[MFB] synth lite "de harde waarheid"

Een DCO is ook analoog.

Je kunt zeggen dat analoog een analoog gecontroleerd moet zijn of je kunt zeggen dat bij analoog het volledige signaalpad analoog is.

Bij een DCO is nog steeds het volledige signaalpad analoog, alleen de aansturing is digitaal.

Ik vind het al interessant als de filters analoog zijn, dat weegt nog veel zwaarder mee dan analoge oscillatoren voor mij.

Ranzig digitaal signaal door een analoge filter, dat is toch gewoon goed.

jeps.. tis ook wel een goede synth die MFB :)

klinkt ook lekker, maar ik snap niet waarom ze niet gewoon zeggen dat de OSC's digi zijn..

Origineel geplaatst door STicKX
jeps.. tis ook wel een goede synth die MFB :)

klinkt ook lekker, maar ik snap niet waarom ze niet gewoon zeggen dat de OSC's digi zijn..

Omdat "VCO" beter klinkt. Jammer van dit - het zal een hoop potentiële klanten wegjagen en het vertrouwen breken. Het zou mij echter er niet van weerhouden om bijvoorbeeld die Lite te kopen (externe input, analoge filters) of de Kult drumbox (lekker ranzig).

Iemand al eens naar het signaal pad van de Dave Smith Evolver gekeken? Daar gaan de analoge osc. en filters ook gewoon volledig door een AD/DA.

Eigenlijk is digitaal ook analoog.

Maar de analoge puristen vinden de Andromeday (aka Andy) ook niet analoog genoeg.

Of is een Voyager ook niet analoog genoeg omdat er digitale onderdelen in zitten?

Wie houd hier nou wie voor de gek?

Volgens mij is die Fujitsu gewoon een controller voor de midi interface en heeft degene die beweert dat er geen VCO's in zitten lopen slapen. Ik heb ff geen zin om al die IC's na te checken maar d'r zal er vast wel eentje van voor die VCO's bedoeld zijn.

Het staat trouwens ook met koeieletters op de MFB site te lezen. Oftewel een rel die nergens op slaat. :)

Origineel geplaatst door bikkel
Een DCO is ook analoog.

Meestal is een DCO een Digitaal gecontroleerde Oscilator. Vb'n: Roland, Oberheim
Soms gebruiken ze dan weer een soort van korte lo-fi sample in een ROM. Vb'n : Korg Poly-8000, DW-8000

Uh???? Een DCO als VCO maakt zelf de waveforms hoor!!! daarvoor worden geen sampletjes gebruikt.

Origineel geplaatst door oli303
Meestal is een DCO een Digitaal gecontroleerde Oscilator. Vb'n: Roland, Oberheim
Soms gebruiken ze dan weer een soort van korte lo-fi sample in een ROM. Vb'n : Korg Poly-8000, DW-8000

whoooops..

whoooops..

xal volgende keer beter info-en, voordat ik beweringen uit..
(ik "citeerde" ook alleen maar 'n gast bij MusicHouse..; ik ben nogal goedgelovig..)

Goh, de Korg Poly800 TOG een AnAloge bak..
Had ik 'm nu TOCH maar voor de 1100 euro gehaald!! ;)

Een Microwave I is analoger dan een Virus.

Raar maar waar.

Nou ja niet zo raar maar wel typisch.

Re: whoooops..

Re: whoooops..

Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
xal volgende keer beter info-en, voordat ik beweringen uit..
(ik "citeerde" ook alleen maar 'n gast bij MusicHouse..; ik ben nogal goedgelovig..)

Goh, de Korg Poly800 TOG een AnAloge bak..
Had ik 'm nu TOCH maar voor de 1100 euro gehaald!! ;)

Poly 800 € 1100 ?? Is dat niet wat veel?

maar ik snap niet waarom ze niet gewoon zeggen dat de OSC's digi zijn..

de nederlandse importeur was daar anders heel duidelijk over toen hij een demo gaf waar ik toevallig bij was.

Hij liet toen de MFB Synth horen en zien (dus _niet_ de Lite) en die klonk ook al niet zo tof. zeer beperkt synthese model, geen PWM of andere leuke "routings" en van die #$%^@ ouderwetse minimoog envelopes met "schakelbare Release". Ze zijn natuurlijk niet zo duur maar ik vond de externe build quality werkelijk bedroevend. letterlijk nogal goedkoop uitgevoerd en niet bepaald stevig of slagvast

Ja hoor, het is toch triest.

D'r zitten digitale oscillatoren in dus klinkt hij kut? Wat een onzin zeg. Er zijn hier talloze threads geweest waar hij de hemel in werd geprezen. En nu is het een duivelsei?

Die Fujitsu kost geen drol en kan nog meer dan een oude C64 ooit gekunt heeft en dan is hij niet goed genoeg om sinusjes en pulsen te maken? Dat bakkie is nog analoger dan een Virus of een Nord en een fractie van de prijs. Of in vergelijk met een SID heeftie 2x zoveel bits, maar dat is dan weer niet ranzig genoeg.

Ik hoop wel dat Manfred met z'n billen bloot gaat want hij liegt dattie barst. Maar het blijft een knap ontwerp. :)

D'r zitten digitale oscillatoren in dus klinkt hij kut? Wat een onzin zeg. Er zijn hier talloze threads geweest waar hij de hemel in werd geprezen. En nu is het een duivelsei?

NEEEEEEEEEEE

mensen nog een keer:

Het is een geweldig bakkie!!!

Tja, heel merktwaardig wat Herr Fricke op z'n website heeft staan: de VCO's zijn gewoon VCO's, maar bij de VCF en VCA staat dat ze spannunggesteuert zijn, oftewel Voltage Controlled. Dus er zitten eigenlijk VCO's in en een VCVCF en een VCVCA. :confused: Maar blijkbaar bedoelt ie dus met VCO gewoon (digitale) oscillator en is ie even vergeten dat 'VC' voor voltage controlled staat...kan de beste synth bouwer overkomen toch? :L

Ach, op mijn "lieve kleine" Yamaha CS01mkII lees ik ook VCO. Hoewel dat niet bepaald de waarheid is.

Het blijft natuurlijk een soort van bedrog. Maar men moet ook niet vergeten dat de afkorting VCO door de jaren heen een soort synoniem is geworden voor oscillator.....
Meneer Fricke behoort ookal tot de oude garde, zullen we maar zeggen. ;)

Uiteraard leveren dit soort termen veel discussie en verwarring. Zo zijn er (hier op dit forum ook) mensen die DCO's met digitale Osc verwarren, en weer anderen die hun VA analoog noemen....

.....of weer anderen (mijzelf incluis) die het beter denken te weten..... :Z

Analoog puristen: Koop een FR777!!! Tja, de sequencer is digitaal (gelukkig wel!!!!), maar hij moet echt een half uurtje opwarmen voordat de tuning helemaal stabiel is :)

Uiteindelijk gaat het erom hoe zo'n ding klinkt etc.... Die MFB klinkt behoorlijk oké en kost bijna niks.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bikkel
Een DCO is ook analoog.

Je kunt zeggen dat analoog een analoog gecontroleerd moet zijn of je kunt zeggen dat bij analoog het volledige signaalpad analoog is.

Bij een DCO is nog steeds het volledige signaalpad analoog, alleen de aansturing is digitaal.

Hallo hallo hallo ????????????????????????????

Nogmaals, bij een DCO is het signaal binair en wordt door ramdacs omgezet in hoorbaar signaal.

Back