Motif XS Keys vs Rack

:halleluja dat kan die Quif wel ja....

Heel gaaf!

ok mooi :)

ik heb ook nog wel sample based soundsets die van de xs een geweldige trance bak maken, maar mocht je daar voorbeelden van willen horen dan maak ik wel even wat aparte voorbeeldjes op een eigen server en stuur ik je de linkjes wel even via pb.

voordelen van de keys versus het rack zijn dus:
- het sample based geheugen, zoals bijvoorbeeld vocals in je tracks mee laten lopen terwijl je speelt, of de voorbeeldjes zoals ik ze hier liet horen.
- de hands-on experience. Elk elementje (osc of voice / program) is apart via een knopje aan en uit te zetten. Ook kun je elke voice direct aanpassen via de draaiknoppen en de sliders. Dat werkt echt megasnel en dat ga je echt missen als je alleen het rack hebt.
- De sequencer. Op het eerste gezicht lijkt dit wat overbodig, maar in de praktijk is het gewoon megahandig. Vooral de pattern mode is heel handig om snel de basis van je song in ideeen in te spelen. Dus stel je hebt 4 patterns gemaakt. Dan kun je via de knoppen op het keyboard direct switchen tussen patterns. Als je het in je DAW wilt hebben dan kun je dit gewoon er direct heensturen (erg handig)

Nadelen keys versus rack:
- prijs ligt behoorlijk hoger
- erg groot (vooral de XS8 ) en minder geschikt om in een band mee te nemen
- ERG zwaar kwa gewicht.

Bedankt quif, je hebt me redelijk overtuigd van een keys versie. En dan vooral de hands-on experience. Ik merk zelf dat ik met mijn Prophet '08 superproductief ben, juist omdat ik het hele ding onder mijn handen heb, keys, knoppen en al. Daarentegen voel ik met synths die ik vooral met editors bewerk meer afstand. Op zich is dat geen probleem, maar juist op een engine die zo uitnodigt om live en performance-based bezig te zijn, lijken me alle extra real time controls die je erbij kunt krijgen een belangrijk voordeel.

Meest praktisch gezien: Als je het live gebruikt als main-soundsource moet je altijd voor de keys gaan. Rack is live alleen handig als je midi-programchange aanstuurt met een degelijk masterkeyboard.
Gebruik een motif ES8 en triton ex61 live en zou de motif voor geen goud in een rackversie willen. De master-mode functie is echt zo superpraktisch voor live-gebruik!
En het klavier is super!
Heb ook nog een motif 7 classic en dat klavier is ook te gek.

Ik werk best veel 'live' ja, niet op het podium maar ik speel wel graag en neem dat ook vaak op als basis. Wat ik begrijp is dat je behoorlijke nuance verschillen in het geluid kunt krijgen met bijvoorbeeld die AF-knoppen en dergelijke, en ik denk dat dat wel functionaliteit is die ik tijdens het spelen wil hebben. Daarnaast heb ik alleen een Xboard 25 keyboard (en die is nogal klein) en een Prophet '08 keys, maar die is minder geschikt als masterkeyboard. Een extra keyboard met de nodige controllers is dan ook wel welkom.

Nu nog het geld!

I know the feeling :)

Maar komende vrijdag ga ik de motif xs7 uitgebreid aan de tand voelen, en het geld is er ook eindelijk! Kanniewachtuh!

weet ik.. :D

Voor de vorm ga ik ook de m3 en de fantom g checken, maar ik was bij de eerste (korte) kennismaking wel érg onder de indruk van de xs. En dat kleurendisplay maakt voor mij qua bediening alles uit t.o.v. de ES of de classic. Net wat je zei, het 'hands on' gehalte is een stuk groter geworden!

Voor de vorm ja ... ik heb de Korg M50 en Roland Fantom weetikveel uitgeprobeerd op de Messe, maar ik was niet echt onder de indruk. Wat mij betreft steekt op dit moment qua digitale / sample based synth de Motif XS met kop en schouders uit boven de rest.

't Zal er ook vanaf hangen waarvoor je hem wilt gebruiken. Ik gebruik relatief veel 'akoestisch' klinkende geluiden, daarvoor vind ik de XS inderdaad het meest geschikt, zeker 'out of the box' (ik ben niet zo'n grote geluidenkunstenaar, ik moet het voornamelijk van getweakte presets hebben). Hij moet in mijn studiootje de S90 vervangen die dan gewoon in het repetitiehok kan blijven, en er zijn toch wel sounds die ik graag beschikbaar hou (bijv. de sweetflute). Op de XS vond ik die sounds alleen maar beter klinken, dus ik kan me niet voorstellen dat ik me er een buil aan val :D

Dat zijn ook de sounds waar ik op uit ben inderdaad (akoestisch/orchestraal maar ook mooie pads en sfeergeluiden), voor al het gebliep en geblop en gescheur en rare effecten heb ik al meer dan genoeg staan!

Om maar even naar je vraag terug te gaan: wat ik een groot voordeel van de keys versie t.o.v. de moduleversie vind, is dat je de faders, knobs en transportsectie kunt gebruiken om je DAW aan te sturen. En dat hele studioconnectionsverhaal zie ik ook wel zitten. :)

Voor de vorm ga ik ook de m3 en de fantom g checken

fantom g begin ik niet eens over :D
M3 heb ik hier ook staan, groot voordeel van de m3 is het touchscreen. Dat mist echt op de xs. De xs heeft namelijk best een complex knoppen systeem. Bijvoorbeeld, in song of patternmode wil je een ander geluid kiezen. dan moet je de volgende knoppen indrukken:
- mixer
- edit
- tracknummer selectie
- 2 keer pijltje naar beneden
- en dan category search en dan kun je de sound kiezen

dat is natuurlijk minder intuitief als op een touch screen op de m3 gewoon de sound kiezen via het knopje category.

Vooral lastig omdat de knoppen op de XS een verschillende implementatie hebben afhankelijk van welk scherm je inzit maakt het een wat grotere leercurve dan die van de m3. (niet dat het super moeilijk is, maar bij een demo in een winkel merk je wel dat je niet direct voor elkaar krijgt wat je wilt op de XS). Voor performance is het overigens geen issue. dan zijn alle knoppen die je normaal wilt gebruiken voor live spelen direct beschikbaar op een XS.

Soundwise prefereer ik de XS boven de M3. De XS klinkt vele malen beter dan een M3, wat met name in het laag goed hoorbaar is.
De M3 heeft als grote voordeel KARMA, maar de XS heeft weer 7000+ arpeggiators en die kun je simpel uitbreiden met je eigen arp patronen die je gewoon op de xs in kan spelen en kan converten naar een arp patroon.

Integratie met cubase is voor beide synths uitstekend. zowel de m3 als de xs hebben een zeer goede integratie via VSTI's.

M3 heb ik hier ook staan, groot voordeel van de m3 is het touchscreen. Dat mist echt op de xs. De xs heeft namelijk best een complex knoppen systeem. Bijvoorbeeld, in song of patternmode wil je een ander geluid kiezen. dan moet je de volgende knoppen indrukken:
- mixer
- edit
- tracknummer selectie
- 2 keer pijltje naar beneden
- en dan category search en dan kun je de sound kiezen

dat is natuurlijk minder intuitief als op een touch screen op de m3 gewoon de sound kiezen via het knopje category.

Vooral lastig omdat de knoppen op de XS een verschillende implementatie hebben afhankelijk van welk scherm je inzit maakt het een wat grotere leercurve dan die van de m3. (niet dat het super moeilijk is, maar bij een demo in een winkel merk je wel dat je niet direct voor elkaar krijgt wat je wilt op de XS). Voor performance is het overigens geen issue. dan zijn alle knoppen die je normaal wilt gebruiken voor live spelen direct beschikbaar op een XS.

Soundwise prefereer ik de XS boven de M3. De XS klinkt vele malen beter dan een M3, wat met name in het laag goed hoorbaar is.
De M3 heeft als grote voordeel KARMA, maar de XS heeft weer 7000+ arpeggiators en die kun je simpel uitbreiden met je eigen arp patronen die je gewoon op de xs in kan spelen en kan converten naar een arp patroon.

Integratie met cubase is voor beide synths uitstekend. zowel de m3 als de xs hebben een zeer goede integratie via VSTI's.

Voor wat ik heb kunnen achterhalen lijken de user interfaces voor beide machines een heel eind op hun voorgangers, die ik allebei heb. Dus daar kom ik wel uit. Karma is inderdaad wel een ding, dat heb ik altijd al eens willen hebben. Maar in eerste instantie moet voor mij de sound overtuigend zijn, en met name bij orkestinstrumenten vind ik korg niet heel realistisch (wel mooie klank overigens, maar op een synthetische manier).

Maar in eerste instantie moet voor mij de sound overtuigend zijn, en met name bij orkestinstrumenten vind ik korg niet heel realistisch (wel mooie klank overigens, maar op een synthetische manier).

ben ik volledig met je eens.
nou is het wel beter geworden sinds die nieuwe update op de m3, maar de xs wint daar op alle fronten vind ik kwa sounds.

Die DAW-controls lijken me ook wel erg handig ja. Ik hoop alleen dat de integratie met Ableton Live een beetje te pruimen is, ik ben helemaal Cubase af sinds ik in Live ben gedoken.

Alhoewel ik met standaard MIDI vast ook een end kom.

Die DAW-controls lijken me ook wel erg handig ja. Ik hoop alleen dat de integratie met Ableton Live een beetje te pruimen is, ik ben helemaal Cubase af sinds ik in Live ben gedoken.

Alhoewel ik met standaard MIDI vast ook een end kom.

Als ik het goed begrepen heb, zijn er verschillende control templates, wellicht ook eentje voor ableton, en ik neem aan dat de faders gewoon controllerdata versturen, dus dat zou allemaal te programmeren moeten zijn. Maar dat weet Quifster vast beter :D

M3 heb ik hier ook staan, groot voordeel van de m3 is het touchscreen. Dat mist echt op de xs. De xs heeft namelijk best een complex knoppen systeem.

Touchscreen zou inderdaad wel mooi geweest zijn, maar ik vond de bediening van de XS behoorlijk intuitief in de tijd dat ik ermee heb kunnen klooien, tot aan het editen van de effectparameters toe. Maar misschien is dat omdat ik opgegroeid ben met Yamaha synths.

Touchscreen zou inderdaad wel mooi geweest zijn, maar ik vond de bediening van de XS behoorlijk intuitief in de tijd dat ik ermee heb kunnen klooien, tot aan het editen van de effectparameters toe. Maar misschien is dat omdat ik opgegroeid ben met Yamaha synths.

ja, de interface is niet de meest intuïtieve (dat doet Korg wat mij betreft al sinds de 01/w beter), maar Yamaha is wél consequent :D

Back