Een Setup/studio in mijn kelder

fritskee

ft. Royal-T
Aangezien ik op mijn vorige post veel negatieve commentaar kreeg heb ik besloten een nieuwe post te maken, maar met meer informatie van mijn kant.

Ik zou graag een soort van Setup/Studio in mijn kelder maken

♦Qua hardware dacht ik aan:
- KRK RP5 G2 Monitoren
- Korg MicroKONTROL of Korg Kontrol49
- Sinn7 KSM-10 (condensator mike)
♦Hoogst waarschijnlijk geen opname van analoge instrumenten (gitaar, viool, ...)
♦Opname van zang is weldegelijk de bedoeling (vooral R&b en Hiphop)
♦Mijn kelder is een rechthoekig ding met grijze betonne stenen en een kalkstene vloer (dus voor isolatie dacht ik aan sinn7 schuimwedge 30mm)

♦Prijs gelieve rond de €800 te blijven:biertje:

P.S.: Welke software raden jullie me aan ? (ik bezit FL studio 8.0 en Autotune VST)

Alvast bedankt:halleluja

Laatst gewijzigd:
nee, ik download hem niet ik kan er aanraken via een vriend (hoe hij het doet weet ik niet)

Bericht door een moderator:
Illegale software betekent dat de hulp net zo snel wordt stopgezet als een DJ set waar een blok beton op de draaitafel valt, dus kappen met die opmerkingen over "vrienden" en "ik kan er makkelijk aankomen"

het lijkt me dat akoestisch behandelen / isolatie en vochtbeheersing de belangrijkste dingen zijn, als je die ruimte wilt aanhouden. hang wat zware gordijnen op, en een vloerkleed oid. hier is op dit forum en de rest der internetten veel over te vinden. zeker omdat je met een microfoon wilt gaan werken.

welke software ? lastige vraag, vrij persoonlijk. ik vind Logic 8 fijn werken dus ik zou je dit aanraden, maar ik vermoed dat je geen mac hebt maar een pc. programma's als Ableton Live en Cubase eens bekijken ?

Thnx Elektrovolt
idd ik heb een redelijk recente laptop (windows vista als dat iets zou uitmaken)

Het zit je ook niet mee he fritskee... :)

Je zult wel een heel onaardig beeld van dit forum krijgen...
Maar gelukkig zitten er ook (meestal) heel aardige persoontjes als ik bij.

Ik denk dat je het zelf wel een beetje in de hand werkt om uitgejengeld te worden, ik heb je vorige draadje ook gevolgd en daar lijk je om advies te vragen terwijl je helemaal niet duidelijk bent en daarmee maak je als binnenkomer gewoon geen goede indruk.

Je moet altijd de indruk wekken dat je zelf al veel onderzoek hebt gedaan (of dat nou zo is of niet), dat is op elk forum wel zo!

En dan in dit topic, tja, die opmerkingen over software kunnen natuurlijk echt niet!

Dus... wij zijn niet onaardig, even hard-reset...

Jij wilt een studiootje bouwen met bovengenoemde middelen?
Dat kan heel goed.

KRK RPxxx monitoren zijn prima voor de hobbyist of semi-pro.
Ik zou je adviseren een cdtje mee te nemen naar de winkel en daar eens goed alle monitoren te vergelijken.

Ik ken de Sinn7 microfoon niet, maar voor dat geld kun je niet sukkelen.
Kijk ook eens naar andere merken. Voor een paar tientjes meer heb je bv. een Rode NT1 of zelfs NT1000. Dat zijn toch stukken betere mics en kosten niet veel.

Qua isolatie denk ik dat jij 'absorptiepanelen' bedoelt.
Isolatie zorgt er namelijk voor dat het geluid niet door muren heen kan en dus zoveel mogelijk gedempt wordt naar een andere ruimte toe. Die Sinn dingen zijn absorptiepanelen en zorgen ervoor dat je irritante echo's tegengaat, zodat je ruimte meer 'dood' klinkt. Dat heeft niets met geluidsisolatie te maken. Tja... kun je kopen, maar voor jou lijkt me het een beetje onzin. Ga gewoon naar de Gamma voor simpel noppenschuim. Is niet duur, werkt best. Is niet super-pro, maar dat is nu even niet het belangrijkste. Geluidsabsorptie kun je later altijd nog aanpassen!

En welke software ik je aanraad?
Wat gebruik je? Pc / Mac?
Pc: Cubase / Nuendo, zeer geschikt voor sequencing en opname in een.
Mac: Logic, hetzelfde als Cubase, maar dan veeeeel beter (maar das mijn mening) :)

Succes en ik hoop voor je nog op herstel op dit forum!!!

Ok ;D maar goed dat ik deze dure absorbtiepanelen nog niet had besteld, weggegooid geld ?
maar wat voor isolatie raad je me aan ? kzat juist op jouw topic te lezen van je kamertje dat je wilde isoleren ;D jij gebruikte Rockwool ? tevreden van of zou je iets anders gebruiken?

Ok ;D maar goed dat ik deze dure absorbtiepanelen nog niet had besteld, weggegooid geld ?
maar wat voor isolatie raad je me aan ? kzat juist op jouw topic te lezen van je kamertje dat je wilde isoleren ;D jij gebruikte Rockwool ? tevreden van of zou je iets anders gebruiken?

Wat wil je bereiken met isolatie?
Even duidelijker wezen!

Wil je nu zorgen dat niemand last heeft van jouw herrie? Buren / andere kamers in huis?
Of wil je zorgen dat je geen vervelende echo's in je eigen ruimte hebt?

Dat zijn namelijk 2 totaaaaal verschillende dingen!

sorry voor mijn nogmaals onduidelijkheid
de kelder helemaal niet geisoleerd denk ik dus zou ik best ook isolatie plaatsen zodat niemand last heeft van mijn amateuristische boel. als ik het nou ga isoleren verdwijnt dan niet al een groot deel van mijn echo ? of heb ik dan nog steeds nood aan mn absorptiepanelen ?

Bij de gamma koop je 5 matten voor een tientje oid. Werkt prima om het ergste tegen te gaan. Je hoeft niet eens de hele studio te doen, de hoeken pakken en evt. in 1 hoek extra matten aanbrengen, das dan gelijk je zanghoekje. Leg ff een tapijtje neer op je stenen vloer en je bent al een heel eind.

En ik zou maar voor een rode gaan ipv die sinn7..

de kelder helemaal niet geisoleerd denk ik dus zou ik best ook isolatie plaatsen zodat niemand last heeft van mijn amateuristische boel. als ik het nou ga isoleren verdwijnt dan niet al een groot deel van mijn echo ? of heb ik dan nog steeds nood aan mn absorptiepanelen ?

Je kelder geluidsdicht maken is een idee dat je nu al gewoon kan laten varen :)

mijn kelder geluidsdicht maken is ook een droom, net ff men kelder nog eens gaan checken en heb gemerkt dat in het kamertje ernaast eenbeetje vocht zit en dat er via dat plafond een waterleiding naarboven loopt voor een waterkraantje buiten

de kelder helemaal niet geisoleerd denk ik dus zou ik best ook isolatie plaatsen zodat niemand last heeft van mijn amateuristische boel.

Kelder isoleren zodat niemand last van jouw muziek heeft kun je vergeten!
Dat kost duizenden euro's!
Kijk nog eens in mijn draadje over het isoleren van een klein stukje muur, misschien wordt je dan meer duidelijk!

als ik het nou ga isoleren verdwijnt dan niet al een groot deel van mijn echo ? of heb ik dan nog steeds nood aan mn absorptiepanelen ?

NEE!!!

mijn kelder geluidsdicht maken is ook een droom, net ff men kelder nog eens gaan checken en heb gemerkt dat in het kamertje ernaast eenbeetje vocht zit en dat er via dat plafond een waterleiding naarboven loopt voor een waterkraantje buiten

Als je kelder ondergronds zit dan is je probleem al grotendeels opgelost natuurlijk. Een stevige deur zou dan al voldoende moeten zijn om het meeste geluid binnen te houden..

Als je kelder ondergronds zit dan is je probleem al grotendeels opgelost natuurlijk. Een stevige deur zou dan al voldoende moeten zijn om het meeste geluid binnen te houden..

Ik zou willen dat ik zo'n kelder had!
Dan hoefde ik niet zo moeilijk te doen met het isoleren van dat kamertje...

I love kelders! Het enige nadeel is dat je meestal geen daglicht hebt...

inderdaad subgroover ik heb geen daglicht, geen verwarming en totaal geen sfeer
die sfeer valt nog wel iets aan te doen, daglicht geef ik niet zoveel om want ik heb op mn kamer fzo tog genoeg daglicht ;p maar om de kelder de verwarmen word duur

Back