Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Heel gaaf!

Voor de vorm ga ik ook de m3 en de fantom g checken

fantom g begin ik niet eens over
M3 heb ik hier ook staan, groot voordeel van de m3 is het touchscreen. Dat mist echt op de xs. De xs heeft namelijk best een complex knoppen systeem. Bijvoorbeeld, in song of patternmode wil je een ander geluid kiezen. dan moet je de volgende knoppen indrukken:
- mixer
- edit
- tracknummer selectie
- 2 keer pijltje naar beneden
- en dan category search en dan kun je de sound kiezen
dat is natuurlijk minder intuitief als op een touch screen op de m3 gewoon de sound kiezen via het knopje category.
Vooral lastig omdat de knoppen op de XS een verschillende implementatie hebben afhankelijk van welk scherm je inzit maakt het een wat grotere leercurve dan die van de m3. (niet dat het super moeilijk is, maar bij een demo in een winkel merk je wel dat je niet direct voor elkaar krijgt wat je wilt op de XS). Voor performance is het overigens geen issue. dan zijn alle knoppen die je normaal wilt gebruiken voor live spelen direct beschikbaar op een XS.
Soundwise prefereer ik de XS boven de M3. De XS klinkt vele malen beter dan een M3, wat met name in het laag goed hoorbaar is.
De M3 heeft als grote voordeel KARMA, maar de XS heeft weer 7000+ arpeggiators en die kun je simpel uitbreiden met je eigen arp patronen die je gewoon op de xs in kan spelen en kan converten naar een arp patroon.
Integratie met cubase is voor beide synths uitstekend. zowel de m3 als de xs hebben een zeer goede integratie via VSTI's.
Maar in eerste instantie moet voor mij de sound overtuigend zijn, en met name bij orkestinstrumenten vind ik korg niet heel realistisch (wel mooie klank overigens, maar op een synthetische manier).
Die DAW-controls lijken me ook wel erg handig ja. Ik hoop alleen dat de integratie met Ableton Live een beetje te pruimen is, ik ben helemaal Cubase af sinds ik in Live ben gedoken.
Alhoewel ik met standaard MIDI vast ook een end kom.

fantom g begin ik niet eens over
M3 heb ik hier ook staan, groot voordeel van de m3 is het touchscreen. Dat mist echt op de xs. De xs heeft namelijk best een complex knoppen systeem.
Touchscreen zou inderdaad wel mooi geweest zijn, maar ik vond de bediening van de XS behoorlijk intuitief in de tijd dat ik ermee heb kunnen klooien, tot aan het editen van de effectparameters toe. Maar misschien is dat omdat ik opgegroeid ben met Yamaha synths.