Motif XS Keys vs Rack

Ik ben even wezen spelen bij Feedback Eindhoven vandaag, na al het beursgeweld eens rustig op mijn gemak de machine testen zonder volk om me heen en herrie van de vloer! Ik denk dat ik inderdaad voor de XS6 of XS7 ga. Het klavier is een stuk fijner dan die op de Prophet 08 (was wel leuk, ze stonden vlakbij elkaar dus ik kon prima vergelijken) en de controls, interface en dispay maken het een stuk lekkerder werken dan de rackversie. Nog even sparen dus...

Ik ben even wezen spelen bij Feedback Eindhoven vandaag, na al het beursgeweld eens rustig op mijn gemak de machine testen zonder volk om me heen en herrie van de vloer! Ik denk dat ik inderdaad voor de XS6 of XS7 ga.

Ik ga er straks heen, ben benieuwd!

Sean zal wel denken ... wat een hoop Yamaha volk ineens :)

Het is een enorme bouwput daar trouwens, de hele straat voor de winkel ligt open. Het was wel lekker rustig, kon heerlijk ongestoord een klein uurtje pielen.

Ik ga vermomd als iemand die twijfelt tussen de Korg M3 en de Yamaha :D

Er staat een XS7 opgesteld, de XS6/XS8 liggen in de schuur geloof ik. En er staat een rack. Wel een mooi groot toetsenbord, die XS7. En dat voor maar 200 eypo extra...

Ik heb inderdaad de 7 op het oog. 88 toetsen heb ik niet nodig in mijn studiootje, en 61 zijn er vaak net te weinig voor me. Vooral omdat de xs7 mijn voornaamste keyboard wordt, en misschien wel enige als ik mijn equinox wegdoe (daar twijfel ik nog over).

Ik maakte me wat zorgen over gebrek aan expressie bij de XS6/7 tov de 8, maar dat viel me alles mee. Het klavier speelt erg lekker en voelt soepel, maar is stevig genoeg om flink op te rammen voor goede harde aanslag. Het kostte me geen enkele moeite om van zacht pianospel op te bouwen tot een vol crescendo :)

De Prophet 08 voelt nu wel als een speelgoed keyboardje in vergelijking, daar ben ik dan weer wat minder blij mee.

Ik maakte me wat zorgen over gebrek aan expressie bij de XS6/7 tov de 8, maar dat viel me alles mee. Het klavier speelt erg lekker en voelt soepel, maar is stevig genoeg om flink op te rammen voor goede harde aanslag. Het kostte me geen enkele moeite om van zacht pianospel op te bouwen tot een vol crescendo :)

De Prophet 08 voelt nu wel als een speelgoed keyboardje in vergelijking, daar ben ik dan weer wat minder blij mee.

Het is ook nooit goed he :D

Ik heb ooit al eens een kwartiertje met de xs doorgebracht, en het toetsenbord viel me toen ook al in positieve zin op. Ik hoop alleen dat het toetsebord zelf niet teveel lawaai maakt. Daar heb ik toen niet op gelet, en het is iets wat me wel stoort aan de equinox: ik moet mijn spul behoorlijk hard zetten om daar geen last van te hebben.

Dan ga ik dadelijk mijn achterbank maar eens plat gooien... Volgens mij heb ik vanavond een grote doos te vervoeren :D

Ik heb gisteren mijn XS6 opgehaald en ik ben ook erg te spreken over het toetsenbord.
Toetsen voelen lekker glad, stevig en maken weinig lawaai !
Mijn 'oude' masterkeyboard, de Fantom X6, was echt stukken luidruchtiger en voelde veel minder degelijk aan dan de Yammie.

Het is wel weer een hele studie om alles onder de knie te krijgen !
Maar de klank is super !

Ja, da's lullig hè, als je er dan achter komt hoe het óók kan! Ik heb dat met mijn XP-30: als ik dat als standaard zie, dan bestaan er eigenlijk maar amper nog fijne ongewogen klavieren... :D

Ik ben naar Feedback geweest, en ik was er eigenlijk snel uit. De motif stak er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit! Wat een sounds!

De m3 en de fantom staken er maar schril bij af. Bij de fantom g had ik erg een recycle gevoel, alsof ik de meeste klanken allang eerder gehoord had (in de oude roland romplers, tot aan mijn jv1080 aan toe). De m3 had, afgezien van Karma (wat wel erg vet is), voor mij weinig extra te bieden. Maar om een kort verhaal korter te maken: Sinds vanavond staat bij mij thuis een xs7 te pronken, en ik ben er erg blij mee! :okdan:

gefeliciteerd karstieman en dumdumdadumdum. weer een topsynth rijker :okdan:

vergeet niet te updaten naar het laatste OS : 1.12
je kunt je huidige os versie check via drukken op :
utility en dan daarna tegelijk utility - cursor up - F1 in te drukken.

1.5 staat er aan te komen met onder andere rechtstreekse opname op usb stick of afspelen van tracks vanaf usb stick, maar deze is nog niet beschikbaar.

Ik ben jaloers, veel plezier met de aanwinst!

Hopelijk heb ik er zelf ook een over een maandje ofzo... tijd om wat spul te koop te gaan zetten en op het vakantiegeld te gaan wachten.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat de XS eigenaren hebben gedaan qua sound-design/vervormen/sounds programmeren op de XS. Hebben jullie misschien leuke voorbeelden of een link naar een website met goede demo's?

Ik denk hierbij dus niet aan presets, maar echt het flexen van de synthengine (al dan niet met samples of de ingebakken waveforms) om er wonderlijke geluiden uit te krijgen.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat de XS eigenaren hebben gedaan qua sound-design/vervormen/sounds programmeren op de XS.
ik heb zelf een behoorlijk aantal ambient sounds gemaakt voor eigen gebruik. De XS synth engine is hier bij uitstek geschikt voor.

Nou moet ik wel zeggen dat ik het programmeren van de sounds op de XS zelf een complete hel vind. Door al die menuutjes, functietoetsen en weet ik veel wat meer raak je snel het overzicht kwijt.

Gelukkig zit er een super VST editor bij. Hierin is het maken van sounds echt enorm simpel. Als je dan nagaat dat je 8 oscs hebt per sound met allemaal hun eigen effect engine en mogelijkheid voor een rom of Ram sample, plus daaraan gekoppeld envelopes, (vrij te tekenen) lfo's , arps, routings en ga zo maar door, dan lijkt me wel duidelijk dat je met een bizar goede synthengine te maken hebt met heel veel processing power.

Voor de echte bizarre sounds kun je dan ook nog elke eigen geprogrammeerde sound (program) gaan samenvoegen in een zogenaamde performance. Dit is een multi met maximaal 4 sounds (programs). In het beste geval kun je dus op die manier een totale sound maken van 32 oscs (rom sounds en samples dus). Dit alles gekoppeld aan hun eigen effecten (die een onderdeel van de sound maken) plus per program ook nog eens een eigen arpeggiator patroon mocht je dat willen.

Dus stel:
een pad soundje mooi door de fx heen, een sonar geluidje getriggerd door de arps, een Noise sound met mooie envelopes en lfos , en een mooie drum sound met eigen drum pattern.

dat is dan 1 totaal sound voor een ambient performance.

En het mooie is dus, via de editor is dit echt doodsimpel te programmeren :)

Back