synth onder 700 euro

Ik weet het al. Zo'n midi-keyboard (75 euro) virus b (400-450 euro. Dan kan ik al muziek gaan maken. Geluidskaart, is dat echt nodig?]
Nog en laatste vraag, wat is het echte verschil tussen de virus b of de nord lead 2?
en met midi kan het toch op de computer worden aangesloten? wat voor programma moet ik daar voor gebruiken om alles op te nemen? en ik heb nog alleen een rmp-2 en een reloop rmx 40 bpm

Geluidskaart is alleen maar nodig als je ook met de computer wilt gaan werken.
Je hebt veel programma's om muziek op te nemen, hangt ervan af hoeveel geld je eraan wilt uitgeven. Verschil tussen een virus & een nord is het geluid natuurlijk, ik heb ze zelf allebei niet, dus ik kan het niet echt vergelijken...
En je kan de virus/nord aan je computer aansluiten met een midi interface ja.

ga je je virus rechtstreeks in een versterker steken?
of ga je alleen afluisteren met een koptelefoon en wil je het nooit opnemen of iets dergelijks, dan heb je geen geluidskaart nodig.

het verschil tussen een virus en een nord, fuck zeg.... kijk eens naar de specificatie's ofzo. luister naar de demo's, kijk op youtube.......

ik zou me toch eerst even verdiepen in de spullen die hier allemaal op genoemt worden...er is een draad welke synth kies ik, lees die eens door ofzo.

ipv alles klakkeloos aannemen wat iedereen hier serieus dan wel niet serieus post.
geluidskaart is imo de kern van je set-up zo'n beetje lijtk me dat die toch wel 100% nodig is als je al overweegt om met de pc en muziekprogramma's te gaan werk i.c.m. hardware.

daarnaast heb je zo veel software om mee te beginnen, arrangeren,mixen,opnemen enz.

je zou bv ook flstudio kunnen kopen i.c.m. wat SOFTsynths.
ben je ook zo je 700 euro kwijt als je wat plugins koopt bij flstudio.

dit is slechts een voorbeeld wat mogelijk is.
je kan idd ook hardware intergreren.

persoonlijk vind ik de virus b wel een aardige synth, maar een nord is een beter begin synth, virus = menu's nord heeft alles op het frontpanel beschikbaar.

nu heb je ook al inzicht gegeven in het verschil van deze synths.
door de menu's is de virus b wel uitgebreider, maar iets lastiger te doorgronden.

zoek nou eens ff lekker zelf wat uit zodat je concretere en gerichtere vragen gaat stellen.

Ik weet het al. Zo'n midi-keyboard (75 euro) virus b (400-450 euro. Dan kan ik al muziek gaan maken. Geluidskaart, is dat echt nodig?]
Nog en laatste vraag, wat is het echte verschil tussen de virus b of de nord lead 2?
en met midi kan het toch op de computer worden aangesloten? wat voor programma moet ik daar voor gebruiken om alles op te nemen? en ik heb nog alleen een rmp-2 en een reloop rmx 40 bpm
Je hebt je keuze wel heel snel gemaakt. Voor trance is een novation ks5 of zo beter geschikt imho, dan heb je gelijk je keyboard. Zo hou je nog geld over voor een korg ritmedoos (ER of ES (kan ook samplen)).
Waar ga je anders je drums uit halen?
Geluidskaart is wel nodig als je het als wav of mp3 op wil slaan.

Haal eerst het belangrijkste namelijk sequencer-software bijvoorbeeld Cubase studio 4 en ga aan de slag met (gratis) VST-plugins en koop een midi-keyboardje.
Op gebied van Trance e.d. zijn ongelooflijk veel VST-plugins verkrijgbaar, later wanneer je jouw eerste hit hoort bij Sensation kun je nog genoeg hardware kopen. ;)

Hij vraagt niet op software, hij vraagt om hardware.

Aan zijn vragen te zien wil hij gaan beginnen, mijn advies lijkt me relevant dus.

zou mixvibes home edition al genoeg zijn om mijn synth en alles op aan te sluiten en het op te nemen?
noem is een paar vst-plugins en kan je die ook gewoon downloaden?
want dan zou ik en synth kunnen kopen met geluidskaart en dan download ik de software.
Ik heb een versterker, een sony str- de235. zegt je dat wat? zou ik een virus erin kunnen steken?

zou mixvibes home edition al genoeg zijn om mijn synth en alles op aan te sluiten en het op te nemen?
noem is een paar vst-plugins en kan je die ook gewoon downloaden?
want dan zou ik en synth kunnen kopen met geluidskaart en dan download ik de software.

Ik zou zeggen google trance VSTplugins?

Als echt persé een hardware synthesizer wilt hebben die geschikt is voor trance zou je ook kunnen kijken naar een Yamaha AN1x, heeft tevens een lekker keyboard alleen programmeren is wat minder daar staat tegenover dat je ze kunt vinden voor rond de 200 euro tweedehands.

waarom een yamaha an1x?
en geen acces virus b.
Dat zegt ie toch net, dan heb je tevens een keyboard en hij is nog goedkoper ook.

Maar de AN1x kan maar 1 lijntje tegelijk produceren, houd daar wel rekening mee (of hooguit 2 lijntjes als je scene layering gebruikt). Dat betekent: wil je meer dan 1 lijn uit je AN1x halen dan moet je ze 1 voor 1 opnemen. Of de rest met softsynths doen. Ligt allemaal aan je favoriete workflow, dat is iets waar je eerst achter moet komen.

Mijn tip: zoek eerst een (software) sequencer die je bevalt (test met gratis softsynths). Een klavier erbij zou ik een must vinden (maar je eerste stapjes kun je inklikken zonder klavier), dus dan bepaal je of softsynths (eventueel betaalde, probeer eens wat demo's uit) voldoende zijn of dat je een hardware synth erbij wilt vanwege het "hands on" gehalte (knoppies!) en het klankkarakter van hardware.
Ga je hardware gebruiken en dus ook opnemen, dan heb je zeker een degelijke geluidskaart nodig. Ga je geen hardware gebruiken, schaf dan een degelijk midiklavier aan, het liefst met een aantal controllers (draaiknopjes, schuifjes).
De Virus is een powerhouse waar je de meeste van je lijntjes in 1 keer uit kunt halen en ook tegelijk kunt laten afspelen door je sequencer (door de polyfonie en multi-timbraliteit) . De AN1x is een prima controller en een synth met een heel eigen karakter. Slecht te vergelijken en het liefst heb je beide :D
Wederom een aantal afwegingen die alleen JIJ kunt maken. Maar dat druipt al van het hele topic af, natuurlijk.
Dit topic helpt dan wel weer om inzicht te krijgen in die afwegingen, dus wat dat betreft best waardevol. Alleen jammer dat we iedere week hetzelfde verhaaltje optypen met elkaar :P

Daarom zou ik voor een novation KS5 gaan. 4 part multitimbraal, 5 octaven toetsen. Voor drums een Korg ER1 erbij en je bent helemaal klaar voor minder dan 700 euro.

Het belangrijkste is in elk geval met een goede basis beginnen dus een sequencerprogramma en een goede geluidskaart ,veel plugins uitproberen en vele hebben zelfs luisterdemo's op de site.
Daarna kijken voor een geschikte hardware synthesizer, het heeft mij 12 jaar gekost tot dat ik de juiste hardware synthesizers had gevonden die voor mij precies geschikt waren en met de komst van softsynths heb ik zelfs de meeste weer verkocht en heb alleen nog de voor mij beste over dat weer ten goede komt aan je creativiteit oftewel minder is beter althans in mijn geval.

Klopt, voordat ik 1 synth kocht heb ik 1000 tijdschriften gelezen en audio demo's beluisterd en toen kocht ik nog de verkeerde. 10 jaar later wist ik pas wat ik echt wilde. Software heb ik nooit gebruikt, af en toe wat mee geexperimenteerd maar dat beviel me toch niet. Met name de werkwijze en de interface vond ik te bewerkelijk.

Eigenlijk, als ik terugkijk naar hoe ik zelf ooit begonnen ben, moet je gewoon iets kopen wat je onwijs vet lijkt, en waarvan je weet dat je het ook echt tot op de bodem uit gaat zoeken hoe het werkt. En dan maakt het niet eens zoveel uit of je een 'moeilijke' of 'makkelijke' synth pakt, als je maar de drive hebt om te leren.

En als je voor 2de hands kiest, weet je in elk geval zeker dat je een 'foute keus' weer door kunt verkopen zonder al te veel verlies.

Eigenlijk, als ik terugkijk naar hoe ik zelf ooit begonnen ben, moet je gewoon iets kopen wat je onwijs vet lijkt, en waarvan je weet dat je het ook echt tot op de bodem uit gaat zoeken hoe het werkt. En dan maakt het niet eens zoveel uit of je een 'moeilijke' of 'makkelijke' synth pakt, als je maar de drive hebt om te leren.

En als je voor 2de hands kiest, weet je in elk geval zeker dat je een 'foute keus' weer door kunt verkopen zonder al te veel verlies.

Ik kocht mijn Nord Lead 2 als een van mijn eerste synthesizers in 1998 en heb hem nog steeds, een schot in de roos dus, toen ging ik van hetzelfde princiepe uit dus dat klopt inderdaad ja.

Beetje googlen op specificaties doet wonderen... KS5 is multitimbraal en heeft meer stemmen (polyfonie), verder veelzijdiger qua synthese en effecten, de X-station heeft ingebouwde audio-interface. Qua karakter ontlopen ze elkaar niet zoveel, de architectuur komt grotendeels overeen.

Back