[Live Audio] Monitoren Uitfluiten

Mindchaoz

Nieuwkomer
Hoi,

Ik ben beginnend FOH (Front of House) mixer in een klein zaaltje bij een bekende concertzaal in Nederland. Waar ik moeite mee heb, is het uitfluiten van de monitoren.

Zijn er hier ervaren geluidstechs die daar een speciale methode voor hebben (voor beginners). Hoe hebben jullie het geleerd? Ik ben me er trouwens van bewust dat ik inderdaad nog eens flink moet oefenen op het gebied van frequentieherkenning, maar dat terzijde.

Ik hoor verschillende dingen zoals 'microfoon recht op de monitor richten en zodra er feedback ontstaat de gain iets terugdraaien, daarna op de EQ iedere moeilijke frequentie wat eruit draaien...' en nog meer van dit soort verhalen. Maar ik hoop eigenlijk van wat meer mensen te horen hoe dat nou precies het beste werkt.

Grtzz

Wat zeggen de geluidsmensen daar? Of zijn er daar geen?

Ja hoor, ik hoor verschillende verhalen. Maar de meeste zijn zo ervaren dat ze het gewoon op gehoor doen en daar moet ik mijn oren nog iets beter in trainen. Tot die tijd zou ik graag een methode willen ontdekken die het fijnst werkt. Op dit moment doe ik het alsvolgt:

Ik zet op een standaard een SM58 (want daar wordt toch het meeste mee gezongen in ons zaaltje: Batcave, 013 Tilburg) gericht naar een monitorspeaker, afstand ca 1 meter. De 31 band EQ voor het betreffende monitorkanaal zet ik helemaal neutraal en op de mengtafel ga ik gainen TOTDAT ik feedback hoor op komen en dan draai ik iets terug.

Daarna loop ik naar de EQ en duw ik iedere frequentieband een stukje omhoog. Degene die beginnen te feedbacken draai ik er een stuk(je) uit, en vaak zijn het logischerwijs dan ook de harmonischen die ook moeilijk gaan doen, dus die gaan dan ook een stukje eruit, weliswaar steeds in mindere mate. Als ik het feedback gedeelte gedaan heb en als het ware vrij kan rondzwaaien met de mic, dan check ik hoe mijn stem eigenlijk klinkt in de monitor. Dat pas ik dan nog een beetje aan.. En dan staan ze meestal goed.

Deze methode werkt voor mij op zich best goed. Maar er gaat best veel tijd in zitten waardoor ik op dit moment vaak nog een half uurtje eerder begin met werken.

Het doel van het openen van dit topic is om eens naar andere verhalen te luisteren. Wellicht dat iemand een andere manier heeft geleerd om goed te uitfluiten.

De 31 band EQ voor het betreffende monitorkanaal zet ik helemaal neutraal en op de mengtafel ga ik gainen TOTDAT ik feedback hoor op komen en dan draai ik iets terug.
Ik heb ooit eens een bliksemcursus PA gedaan (stel je er niet veel van voor hoor) en meen uitgelegd te hebben gekregen dat de waarde die bij het boosten de feedback veroorzaakt, de waarde is die negatief moet worden toegepast. Volgens deze methode spiegel je dus als het ware de pluswaarden naar de minwaarden.

Als dit een compleet verkeerde methode is, hoor ik het graag. :D

Lijkt me onnodig om die sm58 naar de speaker te richten. Dat doe je toch ook niet bij het optreden zelf? Je kunt het beste de sm58 op een statief zetten zoals hij bij het optreden ook komt te staan of eventueel in je hand houden en voor de monitor gaan staan. Wat wel een handige truuk is om af en toe je hand voor de mic te houden zodat hij als het ware "reflecteert" of je hand om de grille van de mic "vouwen" (zoals je vaak ziet bij rappers) hierdoor wordt de mic meer rondom gevoelig en is de kans op rondzingers groot. Hou de mic ook eens in je hand en zwaai hem voor de monitor langs.

De mic naar de monitor toerichten is zinloos omdat je hem live ook niet zo gebruikt. Probeer zoveel mogelijk de live situatie na te bootsen. Ga ook uitfluiten zonder dat het PA aanstaat. Dit geeft ook een vertekend klankbeeld.

Het inregelen van je EQ is idd een kwestie van gain opendraaien en dan de freq die het eerst gaat rondzingen dippen op de EQ. Daarna weer wat gain erbij en dan de volgende freq dippen. Doe dit voor ongeveer 3 tot 4 frequenties. Je kunt natuurlijk net zolang door blijven gegaan totdat alle freqs op je EQ omlaag staan maar dan ben je dus niks opgeschoten. Als je soms kijkt bij ervaren monitor technici dan zie je vaak dat slechts een paar freqs op de eq's gedipt staan. Je zult zelden freqenties gaan boosten.

Uitfluiten is een kwestie van veel doen en leren luisteren. Freqs leren herkennen. Een handige tool daarbij is een analizer waar je frequenties op kunt zien.

Bedankt voor de reacties.

Divi, Het klopt wel wat je zegt, maar ik zal toch ooit ook andere zaaltjes moeten gaan doen, en/of met andere mics (opstellingen) gaan werken, dus het beheersen van het uitfluiten vind ik wel essentieel.

Meesha
, de reden dat ik de sm58 op de monitor mik is dat die frequenties waar jij het over hebt eerder hoorbaar zijn. Ik moet ook wel eens hiphop-avondjes doen en zoals je misschien weet zijn dat degene die het meest rondzwaaien met hun (draadloze) mic, en dus ook soms recht op de monitor richten.

En het zijn ook vaak de harmonischen van de frequentie die het eerst gaat feedbacken die naderhand ook moeilijk gaan doen, maar dat lijkt me ook erg logisch.

Ik heb wel eens in de grote zaal naar de monitor-EQ gekeken en daar zag ik ook dat bijvoorbeeld de 630 Hz er flink uit werd gehaald, plus (steeds in mindere mate) een paar harmonischen daarvan.. Plus een stuk of 2 afwijkende freqnuenties om het geluid mooi te krijgen over de monitoren.

Anyway, het is inderdaad een kwestie van veel oefenen, dat ben ik me ervan bewust. Ik heb een pakketje 'Golden Ears' en 'Critical Listening' cd's in huis, die ik nog maar eens goed ga doornemen.

In ieder geval, nogmaals bedankt!

Denk er wel aan dat de freq response van een SM (of van elke microfoon) anders is aan de achterkant dan aan de voorkant. En aangezien je een mic over het algemeen niet gebruikt gericht naar de monitor. is het logischer om hem uit te fluiten op de manier zoals 'ie live gebruikt wordt, dus van de monitor af. Het feit dat sommige zangers / rappers hem naar de monitor toe richten is eigenlijk het probleem van de zanger zelf. Ik begrijp dat je daar rekening mee wilt houden maar het is ook de verantwoordelijkheid van een zanger om een juiste microfoon techniek te hebben. Het is ook KILLING zoals die rappers hun mic vasthouden. (hun hand helemaal om de grille heen). Probeer ze maar eens wijs te maken dat juist DAT de reden is dat hun monitors kut klinken.

Ik ben ex geluidsman zowel Monitor als FOH. Je kan het via klik, smak of sis geluiden erachter komen welke frequentie rondzingt. Er zijn eigenlijk zoveel manieren, vaak zijn het ook altijd weer dezelfde frequenties die gaan zingen. 6,30. 1,6. 2,5. 3,15 daar zitten ze meestal, tenminste bij ons dan hehe. Heeft toch wel een jaar of 2 geduurd voordat ik dit goed kon.

En die mic op de monitor richten is best belangrijk, omdat "artiesten" soms de vreemde neiging hebben te beweegen. Dus mocht het gebeuren dat de mic ook maar even naar de monitor wijst, dan is het wel zo fijn dat niet meteen je hele set staat te fluiten.

Tegenwoordig heb je ook van die apparaten die die geluiden maken en het automatisch afstellen. Maar dat haalt het mooie ervanaf

Sta ook wel eens achter de mengtafel bij live optredens. Vooral kerk en sinds kort ook kroeg/poppodium. Echte geluidsman wil ik mezelf (nog) niet noemen. Maar ben zelf vooral muzikant. Dus opzich goeie bagage om geluid te doen.

Wat ik heb geleerd (weet niet meer waar en van wie..) en erg fijn vind werken (zowel bij geluid doen als als muzikant op podium) is een zo laag mogelijk volume van de monitors:
- Scheelt feedback naar mics (zangmics zijn vaak nog het minste probleem, viool of koor mics zijn echt bitches!)
- Geen overkill en chaos van geluid op podium.
- Scheelt gehoorschade voor de muzikanten (!).

Start met zo laag mogelijk volume (eigen interpretatie ofc) en draai bij monitorcheck alleen bij als de betreffende muzikant/zanger aangeeft dat die echt te weinig hoort.
Laat na de monitorcheck eens de de voltallige band spelen met je FOH aan en draai dan de monitorsends ietsjes dicht, op het podium hoor je vaak veel terug van de FOH (vooral in kerken).

Dit is iig mijn manier van werken met monitors. Hoop dat je er wat aan hebt.

Hmm zo laag mogelijk volume wil niet altijd de oplossing zijn. Wat het beste is is om gewoon als band zijnde zo weinig mogelijk op je monitor te willen, wat mis je? Vraag daarom !! Geen gekke dingen zoals "overheads" of "de toms". Vaak zie je ook bij "gevorderde" "betere" of "professionelere" bands dat ze vaak alleen zang hebben op de monitors, en de drummer wat kickdrum, werkt prima zo !

En de enigste manier waarop je dit leert is door het te doen, en niet door gekke cursusjes van het sae of dergelijke.

Maar dit gaat redelijk off topic

Hmm zo laag mogelijk volume wil niet altijd de oplossing zijn. Wat het beste is is om gewoon als band zijnde zo weinig mogelijk op je monitor te willen, wat mis je? Vraag daarom !! Geen gekke dingen zoals "overheads" of "de toms". Vaak zie je ook bij "gevorderde" "betere" of "professionelere" bands dat ze vaak alleen zang hebben op de monitors, en de drummer wat kickdrum, werkt prima zo !

En de enigste manier waarop je dit leert is door het te doen, en niet door gekke cursusjes van het sae of dergelijke.

Maar dit gaat redelijk off topic

Klopt. Dat doe ik ook altijd indd. Had ik er niet bij gezet.
Over dat laatste denk ik precies hetzelfde! En probeer ik ook..
(Maar heeft de TS weinig aan ;))

Klopt. Dat doe ik ook altijd indd. Had ik er niet bij gezet.
Over dat laatste denk ik precies hetzelfde! En probeer ik ook..
(Maar heeft de TS weinig aan ;))

Ik heb daar denk ik heel erg veel aan. Het valt me juist op dat er zoveel onervaren geluidsmensen (zoals die in mijn zaaltje werken) die monitoren loeihard zetten. Ik zette daar al mijn vraagtekens bij. Het verschilt ook wel met wat voor band dat er staat. Een Sing&Songwriter heeft natuurlijk veel minder monitoren nodig (qua volume) dan een PunkHardcoreTrashMetal-bandje *D

Offtopic: Ik heb dat sowieso met volume: Ik hou er totaal niet van om boven de 100dB uit te komen, ook uit de PA.

Maar goed.. Tot nu toe heb ik:

- Eerst moeilijke frequenties eruit halen door te gainen
- Daarna geluid nog wat bijtunen voor een lekker geluid
- Tijdens de soundcheck zo 'basis' mogelijk blijven en qua volume niet te hard.

Als ik daarnaast ook nog flink oefen in de frequenties door middel van bijvoorbeeld CD's als 'Critical Listening' en 'Golder Ears' en vooral veel te oefenen in de Batcave 013, dan komt het wel goed, tesamen met de kennis die ik heb opgedaan op de SAE (maar dat is meer studiogericht).

Ook offtopic:

In 013 is het geluid wel vaker niet op orde, zeker in de grote zaal met house feesjes is het geluid regelmatig dramatisch....kun je daar niet iets aan doen?

Dit vraag ik om dat ik zelf ook uit tilburg kom en regelmatig in 013 te vinden ben.

Als je eens specifiek erbij zet wat er precies niet deugt, dan kan ik dat wellicht ter sprake brengen tijdens een vergadering.
:mexico:

Maar over het algemeen hoor ik positieve geluiden over het geluid in de Dommelsch Zaal, juist tijdens dance-avonden. Dus ik zou graag eens willen weten wat je slecht aan het geluid vind :)

Doe dat trouwens maar even via PB ofzo.. dan vervuilen we dit topic niet zo :)

je moet een beetje oppassen met op deze manier ( EQ en een SM58 ) afregelen van je monitors.

feedback is zeer fase en richting gevoelig, dus bijvoorbeeld, als de zanger(es) een klein stapje naar links of rechts doet, dan klopt er al geen hol meer van je afregeling

het type monitor en de gebruikte mic's zijn erg bepalend voor het maximale level.

als je erg veel EQ toepast, dan krijg je zo'n rare freq. response, dat je het geluid vele dB's harder moet zetten om weer enigzins verstaanbaar te maken, dan is je EQ winst helemaal weg, waarschijnlijk zelfs slechter.

kortom, uitruisen op wat voor manier, zeker live, heeft totaal geen nut.

ben ruim 10 jaar pro geluidstchneut geweest, en iedere keer als ik wel uitruiste, dan was het totaalresultaat volkomen kut.

en als ik alleen m'n oren gebruikte, dan was het wel goed.

wat erg belangrijk is,....
goeie, hoog rendement monitors,die goed gericht staan, en goeie podium microfoons, dus ( beta) sm58, sm57, je weet het wel.
dus geen condensator en elektred types, totaal ongeschikt in feedback gevoelige situatie's.

groeten,
jeroen

Heb ooit eens 'n programmatje gekregen van Gonny, geluidsvrouw van Doornroosje.
Was voor de PC en heb nu 'n mac. Uitfluiten gaat me altijd wel goed af...

Hiero gevonden net: http://johnsonaudioworks.com/html/downloads.html

Tot nu toe heeft Major Hostage de meest gebruikelijke techniek voorgeschoteld..

Attachments

• SoundFeedbackTrainer.zip
    285,9 KB · Bekeken: 121
Back