the death of dynamics

Ja we wisten het al maar het blijft triest. CD kan fantastisch klinken maar niet als je alles opoffert om maar de luidste te kunnen zijn. Ik hoop maar maar dat dit een fase is; er zijn gelukkig tegenwoordig weer mastering engineers die snappen dat er een volumeknop op 'n stereo zit.

Of moeten we allemaal op SACD overstappen om weer wat dynamiek te kunnen horen? En dan begint het hele liedje weer van voor af aan natuurlijk.

Het gros van de mensen hoort het verschil niet eens. Wel dat het luider klinkt en dus vetter is. En dat is dan de schuld van de mensen die die CD's maken? Het is gewoon de wet van de commercie. En als 10x per dag dat zelfde (k*t)nummer op de radio hoort en het leuk vind omdatie 'zo lekker klinkt' en dan de CD koopt omdat je niet weet wat er nog meer te koop is.

Wie zijn hier dan de sukkels?

Origineel geplaatst door fuse
Het gros van de mensen hoort het verschil niet eens. Wel dat het luider klinkt en dus vetter is. En dat is dan de schuld van de mensen die die CD's maken? Het is gewoon de wet van de commercie. En als 10x per dag dat zelfde (k*t)nummer op de radio hoort en het leuk vind omdatie 'zo lekker klinkt' en dan de CD koopt omdat je niet weet wat er nog meer te koop is.

Wie zijn hier dan de sukkels?

Deze mensen die ze binnen 20 jaar gaan uitlachen, omdat ze deel uitmaakten van het absolute dieptepunt van de westerse muziekgeschiedenis. (???)
Misschien heeft momenteel zulke rotzooi success, maar wie herinnert zich binnen 10 jaar cut-boysband nr.236 nog????

Ik vind het zo jammer dat alles maar tot over de top (en veel verder) wordt gehaald. Neem nou de 'standaard' mastering van het gemiddelde top 40 plaatje tegenwoordig. Ga een uurtje of wat luisteren.

Neem dan een goede DVD film. 24 bit 96 khz, dus enorm veel headroom. Dat is pas mooi luisteren. Het geluid is soms heel zacht, maar toch zuiver. Het is soms onverwacht keihard.

Voor de muziekindustrie vandaag de dag is 24 bit 96 khz iets wat niet nodig is. Die helderheid die je krijgt, ok. Maar als straks als de standaard op die 24 bit ligt, of zelfs 32 bit, weer alles over de top heen haalt ga je serieus moe worden van het luisteren.

Iedereen die wel eens een orkest live heeft horen spelen(overigens ook altijd op cd ! ) hoort dat er enorm veel dynamiek in het spel zit. Dat voegt heel veel toe. Je kunt spanning opbouwen of afbouwen. Je kunt zo veel meer verassingseffect verkrijgen door alles niet zo te verkrachten.

MAAR, voor house en dergelijke is een grove behandeling vaak niet ongewenst. Maar ik ken dan ook niemand die naar bijv. acid, of harde techno luistert en klaagt over de extreme mastering. Maar voor top 40 en de meeste minder extreme muziek zou wat behoudenheid op z'n plaats zijn.

Dit geldt des te meer voor.......RECLAMES

zit je net lekker in een film of een mooi stuk muziek, EN DAN INEENS DIE K*T RECLAME VOOR JE HARSENS.

Mtv/Tmf is daar ook goed in, zat gisteravond heerlijk met de hoofdtelefoon te luisteren naar dat nieuwe nummer "I justWannaChill" , lekker hard en ineens, heel abrupt BOEM-PFIEEEUW-BLIEBLIEB- KNETTERKNETTER RECLAME
hier wordt ik nou knettergek van! wat een WAL-GE-LIJKE gasten daar achter de knoppen

Ja idd, die reclames... super irritant. In slaap vallen op de bank :Z wordt ruw verstoord door die k*t Robijntje beer met zijn geouwehoer.. Maar was daar niet een geding over een week of wat terug?

Daar is ong. 3 weken geleden al een beslissing over genomen. Uiterlijk volgend jaar mogen reclames maar op iets van 80 procent van het volume van nu staan. Er wordt dus gewoon 20 procent headroom afgesnoept waardoor de batterijen van m'n afstandbediening langer meegaan. Duracel zal er niet achter zitten. ;)

Ik kom het probleem van the hard klinkende reclame-spotjes ook 2x per uur tegen op mijn werk bij de radio. Bij ons worden alle reclameblokken standaard al op -6 gedraait, en zelfs dan zijn ze vaak nog aan de te luide kant.
Wij processen onze zendlijn niet (geen orban etc) , dus dit is de enige oplossing om de ontvangen luidheid weer gelijk te krijgen met stemmen.
Wat ook een groot probleem is, zijn ook al die platen die platgestampt worden, alleen maar om luid te zijn. De nieuwe Phil Collins cd bijvoorbeeld is echt extreem luid gemaakt, klinkt op de radoi misschien wel lekker , maar verschillende mensen die ik ken noemen de cd te slecht gemastered om thuis ontspannen naar te luisteren.

Ik ben wel eens in een reclame-studio geweest, en die man die daar werkte had dus echt totaal geen kaas gegeten van techniek , er stond een tc finalizer in een standaard standje, en dat was dus ook weer standje hard.
Trouwens , het zo luid processen van het signaal levert de makers van die spotjes wel problemen op ... ademhalingen etc. moeten echt allemaal eruit geknipt worden...... anders worden die dus ook tot 0 getrokken!

Harde mastering??

Kijk eens naar een recent nummer van Eminem in Sound Forge o.i.d.!!!
[of elke ander R & B groep van nu...]

:(

Als je je track in z'n geheel een beetje door de compressor haald dan kun je zonder te clippen die paar pieken die er in zitten een beetje afzwakken... en de gain een beetje verder open gooien... volgens mij komt dat de dynamiek juist ten goede... als je dat niet doet verneuk je headroom aan die eene piek in je track...

Druid

Seriele compressie is veels beterder dan de man met de Hamer ineens,
hoe zou de nice mode van de RNC anders zo transparant kunnen zijn voor
zo weinig geld.

Vroeger (mijn kortebroekkenperiode) was alles compressie maar allemaal
een klein beetje; buizen, trafo's, band, germanium transistoren tegen de
clip aan, het effect van de buizen rectifier bij grote signaal pieken, dyna-
mische microfoons (traagheid door spreekspoel). Het was als het ware een
indikkingsproces met heel veel kleine (analoge) stapjes.
Tezamen met class A en class AB vervorming & bandverzadiging de grondslag
van de vintage sound, o ja de faseverdraaing in de EQ ook nog.

Opa en uit,
ISPdeRuiter

Back