Speeltips voor realistischer klankemulatie

Onlangs zag ik iemand op U-tube nog een vrij realistische piano uit een synth halen. Hierbij haalde hij wel aan dat het gebruik van een 'damper' pedaal de piano-klank beter tot zijn recht doet komen.

;-) Ik ben in ieder geval reeds geabonneerd op deze interessante thread.

Onlangs zag ik iemand op U-tube nog een vrij realistische piano uit een synth halen. Hierbij haalde hij wel aan dat het gebruik van een 'damper' pedaal de piano-klank beter tot zijn recht doet komen.

;-) Ik ben in ieder geval reeds geabonneerd op deze interessante thread.

Dat is ook absoluut mogelijk helemaal als je bedenkt dat er al zoveel verschil zit in de klank als je bijvoorbeeld 2 Yamaha C7's naast elkaar zet. Laat staan tussen de verschillende merken (en ik heb behoorlijk wat avonden achter verschillende vleugels en piano's gezeten). Het zijn de gemeenschappelijke factoren in al die verschillende sounds die ons een piano laten ervaren. Goed/slecht, mooi/niet mooi is dan slechts een kwestie van smaak...bruikbaar, handig, prikt er lekkerder doorheen zijn weer en 3e aspect als het gaat om live/band gebruik.

Op piano-vlak is een goed voorbeeld de oude vertrouwde (voor sommige van ons) Roland RD-250(s)/RD-300...er zijn heel veel latin-pianisten die bijv voor een salsa band OF een akoestische piano of vleugel willen OF een RD-250/RD-300 (of een MKS-20 module met een materklavier). Die sound is op geen 100km te vergelijken met de gigantische libraries en samples van nu maar binnen die band-setting, die stijl is dat piano geluid beter dan menig bak die later is uit gekomen.

Wat vaak bij mensen een psychologisch verschil maakt is het volgende:
Zoek je a) naar een zo goed mogelijk imitatie van het origineel of zoek je b) naar het beste alternatief? Dat samen met smaak. Als je een optie A aanhanger bent wordt het nooit goed genoeg, ga je van B uit dan kan je je veel meer vinden in alle facetten buiten de daadwerkelijke sound om die maken wat een goede muzikale sound is.

ben ik met je eens manu, maar jouw benadering is niet uit te leggen op een forum, de simpele truukjes zoals ik ze benoem wel.

dus misschien dat de topicstarter nog even aan kan geven of die nou de nadruk wil op speeltechniek of op 'hulpmiddelen' :D

Eh, nou, een beetje van allebei? :engel:

Aan de ene kant denk ik vanuit de gedachte van 'live' spelen, dus zonder sequencers en DAW's. Dan zijn het (zoals jullie het noemen) vooral de peppie en kokkie trucjes, die in eerste instantie het verschil moeten maken.

Aan de andere kant wordt ik wel steeds nieuwsgieriger naar het 'diepere werk', en wil ik er mijn voordeel mee doen in mijn producties (en ook meer halen uit de motif xs die hier waarschijnlijk aan het einde van de week staat :D)

Maar intussen heb ik alweer leuke weetjes voorbij zien komen, en daar gaat het toch om? Het uitwisselen van info?:koffie:

Live...kijk da's leuk, maar weer een ander verhaal hahaha. Ik ga ff nadenken over tips die ik de afgelopen 16 jaar heb ontdekt of gehoord en toegepast (los van veel muziek luisteren, heel divers zelfs vooral muziek die je misschien niet eens speelt of van houdt...ja ja, zet de radio aan en speel een uurtje of 2 alles mee wat voorbij komt, licht er bij elke track een partij uit...)

Tip1: zorg dat al je sounds gelevel'd zijn! Daarmee voorkom je dat dingen te veel op de achtergrond of nog erger op de voorgrond komen te liggen en overleg goed met de FOH man

Tip2: onderschat niet de kracht van synthese, bijvoorbeeld goede punchy synthbrass t.o.v. op het gehoor goedklinkende blazersecties. Of leg eens heel op de achtergrond een klein padje onder je akoestische strijkers als het gaat om een, vooral liggende dragende begeleidende partij

Tip3: kijk bij elke sound die je gebruikt of de nadruk op de attack of body van de sound ligt en speel daarnaar of benadruk dat met een beetje aan je sound editten ook al komt de sound los dan misschien iets minder te klinken

Tip4 5 enz...komen eraan als ik meer tijd heb

Live...kijk da's leuk, maar weer een ander verhaal hahaha.

Tja, het ging tenslotte om SPEELtips, geen programmeertips. :D

Ik ga ff nadenken over tips die ik de afgelopen 16 jaar heb ontdekt of gehoord en toegepast (los van veel muziek luisteren, heel divers zelfs vooral muziek die je misschien niet eens speelt of van houdt...ja ja, zet de radio aan en speel een uurtje of 2 alles mee wat voorbij komt, licht er bij elke track een partij uit...)

Tip1: zorg dat al je sounds gelevel'd zijn! Daarmee voorkom je dat dingen te veel op de achtergrond of nog erger op de voorgrond komen te liggen en overleg goed met de FOH man

Tip2: onderschat niet de kracht van synthese, bijvoorbeeld goede punchy synthbrass t.o.v. op het gehoor goedklinkende blazersecties. Of leg eens heel op de achtergrond een klein padje onder je akoestische strijkers als het gaat om een, vooral liggende dragende begeleidende partij

Tip3: kijk bij elke sound die je gebruikt of de nadruk op de attack of body van de sound ligt en speel daarnaar of benadruk dat met een beetje aan je sound editten ook al komt de sound los dan misschien iets minder te klinken

Tip4 5 enz...komen eraan als ik meer tijd heb

:okdan:

en hoe je je met elke willekeurige synth of piano door elke willekeurige gig sleept is simpel: podium ervaring en focus om dat te bereiken...niet uit te leggen d.m.v. tips, skillz is gewoon hard werken, is niet voor niets een vak

en hoe je je met elke willekeurige synth of piano door elke willekeurige gig sleept is simpel: podium ervaring en focus om dat te bereiken...niet uit te leggen d.m.v. tips, skillz is gewoon hard werken, is niet voor niets een vak

Ik krijg een beetje het gevoel dat je denkt dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Dat is niet het geval. Ik ben ook niet gisteren pas begonnen met toetsen spelen.

Wat is er nou mis met het uitwisselen van tips? Ik snap ook wel dat er niet één gouden vondst is, en dat écht goed worden heel veel oefening vraagt en ijzeren discipline.

Ik heb ook niet het idee dat ik ergens heb beweerd dat dat niet zo is. En voor jou is het misschien een vak, voor mij is het een hobby.

helemaal mee eens. Live spelen is een compleet andere skillset dan de tools gebruiken om enigzins (helemaal echt lukt natuurlijk nooit) een 'natuurlijk' instrument na te bootsen.

overigens heb ik wel redelijk overtuigende demo's live gehoord van de V-Synth GT AP models. Dat vergt wel enige oefening om daar live mee te performen, maar dan kom je toch wel redelijk in de buurt van de speeltechniek van zo'n instrument (zoals viool of blaasinstrumenten).

(AP (Articulative Phrase) SYNTHESIS technology models the performance behavior and nuance of acoustic musical instruments for naturally expressive sound)

Maar feit blijft dat het echte werk natuurlijk nooit te vervangen is door een toetsenist (tenzij die samplephrases afspeelt :D <- peppi en kokkie truukje)

Hey hey rustig maar...we zijn toch leuk bezig juist! Ik wil alleen maar zeggen dat somige dingen moet scheiden. Realistische partijen neerzetten live of in de studio zijn 2 dingen, een overtuigende partij neerzetten met je eigen setup is weer anders dan d.m.v. je spel en een willekeurige bak een overtuigende partij neerzetten...en ga zo maar door!

Ik probeer je te helpen dude! Hoe beter en nauwkeuriger je iets omschrijft hoe meer gerichte hulp je kan krijgen bij wat je wilt bereiken/kunnen enz...altijd openstaan en willen leren, en je niet aangevallen voelen als mensen je proberen te helpen en antwoord proberen te geven op vragen waar je mee zit!

Ik kan ook stoppen natuurlijk als je dat liever hebt

Hey hey rustig maar...we zijn toch leuk bezig juist! Ik wil alleen maar zeggen dat somige dingen moet scheiden. Realistische partijen neerzetten live of in de studio zijn 2 dingen, een overtuigende partij neerzetten met je eigen setup is weer anders dan d.m.v. je spel en een willekeurige bak een overtuigende partij neerzetten...en ga zo maar door!

Ik probeer je te helpen dude! Hoe beter en nauwkeuriger je iets omschrijft hoe meer gerichte hulp je kan krijgen bij wat je wilt bereiken/kunnen enz...altijd openstaan en willen leren, en je niet aangevallen voelen als mensen je proberen te helpen en antwoord proberen te geven op vragen waar je mee zit!

Ik kan ook stoppen natuurlijk als je dat liever hebt

Nou, zo was het van mij uit ook niet bedoeld. Sorry als dat wel zo leek.

Ik ben het helemaal met je eens dat het twee verschillende werelden zijn, en ik had het idee dat ik het in mijn openingspost al had over speelstijl, niet over studiotechniek, maar blijkbaar was het niet duidelijk dat ik het over live spelen had.
Ik snap echt wel dat dat niet iets is wat je in een thread alleen kunt leren d.m.v. een paar truukjes (overigens heb ik het zelf nooit over truukjes gehad, maar over tips. Dit heeft (voor mij althans) wel een andere lading).

Ik zal eens na gaan denken hoe ik het concreter kan omschrijven voor je.

En je moeite wordt echt wel op prijs gesteld hoor! :okdan:

Wel uiteindelijk zijn het toch trucjes, hoe je het ook wend of keert. Omdat je met een toetsenbord, en een (wss) synthetisch opgewekt geluid, als een saxofonist of strijkerorkest wilt gaan spelen.. dat is truckage alom als je het mij vraagt.

In ieder geval, voor de blaasinstrument-geluiden heb ik een hele tijd terug een wind-controller voor de DX7 aangeschaft.. dat is ook wel grappig. Is gewoon een koptelefoonding met een blaastuitje eraan, en het draagt toch bij aan realistischere benadering van zo'n instrument.. ik heb alleen geen DX7 meer maargoed :D

Wilde nog zeggen dat ik het eens ben met de stelling van Manu dat sound/spel <> 20/80 is. Een overtuigende gedoseerde partij maakt al een hoop goed en vergeet ook niet, dat als je voor een publiek speelt, en je zet zo'n hoog geluid in -neem de sax maar weer even- dat de functie van zo'n geluid op dat moment al wonderen doet.. gewoon het feit dat er uit het niets ineens zo'n geluid ten hore wordt gebracht.

Luister bijv. maar eens naar Joe Zawinul (the syndicates) hoe hij z'n partijen benadert met die ietwat kazige blaasinstr. geluidjes, echt heel tof.

Het grappige is, is dat je op een gegeven moment ook gaat nadenken hoe je een realistische piano-partij neer zet op een synth/stage piano :) dat je toetsen speelt met een piano geluid zegt opzich ook niet zo veel meer.. als je het uit z'n verband rukt, zoals we hier doen in dit topic (strijkers/sax/gitaar spelen op keyboard).

Ok, nieuwe poging:

Ieder akoestisch instrument heeft zijn/ haar fysieke kenmerken, ook bij het bespelen ervan. Als je zo'n instrument live wil nabootsen, zul je rekening moeten houden met de fysieke kenmerken van zo'n instrument. Een goed voorbeeld is een gitaar:

Een standaard gitaar heeft 6 snaren, die in standaard tuning van laag naar hoog als volgt gestemd zijn: E, A, D, G, B, E. Toonhoogte varieer je door frets op de gitaar in te drukken, waarbij elke fret richting klankkast vanaf het uiteinde van de hals 1 halve toon hoger zal klinken. Akoorden worden gespeeld door bijvoorbeeld bij enkele snaren een paar frets in te drukken zodat een harmoninsche drieklank ontstaat. Simpel voorbeeld: Een E mineur akkoord krijg je door op de A en D snaar de tweede fret in te drukken. De voicing die hier ontstaat is E, B, E, G, B, E. Speel je dit akkoord op een toetsenbord, dan zal deze voicing een overtuigender gitaargeluid opleveren dan een standaar orgel-drieklank, zoals E, G, B. Door te leren hoe gitaarakkoorden opgebouwd zijn, kun je dus realistischer gitaarpartijen spelen.

Verder sla je op een gitaar niet alle snaren precies op hetzelfde moment aan, maar in een aaibeweging (strumm), waardoor er iets vertraging tussen de tonen onderling ontstaat. Dus als je op je toetsenbord een gitaargeluid live speelt, kun je deze vertraging proberen in je spel te incorporeren.

Nog steeds zal de gitaar niet überrealistisch klinken, maar wel al veel beter dan als je een orgeldrieklank eruit ramt met toevallig een gitaargeluid.

Stel, ik wil sax spelen op mijn synth. Met welk soort fysieke mogelijkheden/beperking van een saxofoon zou ik dan rekening kunnen houden in mijn spel?

Ik hoop dat ik mezelf wat duidelijker heb verwoord nu. ;)

Stel, ik wil sax spelen op mijn synth. Met welk soort fysieke mogelijkheden/beperking van een saxofoon zou ik dan rekening kunnen houden in mijn spel?
hehe beetje flauw, maar denk dat je beter rekening kan houden met de beperking van het klavier :P

Met de saxofoon kan je echt absurde afstanden overbruggen in rap tempo, doe ik ze niet zo 123 na.. dat schaar ik onder de mogelijkheden.. een saxofonist heeft enorm veel controle over het volume verloop, dat wordt oefenen met pedaal + aftertouch bijv.

Qua beperking, tjsa, monofoon, adem is op e.g.m. op, te snelle staccato noten achter elkaar lijkt me lastig voor de saxofonist.

Voor de rest, wacht ik af of er mss. een saxofonist hier op het forum wil reageren.. ben ook wel benieuwd wat bijv. het bereik is per type saxofoon.

hehe beetje flauw, maar denk dat je beter rekening kan houden met de beperking van het klavier :P

Of je doet het zo, wel midi maar dan alleen de aansturing hahaha en nog klinkt het niet als een saxofonist;-) Ja als sommige hahaha LOL

Als je met het klavier een partij van een expressief instrument als een saxofoon wil spelen, kan je je speelstijl aanvullen met het programmeren van bijvoorbeeld een multi (2 of meer geluiden) waarbij je afhankelijk van velocity of aftertouch, de aanzet kan accentueren of juist minder. Ook het modulatie-wiel gebruiken om een scheurend sax-geluid te bereiken. Ik geloof dat je daarbij tegelijk filter en LFO-diepte daaraan kan toewijzen. Iedere synth is hierin een beetje verschillend, dus het is een beetje zoeken, oefenen en vooral ook luisteren naar je eigen prestatie bij het benaderen van de speelwijze van een echte saxofonist.

Op zich vind ik deze discussie wel heel interessant.

Behalve de verschillende meningen en tips, zouden deze tips ook van pas kunnen komen om gewone synth-instrumenten of pads, nieuw leven in te blazen, en maak je komaf met het oude vooroordeel dat synths maar kil en statisch klinken.

Veel spelen en experimenteren kan de beleving (lees: plezier in het maken en voor het publiek: met plezier ernaar luisteren) van je eigen muziek zeker te goede komen.

Helaas lijkt dit interessante onderwerp een beetje dood te bloeden. Afhankelijk van hoe ver je erin wilt gaan, kun je er natuurlijk boeken over volschrijven, hoewel veel dingen zich moeilijker in woorden laten vatten. Misschien is het een idee om het onderwerp op te splitsen naar instrumenttype (blazers, strijkers etc.) en om dit niet alleen met woorden, maar ook met filmpjes te doen.
Gezien mijn beperkte kennis en ervaring kan ik vrij weinig bijdragen aan de thread, maar ik had een tijd geleden onderstaande filmpjes gezien waar je misschien iets aan kunt hebben:

Back