[bouwverslag] EFM Wildcat

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
We gaan het maar weer eens over synthesizers hebben.....

In deze thread zal ik verslag doen van de progressie en bouw van de EFM Wildcat ontworpen door Tom Gamble die ik ga bouwen.
Zoals sommige van jullie weten zitten er wat fouten in de BOM, schema's en algeheel design. Niet zo netjes van Tom maar daarintegen lijkt het me toch wel een koel project om te bouwen.
Gelukkig kan ik terugvallen op de kennis van Yves Usson die veel fouten uit de rev1 boards heeft gehaald en deze verbeteringen zijn doorgevoerd op de rev2 boards. Ik heb naar mijn weten een rev1 board gekocht maar das niet erg.
Hier de site van Yves http://yusynth.net/Wildcat/index.html maar zoals je kan zien is die voor het laatst geupdate in 2004. Ik heb daarom ook aan Yves gevraagd wanneer hij hem gaat updaten en hoever zijn Wildcat al af was....nou die is dus nog steeds niet af dit komt mede doordat hij meer met zijn eigen modules bezig is, begrijpelijk dus. Maar mocht ik vragen hebben dan kon ik hem altijd contacten en hij zou dan ook verdere info verschaffen over bv de EG's en filters...
Ook een goede bron is de site van Fonik waar heelveel van de oude EFM mailinglist staat...ook staat er veel op www.electro-music.com onder andere deze thread http://electro-music.com/forum/topic-18450.html&postorder=asc en deze thread http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?highlight=efm+wildcat&t=18358
Hier de site van Fonik met de EFM artikelen http://www.modular.fonik.de/Page37.html
Maar toch is de informatie niet compleet bijelkaar gebracht heb ik het idee. Mocht iemand weten waar zo'n pagina te vinden is dan houd ik me aangeraden.
Ik zal deze thread dus ook gaan gebruiken om een zo compleet mogelijke BOM te maken inclusief aanpassingen en modificaties.

Maar wat is de EFM Wildcat eigenlijk?
Het is een analoge modulaire synthesizer die gebouwd wordt op 1 enkele pcb en is midi aanstuurbaar dmv een onboard midi to cv converter.

De synth bestaat uit:

3 VCO's ook syncbaar.
3 VCF's (Moog 4 Pole Transistor Ladder Filter, Sallen and Key 2 Pole Korg MS20 Filter, 2 Pole State Variable Filter based on a SEM Filter)
4 VCA's
4 Envelope Generators
3 Mixer's / Inverters
2 LFO's
2 Delay's
1 Balanced Modulator
1 Staircase Generator
1 Slide
1 Glide
1 Noise
1 Sample and Hold
Onboard midi to cv converter

Dus dat is een behoorlijke synthesizer....alles wordt ook opgebouwd als losse modules die later te patchen zijn. De synth loopt op +12V, Ground, -12V.

Op het moment ben ik nu dus alle info over deze synth aan het verzamelen en ben een nieuwe BOM aan het schrijven en zal tot zover mogelijk proberen om Yves zijn site aan te vullen. Op zijn site is bv nog niks over de filters en ik zie nu al aardig wat fouten en tekortkomingen op de schema's.
Ik zal dus ook zeker jullie hulp nodig gaan hebben met de vragen die ik uiteindelijk ga stellen.

Nog even een plaatje van de Wildcat, miauw. Maar elk ontwerp is uiteraard mogelijk.

attachment.php

Attachments

• wildcat.jpg
    wildcat.jpg
    51,2 KB · Bekeken: 196
Mwah valt wel mee hoor qua afmetingen....de pcb meet 37,5 cm x 25,5 cm. Ik zal morgen wel ff een plaatje schieten, diodes zitten eral op, net als de draadbruggen hier en daar.
De VCO's zijn gebaseerd op de Moog MiniSonic VCO's....zie hier http://yusynth.net/Wildcat/vco-modules.html
Daar moet nog wel wat aan gebeuren op mijn pcb aangezien die een rev1 is maar Yves heeft dat goed gedocumenteerd.

Alhoewel er in de originele BOM geen notie wordt gemaakt van U6. Op foto's van Yves heb ik kunnen zien dat hij een CA3080 gebruikt.

Q1 en 2 zijn J112 N-Fet's....zijn die makkelijk te verkrijgen? Zo niet met welke zou ik die kunnen vervangen?

Hierbij zit ik trouwens nog te denken of ik een octaaf switch erbij ga maken voor de VCO's. Wel zo handig.

ziet er goed uit dandy
zekers qa specs 3x vcf
div extra modules
kende m niet in deze config

hopen dat t allemaal gaat werken
ben ook beetje by beetje dingen aant afmaken moet maars n keer
trok laatst een compressor open ...zaten er twee muizen in ...egt

zal de pix eens plaatsen in de " wat vondt ik in mn synth " draad
lol

De Wildcat is eigenlijk een complete modulaire synth op 1 print...net als zijn broertje de Tomcat. Maar echt de documentatie van EFM is om te janken....BOM komt niet overeen met de schema's en de aanduiding van de onderdelen verschillen van de BOM en de PCB. Maar we gaan er wel uitkomen.....
En alles is strax ook met cv aan te sturen, gates te triggeren etc. Gaat nog wel een tijdje duren hoor voordat ie af is.

Ik zal mezelf als doel stellen hem dit jaar nog af te bouwen.:dubbel::halleluja

pfff nou leg ikmezelf een verplichting op....:walker:

Zo even een belangrijk stuk info gevonden.....komt van de site van Fonik en is een pdf van 28!! pagina's met berichten van het oude EFM forum. In deze pdf staan alle modificaties die er aan de rev1 boards moet worden uitgevoerd enne dat zijn er nogal wat. De grote man is hier toch wel Yves Usson. :okdan:

http://www.modular.fonik.de/files/EFMforum/Wildcat forum.pdf

In de loop van de bouw zal ik dat per module behandelen.

Is er eigenlijk iemand hier op het forum die een Wildcat heeft gebouwd of in zijn handen heeft gehad?

Ik zou dit echt laten schieten man.
Er is zo veel spul wat gewoon veel beter is en wat wel goed bescheven is.

Tja ik heb nou die pcb en ik zie een leercurve voor me.....juist door die pcb fouten kan ik dingen leren. Daarbij vind ik dat Yves alles goed heeft beschreven over hoe hem werkend te krijgen....hij heeft een werkende en is er erg content mee.....
Ik bedoel MiniSonic VCO's, Moog Tranny Ladder Filter, Korg MS20 Filter etc...het is wel een compleet systeem........en zoveel werkende Wildcat's zijn er niet.......ik ben eigenwijs ik weet het en misschien geef ik het over een tijd wel op...wie weet. Denk het niet......
En er is zoveel spul wat zoveel beter is? Is een Moog Filter niet gewoon een Moog Filter?

En heb jij er wel eens 1 gehoord Dennis?

een LFO dus die in trapjes op en neer gaat (of alleen 1 van die 2)
da's gewoon een zaag/ramp of triangle dus met een quantizer er op...

attachment.php

Attachments

• Staircase Generator.JPG
    Staircase Generator.JPG
    28,2 KB · Bekeken: 197
De print kon je toendertijd bij Tom Gamble kopen...ik heb deze 2e hands van een Duitser overgenomen via Analogue Heaven. De print heeft me 8 tientjes gekost incl. versturen.
Het enige probleem met de boards van EFM is, is dat er printbaan fouten opzitten. Maar bij de Wildcat is in principe alles getroubleshoot....

Dat zal voor jou toch geen probleem moeten zijn.
Toch leuk dat soort projecten.
Ik heb zelf een keer een 9 kanaals lichtaansturing gemaakt aan de hand van wat bestaande schakelingen. De printjes etste ik zelf.
Maar dat wordt nutuulk nooit zo netjes als zo'n kant en klare print.
Leuk. Blijf je foto's posten?

De VCO's zijn gebaseerd op de Moog MiniSonic VCO's

Q1 en 2 zijn J112 N-Fet's....zijn die makkelijk te verkrijgen? Zo niet met welke zou ik die kunnen vervangen?

Hierbij zit ik trouwens nog te denken of ik een octaaf switch erbij ga maken voor de VCO's. Wel zo handig.

Okee die J112's heb ik al gevonden....dat wordt een tochtje naar Senso maken binnenkort, hij heeft nog meer wat ik kan gebruiken zoals LM13600's voor de VCF's en VCA's......

Nog ff over die VCO's....Yves heeft het over Minisonic van Moog maar die bestaat geeneens....en de VCO's lijken niet op die van de Minisonic, dus op welke lijken ze dan wel?

Dat zal voor jou toch geen probleem moeten zijn.
Toch leuk dat soort projecten.
Ik heb zelf een keer een 9 kanaals lichtaansturing gemaakt aan de hand van wat bestaande schakelingen. De printjes etste ik zelf.
Maar dat wordt nutuulk nooit zo netjes als zo'n kant en klare print.
Leuk. Blijf je foto's posten?

Yep ik zal alle info etc in deze thread blijven gooien dus ook foto's. Maar eerst maar eens even kijken wat ik allemaal nodig heb en waar vandaan....

Iemand enig idee waar ik een MC1496 vandaan kan halen? En er wordt gesproken over een AD7528 DA converter. Deez ken ik nergens vinden ook niet bij Senso

Bedankt jongens maar in Amerika bestel ik liever niet aangezien ik geen credit card heb of wil en de verzendkosten vaak idioot hoog zijn en een BTW nummer zit er ook niet in....
Toch bedankt voor het zoeken. :okdan:

Okee ziet er best leuk uit....alleen als ik het zo lees heeft hij eerst alles gesoldeerd en daarna pas getest. Ik ga toch echt anders te werk....ik zal strax eerst beginnen met de VCO's en als die werken ga ik verder met de volgende modules. Zo test je elk aspect van de synth en sta je niet aan het eind zo van whaaaaa hij doet het niet. Ik heb zelf een scoop dus ik heb er vertrouwen in dat de mijne uiteindelijk in zijn geheel gaat werken.

Qua ontwerp van het frontpanel daar denk ik nog geeneens aan, datr is van veel latere zorg en daar moet ik even inspiratie voor hebben.

Back