Cursus Hardcore produceren, les door artiesten - animocheck

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
De afgelopen paar jaar worden er op internet forums en in platenwinkels vaak aan artiesten dezelfde vragen gesteld zoals:
"Hoe maak ik een vette kick, brede hardcore/hardstyle lead en eindmix, hoe werkt cubase met vst en midi, wat zijn auteursrechten en royalties ?"

Een aantal artiesten en ikzelf zijn bezig om een praktijk gerichte basiscursus te ontwikkelen voor beginners en mensen die verder willen komen met hun muziekproducties. Voor geïnteresseerden zullen er vervolgcursussen gegeven worden om dieper in te gaan op bepaalde onderwerpen.
In alle cursussen wordt de aandacht gericht op informatie waar je in de praktijk het meeste aan hebt.
Het gereedschap wat wordt gebruikt is onder andere: Cubase, Reason, Ableton, softsynths, pluggins en hardware met midi zoals Nord modular, Roland JP 8000 en Roland TR 909
De docenten zijn ervaren artiesten met meerdere releases, eigen labels en grote boekingen op hun naam.
Mensen die de praktijk van binnen en buiten kennen en daardoor precies weten waar je het meeste aan hebt.
Verschillende gastdocenten zullen hun ervaring met je delen omdat je met verschillende werkwijzes soms hetzelfde doel kan bereiken.

Naast het geven van de benodigde theorie zal het belangrijkste de demonstraties door de lesgevende artiesten zijn. Op die manier kan je direct horen en zien hoe je bepaalde geluiden of effecten kan gebruiken voor je eigen muziekproducties. Het klassikaal beoordelen en bijschaven van elkaars werk zal hier ook niet ontbreken. De klassen zijn per cursus niet groter dan 10 mensen zodat er genoeg ruimte is om tussendoor alle vragen te kunnen beantwoorden.

De cursussen zullen gegeven worden op doordeweekse dagen in de avonduren tussen ongeveer 20:00 en 00:00
De lokatie waar de cursus gegeven wordt is om te beginnen in de industriële omgeving van het Rotterdamse havengebied.
De kosten zullen rond de 40 euro per avond bedragen.

Ben je het zat om na een paar jaar proberen steeds niet verder te komen en wil je persoonlijke uitleg krijgen van mensen uit het vak ?
Dan is dit de mogelijkheid om in een korte tijd veel praktijkgerichte kennis en ervaring op te doen in precies de richting die jij wilt.
Deze cursus is hoofdzakelijk gericht op de hardere stijlen, waar het oversturen eerder regel dan uitzondering is.

Heb je serieus interesse, stuur mij een pb met je emailadres zodat je kan meegenomen worden in onze toekomstige mailing. Indien er vragen zijn kunnen die in dit topic gesteld worden.

Goed plan!

Altijd goed om dingen te leren/zien van producties van artiesten die al lang meedraaien.

Heej Niel,

Mooi dat de cursussen er komen!

Ik heb wel twee kleine vraagjes:
Hoeveel cursussen heeft iemand ongeveer nodig?
Zijn er verschillende instap niveau's?

Groetennnnnnnn,
Pim!

Grappig, vorige week dacht ik nog aan zo'n principe. Ik vroeg me af waarom zoiets niet bestond/gedaan werd.

Mijn interesse heb je iig gewekt. :koffie:

hehe leuk idee Niel, toch maar even je 909 houden dus :kimono:

hardcore produceren.... is dat in weer en wind, dag in dag uit, in voor en tegenspoed,voor dag en dauw, van zonsopgang tot zonsopgang, 24/7 produceren produceren produceren?tot je erbij neervalt produceren???

is er ook een speciale les/lessen die gaan over het maken van kicks / het plaatsen van kicks in de mix?

is het mogelijk alleen die bij te wonen?

zoja.. dan ben ik van de partij :okdan:
beetje zuur eind tijdstip alleen ivm treinreizen ;{

Het maken en plaatsen van kicks is juist een essentieel onderdeel van de cursus, aangezien dat in dit genre de ruggegraat van de track vaak is.

hehe leuk idee Niel, toch maar even je 909 houden dus :kimono:
Omdat we met meerdere artiesten zijn hebben we er een paar rondslingeren, dus geen nood ;)

Ben trouwens ook benieuwd naar de mogelijkheid om later in te stappen 8)
Daar wordt inderdaad aan gewerkt, aangezien iedereen niet op hetzelfde niveau bezig is.

Maar zorg voor goede afspraken en maak de beloftes aan de cursisten wel waar. Jaar of 10 geleden een soortgelijke cursus o.l.v. Paul Leidsman (Pagan) gevolgd maar dat was eigenlijk een zootje.
Dat is ons doel, geen halve bak info. Doordat we de klassen niet te groot maken kunnen we doorgaan met uitleggen totdat iedereen het te pakken heeft.

Laatst gewijzigd:
Is het een idee dat je van te voren wat sounds laat horen die de cursisten gaan leren maken? Misschien dat je over een tijdje een programma online kan gooien en daarbij per deel laat horen wat de cursisten mogelijk in de toekomst zelf kunnen maken?

Edit: Misschien dat mensen die ver weg wonen samen kunnen rijden en de kosten delen. Het is maar een idee.

een uitgebreide cursusomschrijving volgt nog, met alle onderdelen los benoemd.
Luistervoorbeelden zijn mogelijk maar ik denk de discografie van de lesgevende artiesten genoeg voorbeelden geeft van wat er mogelijk is. Tegenwoordig staat bijna alles op youtube.

Dan wacht ik af tot het programma er is :okdan: Ben met name benieuwd naar het maken van kicks. Heb zelf dan wel geen tr909, maar ik neem aan dat je er de basis leert die toe te passen is op meerdere soorten bronnen. Hetzij een tr909, hetzij een virus ti.

Erg goed initiatief, alleen jammer dat er niets met FL studio gedaan word (werken ook redelijk veel mensen in de harde genre mee) en dat het in Rotterdam is (toch zon 140 km hiervandaan)!

Grappig. Ik zou gewoon al komen voor de gezelligheid........ helaas zit ik in Amerika. Niet dat ik een lesje kan gebruiken hoor :D Meer info is altijd beter!

Weet je al zo ongeveer wie er les komen geven ? (Zoja, mogen wij dat dan ook weten ?)

Dat zal later bekend worden gemaakt. Aangezien ik de animocheck verzorg kan ik vast verklappen dat ik één van de lesgevenden zal zijn.

Erg goed initiatief, alleen jammer dat er niets met FL studio gedaan word (werken ook redelijk veel mensen in de harde genre mee) en dat het in Rotterdam is (toch zon 140 km hiervandaan)!

Fruityloops is een leuk programma om mee te beginnen maar in eerste instantie niet software waar wij graag mee aan de slag gaan.
Als je kijkt naar waar lang releasende artiesten mee werken zal fruityloops daar maar een klein deel van uitmaken om verschillende redenen.

Voor specifieke FL cursussen is al een groot aanbod beschikbaar, wij behandelen de basistrucs en kennis voor het produceren in het hardcore genre en aanverwante die met in principe ieder programma te doen zijn. Dus maakt het niet uit of je nu bijvoorbeeld met cubase, FL of Renoise werkt. De basics blijven met al die pakketten hetzelfde, alleen de werkwijze verschilt soms. Ken jij je software redelijk, dan kan jij de geleerde trucs direct toepassen. De basistrucs kennen is belangrijker dan het kennen van je software, is mijn eigen ervaring.

We moeten nu eenmaal een keuze maken omdat we niet alle beschikbare sequencersoftware willen behandelen en gebruiken daar bewust de door onszelf meest gebruikte softwarepakketten voor.

Van iedereen die positief reageert noteer ik de woonplaats of provincie, zodat we kunnen inschatten welke andere lokaties buiten Rotterdam genoeg cursisten kunnen hebben.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back