[bouwverslag] EFM Wildcat

Zow kijk die touwtjes dan! Kom je zo wel aan muziekmaken toe?
Ik heb een btwnummer en Farnell is nederlands.
Als het echt niet lukt wil ik ze ook wel voor je bestellen hoor.

Ok koel :okdan: ik ga eerst even Senso contacten van Vintage Planet aangezien hij veel chips heeft die ik nodig heb. Mocht het niet via hem lukken dan maak ik dankbaar gebruik van je aanbod! Thnx man.:yamaha:

Okee ziet er best leuk uit....alleen als ik het zo lees heeft hij eerst alles gesoldeerd en daarna pas getest. Ik ga toch echt anders te werk....ik zal strax eerst beginnen met de VCO's en als die werken ga ik verder met de volgende modules. Zo test je elk aspect van de synth en sta je niet aan het eind zo van whaaaaa hij doet het niet. Ik heb zelf een scoop dus ik heb er vertrouwen in dat de mijne uiteindelijk in zijn geheel gaat werken.
Lijkt me ook niet handig om zo'n project in een keer te moeten testen :bekdicht:
Lijkt me wel een toffe synth. Succes!

Heb je ook een idee van wat de totale kosten ongeveer zullen zijn om 'm te maken? Vind het wel ambitieus in ieder geval :)

Heb je ook een idee van wat de totale kosten ongeveer zullen zijn om 'm te maken? Vind het wel ambitieus in ieder geval :)

Ik ben nu nog de BOM aan het samenstellen dan heb ik een beetje een overzicht van de kosten. Het liefst bestel ik ook zoveel mogelijk bij 1 leverancier ivm verzendkosten.....een groot gedeelte van de IC's zullen bij Senso vandaan komen, voor de ic voeten, weerstanden, elco's etc bij good old Dick Best en Newtone......maar ik bewaar sowieso alle bonnen etc.
We komen erop terug.

zooow, jij heb er zin in.................... :okdan:

ff wat tips,
monteer eerst een foolproof voedingsconnector, eentje die maar op een manier aangesloten kan worden , dit samen met de uiteindelijken voeding.
dan kan er met testen niets fout gaan ( in ieder geval niet per ongeluk de voedingsspanningen omdraaien)
voor alle zekerheid zou je nog wat korsluitdiodes op de print kunnen zetten .
en altijd alles per afgemaakt onderdeel testen.
sucses, ben wel benieuwd.:mega:
groeten,
jeroen

Okee zal ik doen..... en ik ga idd per onderdeel werken en testen en dan pas naar de volgende. Dit heeft ook mede te maken met dat er per module nogal wat moet worden aangepast. Ik ga eerst maar s kijken of ik de midi to cv aan de praat kan krijgen.

Heb jij toevallig een AD7528 liggen?

Zo de BOM is geschreven.....dat had nogal wat voeten in de aarde aangezien er bij veel modules veranderingen zijn doorgevoerd qua waardes etc. nadat de bouw pdf verscheen. Nu heb ik ook meteen een kostenplaatje van wat dit beestje in totaal zo ongeveer gaat kosten.

BOM:

- IC's

- AD7528 1x
- PIC 16F84 1x (met midi2cv code)
- 6N138 1x
- LM317 1x
- LM337 1x
- CD4051 1x
- LM358N 1x geen A of NA!!
- LM336Z 5,0V 1x
- CA3080 3x
- LM3046 3x
- LM393 3x
- LM13600 5x (of 1x LM13600 en 4x LM13700)
- TL071 17x
- TL072 17x
- TL074 2x
- NE555CN 4x moet een CMOS zijn!
- CD4007 1x
- 74LS93 1x
- MC1496 1x

- IC Sockets

- 8 pins 36x
- 14 pins 10x
- 16 pins 10x
- 18 pins 1x
- 20 pins 1x

- Transistors

- 2N3904 24x
- 2N3906 15x
- J112 6x
- 2N5460 1x
- 2N3819 1x
- BC109C 10x (me eigen aanpassing voor de Moog Transistor Ladder VCF)
- SFT714 1x (noise transistor, zeer zeldzaam had ik nog liggen. Anders BC109C)

- Diodes

- 1N4148 34x
- 1N5230B 1x (4,7V Zener 500mW)
- Zener 11V (Noise Generator mod by Yves Usson)
- 1N4001 8x
- Led (Power)

- Precision Trimmers 10T

- 5K 2x
- 10K 5x
- 50K 18x

- Resistors

- 47R 1x
- 100R 5x
- 120R 1x
- 220R 8x
- 270R 1x
- 330R 2x
- 470R 2x
- 845R 3x
- 1K Tempco 3x
- 1K 62x
- 1K5 4x
- 2K2 15x
- 2K7 2x
- 3K3 3x
- 4K7 19x
- 10K 102x
- 15K 1x
- 20K 5x
- 22K 15x
- 33K 13x
- 39K 3x
- 47K 12x
- 51K 3x
- 75K 4x
- 78K 3x
- 82K 3x
- 100K 98x
- 150K 1x
- 220K 4x
- 330K 3x
- 470K 4x
- 1M 12x
- 2M2 1x

- Capacitors

Electrolytic Caps

- 10uF/35V 17x
- 22uF 1x
- 100uF 4x
- 220uF 1x
- 1000uF/35V 2x

Ceramic Caps

- 10pF 1x
- 22pF 2x
- 47pF 1x
- 100pF 10x
- 220pF 2x
- 470pF 3x
- 0,01uF 6x
- 0,1uF 40x

Film Caps

- 470pF 2x
- 2,2nF 1x
- 10nF 4x
- 15nF 1x
- 1uF 2x

- Caps voor tranny ladder - 27nF 4x (MiniMoog) & - 68nF 4x (Prodigy)

Polystyrene Caps

- 10nF 1x

Tantalum Caps

- 10uF/35V 4x (Envelope Generator Mod)

Potentiometers

- 10K 4x
- 50K 22x
- 100K 3x
- 1M 18x

Banananananana Jacks

- 139x

Overig

- 10mHz Crystal
- 24VCT Transformer
- Power Switch
- 4 DIP Switch (Midi Channel Select Switch)
- SPST Switch 3x (Sync On/Off VCO)
- Pin Headers
- Veel draad
- Case
- Frontpanel
- Knobs
- PCB Spacers
- Koelelementen voor spanningsregelaars 3x
- 4 In 3 Uit draaischakelaar (Lorlin) voor VCF1 Mod

Tot zover de BOM.....ik geloof dat ik alles heb misschien nnog wat vergeten maar dit zijn iig alle onderdelen die op de pcb gaan en hem werkend gaan krijgen.

Nog wat vragen......

In de originele BOM wordt er gewoon niet over gesproken of de pots nou lin of log zijn. Dus welke?

Daarbij heb je voor de mixer/inverter 4 pots per mixer nodig maar er is nergens een waarde vermeldt........welke waarde?

Dan nog even over VCF1 de Moog Transistor Ladder.......
In de originele BOM staat nergens vermeldt wat voor Q's de ladder moeten zijn...ik heb dus even gekeken naar het originele Moog schema en zag dat ze daar BC109's voor gebruiken...deze heb ik weten te vinden bij Newtone voor een redelijke prijs......
Daarbij ga ik een eigen mod erop maken die kan schakelen tussen de MiniMoog VCF en die van de Prodigy...dit gaan ik doen dmv een 4 polige draaischakelaar die de C's in de ladder schakelen........de waardes bepaal ik later als ik hem bouw....

Nog een mod die ik wel nuttig vind en die ik ga toepassen is volume regeling voor de noise module......hierover tenzijnertijd meer......

Nu weer even genoeg Wildcat.....ik ga douchen en pitten.....

Laatst gewijzigd:
Ah cool. Ik heb deze PCB ook liggen. Voor de toekomst nog eens. Blijf graag op de hoogte :)

Prima:biertje: we gaan het allemaal behandelen in de loop van de tijd...heb jij een rev1 of een rev2 board?

de meeste pots zullen lineair zijn, alleen de pots voor lineare fm en signaal ( volume) pots werken lekkerder als ze log zijn.
maar in de praktijk valt dat ook reuze mee.
:mega:
groeten,
jeroen

wildcat

wildcat

Leuk project! Hoe kwam je aan die pcb en hoeveel kost zo een PCB?

Ik heb in het verleden onderdelen bij farnell besteld als particulier. Volgens mij moet je gewoon een bestelling aanmaken en als deze weggezonden is farnell nederland opbellen en zeggen dat je een particulier bent. Je krijgt dan het bankrekeningnummer van farnell NL waarnaar je het geld kunt overmaken.
Digikey kan evt ook gewoon via internationale bank transfer maar dit is bij mij in het verleden fout gegaan. Kostte een half jaar om het geld te traceren. Digikey is verder wel een superbedrijf (goede prijzen en extreem snelle levering).

Voor potmeters kun je bij musikding.de kijken die heeft een heleboel Alpha potjes.

succes!
Heiko

Iemand enig idee waar ik een MC1496 vandaan kan halen?

Futurlec voor $0.69. Ik heb er denk ik ook nog wel een paar liggen.

En ga niet al te veel betalen voor die 1k tempco's. Ik heb er laatst 50 gekocht voor iets van 15 cent per stuk (3300 ppm/K), dus daar valt ook nog wel wat te regelen indien nodig.

ik heb dus even gekeken naar het originele Moog schema en zag dat ze daar BC109's voor gebruiken...

Weet je zeker dat dat een echt origineel Moog schema was? BC109's zijn Europese torren. De kans dat Bob die in zijn filters gebruikt heeft is niet zo heel groot.

[edit]
De originele schema's hebben inderdaad TIS97 transistorparen erin zitten.

Als je het goed wilt doen moet je dus in ieder geval de BC109's in paren gaan matchen. Yves Yuson raadt ook gematchte paren aan voor zijn MiniMoog-kloon (bij gebruikt overigens gewoon BC547's en dat klinkt ook prima, weet ik uit ervaring).

En ga niet al te veel betalen voor die 1k tempco's. Ik heb er laatst 50 gekocht voor iets van 15 cent per stuk (3300 ppm/K), dus daar valt ook nog wel wat te regelen indien nodig.

dat zijn mooie prijzen, heb je een adres?
groeten,
jeroen

Een Japanner op de sdiy-list die er 1000 teveel besteld had. Ik PM wel even z'n e-mailadres. Ik weet niet hoeveel hij er nog heeft.

Het zijn van die kleine 1/8 watt types, dus niet de draadgewonden varianten. Maar ik begrijp dat sommige mensen al SMD gebruiken en dat dat ook prima werkt. En 3300ppm/K is niet verkeerd.

Leuk project! Hoe kwam je aan die pcb en hoeveel kost zo een PCB?

Ik heb in het verleden onderdelen bij farnell besteld als particulier. Volgens mij moet je gewoon een bestelling aanmaken en als deze weggezonden is farnell nederland opbellen en zeggen dat je een particulier bent. Je krijgt dan het bankrekeningnummer van farnell NL waarnaar je het geld kunt overmaken.
Digikey kan evt ook gewoon via internationale bank transfer maar dit is bij mij in het verleden fout gegaan. Kostte een half jaar om het geld te traceren. Digikey is verder wel een superbedrijf (goede prijzen en extreem snelle levering).

Voor potmeters kun je bij musikding.de kijken die heeft een heleboel Alpha potjes.

succes!
Heiko

De pcb heb ik 2e hands via Analogue Heaven mailinglist gekocht. Met versturen koste die me 8 tientjes.....maar als je er naar opzoek gaat kijk dan wel of het een rev2 board is.
Maar volg anders even de links in mijn allereerste bericht in deze thread...
De reden dat ik hier de BOM plaats is omdat er veel mis is gegaan qua printbanen en waardes bij het rev1 board.
En Musikding stond al in mijn favo's.

Okee ik heb er eigenlijk maar drie nodig van die Tempco's en ik wou ze halen bij Senso. Maar als ik er drie van je zou kunnen overnemen..:okdan:
En Jeroen zou voor mij die AD7528 bij Farnell bestellen en die heeft die MC1496 ook maar hij zei dat ze dan vaak een minimum order hebben voor wat goedkoper chippies....dus ik wacht nog even Jeroen's antwoord via de pb af. U hoort nog van me...

Weet je zeker dat dat een echt origineel Moog schema was? BC109's zijn Europese torren. De kans dat Bob die in zijn filters gebruikt heeft is niet zo heel groot.

[edit]
De originele schema's hebben inderdaad TIS97 transistorparen erin zitten.

Als je het goed wilt doen moet je dus in ieder geval de BC109's in paren gaan matchen. Yves Yuson raadt ook gematchte paren aan voor zijn MiniMoog-kloon (bij gebruikt overigens gewoon BC547's en dat klinkt ook prima, weet ik uit ervaring).

Ja dat matchen leg me dat is uit....hoe kan ik dat het beste doen en wa moet ik matchen? Dus welke waardes? Die van de HFe? Ik heb nog niet zo een hele goeie multimetert.......

En idd het is niet het originele schema..:o: maar die van Rick Janssen...

En de Prodigy 2N3392 (echte Amerikaanse torren dus) plus een 3046 boven en onder (net als wat Yusynth doet).

Maar geen van allen dus BC109's ;)

Je hebt helemaal gelijk....de 3046 wordt ook hier gebruikt btw.....die BC109's komen dus uit Rick z'n schema.......vergissing.

Ja dat matchen leg me dat is uit....hoe kan ik dat het beste doen en wa moet ik matchen? Dus welke waardes? Die van de HFe? Ik heb nog niet zo een hele goeie multimetert.......

Transistors worden in principe gematcht op Vbe met een speciaal circuitje. Wat ik in de praktijk meestal doe is zorgen dat ik er genoeg heb uit dezelfde batch en die dan matchen op Hfe, onder het mom van: als de Hfe hetzelfde is bij transistors uit dezelfde batch, dan zijn de rest van de specs waarschijnlijk ook wel min of meer hetzelfde. Geen idee of dat goed genoeg is.

Zie hier voor het match-circuit van Moog:
http://www.fantasyjackpalance.com/f...a/16-minimoog/002/905-matching-transistor.gif
(er zit een fout in het PNP-schema, 10k weerstand ontbreekt)

Back