd ben in een XS keys: dat lijkt me ook een heerlijke pingelsynth :) Maar dan compleet anders.

klopt heb je ook gelijk in, was ook de reden waarom ik voor de keys versie van de voyager ben gegaan ook, als je veel tweaked is het handig dat je kan triggeren ook erbij
Is er een rack versie van de andromeda dan?

Quifster, had je al wat voorbeeldjes? Van de week zei je op de chat dat je er mee bezig was maar ik heb je niet meer gespot daarna. Ik ben wel nieuwsgierig! :okdan:

ja, beetje druk gehad met cubase 5 :D

je wilde wat ambient achtige geluiden horen had ik begrepen, dus bij deze de 1e. Ik heb net ff snel wat opgenomen, dit is 1 voice waarin ik live even een paar akkoordjes speel. Door het drukken op de af1 en af2 knop kan ik de verschillende samples toevoegen tijdens het spelen (de breathing samples).
De basis voices van dit padje zijn ook samples.

Totaal bestaat deze voice uit 6 osc samples. 2 samples daarvan zijn dus gekoppeld aan de af knoppen. de overige 4 zijn gelayerd over het keyboard.

ik zal zo nog even wat abstractere sound opzoeken, deze is nog vrij herkenbaar als pad.

Attachments

• AmbientPad.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 87
2e voorbeeldje
dit is een voice die gebruik maakt van de rom piano die standaard in de xs zit plus aanvullende samples. piano is verweggezet in de reverb voor het ambient effect.

Je hoort geen andere sounds, dit is gewoon een beetje geimproviseer met alleen deze ene voice. De AF knoppen en modwheel zijn hierbij gebruikt voor de soundwisselingen.

Attachments

• ambientPianoVerb.mp3
    2,4 MB · Bekeken: 97
wow! :halleluja

Klinkt heel mooi quif, bedankt! :okdan:

Heb je ook nog wat orchestraal/klassieks?

sure,
net even wat ingespeeld en opgenomen met een default performance die uit meerdere voices bestaat. via velocity switching kun je dan de verschillende orchestral sounds tegelijk spelen. Dus als je bijvoorbeeld de pauken hoort dan sla ik die bepaalde noten met een hoge velocity aan waardoor de pauken getriggerd worden.

ik vermoed dat de rack versie deze sounds ook gewoon aan boord heeft, dit is zonder samples in ieder geval en gewoon een factory preset.

Attachments

• OrchestralXS.mp3
    2,9 MB · Bekeken: 100
Back