Prof Virtuele sampling setup ?

Mensch-Maschine

:mekanikal:
Hallo,

De tijd is rijp om de zaken iets proffesioneler aan te gaan pakken.

Het gaat mij om de sampling. Ik gebruik vast de MPC als sequencer. Werkt heerlijk - gaat mee tot mijn graf.
Qua sampling werkt het concept van softsamplers voor mij steeds lekkerder. Vooral de flexibiliteit, interactie met
vst effecten en overzicht/implementatie van sampling library's.

Wat ik van plan ben is om voor mijn home studio een "all virtual sampler set up" op te zetten waar geen hardware sampler aan te pas komt. Deze thread is bedoeld om voor mij een goede set up te voorstellen.

Ik heb zelf daar een aantal ideen over - graag jullie reactie en tips.
als sequencer wordt ten alle tijde de MPC gebruikt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Ik wil werk graag op een laptop, dus dan zou ik een USB of Firewire soundcard moeten hebben. Via Cubase SX (voor de vst efx) zou ik dan Kontakt of Sampletank 2 vst instruments draaien - hier wordt de laptop/Cubase als soundsource en mixer gebruikt - niet als sequencer.

2 dingen die ik enorm belangrijk vind:

1 - Zo laag mogelijke latency - tot 2 ms!!!! - Het moet goed genoeg zijn voor studio opnames. Ik heb geen zin om achteraf alle samples in de mpc te flikkeren om de boel strak te laten lopen. Geld speelt even geen rol. Hoe krijg ik een superlage latency?
2 - Stabiliteit - als ik met mijn huidige huis tuin en keuken soundcard opneem - valt er een noot af en toe weg - dit is voor een opname niet acceptabel. De soundcard zou dus retestabiel moeten zijn.
Dus ik zou een goede laptop kopen en een midi controller - hierbij zat ik te denken aan Mikrokontrol van Korg of een andere controller met meer knoppen.

Graag jullie reactie omtrent deze setup - ik wil dus geen latency en wel stabiliteit. tips?Info? Let wel - het zou gaan om een USB of Firewire card!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Als optie dacht ik even aan Creamware spullen zoals de Scope maar voor zover ik weet is dat geen usb - enkel PCI dus voor een laptop valt dat al af.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- als Derde optie dacht ik aan PowerCore firewire, maar ik moet bekennen dat ik heel weinig van dit product weet.
Het is een "platform" - Kan iemand mij uitleggen wat die PowerCore Firewire nou eigenlijk is? Is het een virtuele omgeving waarin je heel veel processorkracht hebt en waarop je Cubase sx kan draaien (met mijn samplers dus). Indien dit kan - zou het met de plugins van PowerCore wel een leuke oplossing zijn. Echter - is de PowerCore ook een soort Soundcard, of moet ik er een soundcard bij kopen? - en dan mijn belangrijkste vraag. Hoeveel latency heb ik bij deze optie??
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nogmaals geld is geen probleem - Lage latency en stabiliteit is enorme prioriteit. Ik ga de software officieel kopen dus dat moet wellicht ook megenomen worden...

Wat ik dus wil - is een proffesioneel (!!) klinkende en flexibele virtuele sampling omgeving voor mijn homestudio.

Graag jullie tips, ervaringen en reacties. Mocht iemand mij hier in kunnen helpen - graag.

Alvast bedankt!!!

Heeft je flaptop firewire?

Zo ja een mLan interface of een RME firewire interface ala multiface of zo. Strakker dan strak!

http://www.rme-audio.de

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
wat is een mLan interface?

mLan is Yamaha-isch voor een soort van firewire.

Origineel geplaatst door fuse
Heeft je flaptop firewire?

Zo ja een mLan interface of een RME firewire interface ala multiface of zo. Strakker dan strak!

http://www.rme-audio.de

De multiface is geen firewire interface. De aansluiting verloopt wel met een kabel die verdacht veel op een firewire kabel lijkt, maar er is een aparte pci-of pcmcia-kaart met dsp bij nodig om het te kunnen laten functioneren. De multiface is overigens wel een mooie kaart.

Origineel geplaatst door Hazes
De multiface is geen firewire interface. De aansluiting verloopt wel met een kabel die verdacht veel op een firewire kabel lijkt, maar er is een aparte pci-of pcmcia-kaart met dsp bij nodig om het te kunnen laten functioneren. De multiface is overigens wel een mooie kaart.

Ik dacht dat ze al op de site stonden. Maar dus wel op de Messe. Dus gewoon via firewire en verder geen fratsen. Dus ook ideaal voor aan flaptops.

Wel jammer dat het geen mLan is want zouden ze hun digicheck ook mLan geschikt moeten maken. ;)

Ik dacht dat ze al op de site stonden. Maar dus wel op de Messe. Dus gewoon via firewire en verder geen fratsen. Dus ook ideaal voor aan flaptops.

Wel jammer dat het geen mLan is want zouden ze hun digicheck ook mLan geschikt moeten maken. ;)

hoeveel latency heb ik bij de RME kaart, multiface?
bijv met cubase

Hangt er vanaf maar 1,5 a 3ms moet te doen zijn dacht ik.

en die PowerCore - is dt niet een soort van soundcard die processorkracht van mijn pc overneemt?hoe is het daar met latency?

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
oja - andere ideen voor een setup zijn natuurlijk ook welkom!

Gezien de vaak idiote prijzen van 2de hands samplers wil ik je toch de raad geven eens aandachtig te kijken naar de voordelen van een hardware-sampler als de Akai S5000/S6000

Ontegensprekelijk biedt hardware sampling vele voordelen tav softsampling. Ttz, indien je via softsampling de voordelen van een Akai S5000 wil en dan in het bijzonder de hardware dan zal je al een flinke audio-interface moeten hebben wil je al die voordelen van een Akai genieten.( 16 outputs bv, ingebouwde FX...) PC processor belasting : 0%. Latency : 0.001 ms. Dan spreek ik nog niet over de geluidskwaliteit. De meeste soundcards in de prijsklasse 250 - 1000 euro komen nog niet in de buurt van de kwaliteit die zo een "machine" haalt.
Bovendien hebben de laatste types Akai's software die Aksys heet en via USB perfecte interactie bieden met alle mogelijke audio-software.
Voor mij is en blijft softsampling een "hulpje" naast de echte dedicated hardware-machines zodra ik bv outputs te weinig heb. De klank van hardware samplers "slibt" ook niet dicht als je maximaal gaat belasten,dit in tegenstelling tot vele soundcards die dit fenomeen wel vertonen. Beweren dat hardware-sampling of synthesizers op termijn zal verdwijnen net omwille van softsampling of plug-in's is zoveel zeggen als : ik weet niet waarover ik het heb.
Het gaat over het verschil tussen een flauwe "paf" en harde "KNAL" als u begrijpt wat ik bedoel...
Het verschil tussen software (synths, samplers) en hardware wil ik overigens altijd graag demonstreren ! (je zal niet de eerste zijn die ik heb kunnen overtuigen)
Het enige alternatief om dezelfde kwaliteit in klank en dezelfde mogelijkheden inzake hardware te halen is vooral investeren in hyperdure ADDA convertors. En dan bedoel ik niet de Digi 001's, Motu's of RME's.

Laatst gewijzigd:
Het is niet waar je om vraagt, maar zoals skel je al aanrade: een hardware sampler.
En dan inderdaad zo eentje die met usb lekker compatible is.

Zolang je toch je MPC gebruikt om te sequencen, dan houd je die ontzettend lage latency.
Als je met je laptop zou sequencen, dan zou het een ander verhaal worden.

De latency is lager, de kwaliteit is beter, en samples kunnen op de pc ge-edit worden, dus waarom dan toch perse géén hardware?

Origineel geplaatst door jimmy
Het is niet waar je om vraagt, maar zoals skel je al aanrade: een hardware sampler.
En dan inderdaad zo eentje die met usb lekker compatible is.

Zolang je toch je MPC gebruikt om te sequencen, dan houd je die ontzettend lage latency.
Als je met je laptop zou sequencen, dan zou het een ander verhaal worden.

De latency is lager, de kwaliteit is beter, en samples kunnen op de pc ge-edit worden, dus waarom dan toch perse géén hardware?

omdat ik al hardware heb en ermee werk. Ik wil overgaan naar software vanwege de redenen die net genoemd zijn door mij.

Omwille van de leefbaarheid van die draadje zal ik niet op sKeLeTvM verhaal ingaan verder. Want hij geeft geneens antwoord op de vraag en hangt ook nog eens zo'n onzinverhaal op dat ik me afvraag of hij zichzelf ooit wel eens serieus neemt.

Die powercore is een verzameling DSP's in een 19" kastje.
Daar kun je plugins in draaien. Die komen gewoon tussen het rijtje VST plugins te draaien alleen gaan ze dus via die firewire kabel heen en terug. En latency heb je geen last van omdat Cubase automatische latency compensatie heeft. (neat huh?)
http://www.tcelectronic.com/PowerCore

En wat firewire betreft moet je toch even oppassen als je een RME een Powercore en een extra HD gaat gebruiken (omdat die sneller is dan de gemiddelde laptop HD). Ook al is firewire ontzettend snel met dit soort dingen wordt hij al redelijk veel belast. Dan kun je ook nog met een PCMCIA kaart (van ong 75€ voor een A merk zoals Adaptec) je firewire aansluitingen uitbreiden. Daar betaal je dan wel wat extra voor maar het scheelt je zoveel gezeik.

Omwille van de leefbaarheid van die draadje zal ik niet op sKeLeTvM verhaal ingaan verder. Want hij geeft geneens antwoord op de vraag en hangt ook nog eens zo'n onzinverhaal op dat ik me afvraag of hij zichzelf ooit wel eens serieus neemt.

Die powercore is een verzameling DSP's in een 19" kastje.
Daar kun je plugins in draaien. Die komen gewoon tussen het rijtje VST plugins te draaien alleen gaan ze dus via die firewire kabel heen en terug. En latency heb je geen last van omdat Cubase automatische latency compensatie heeft. (neat huh?)
http://www.tcelectronic.com/PowerCore

En wat firewire betreft moet je toch even oppassen als je een RME een Powercore en een extra HD gaat gebruiken (omdat die sneller is dan de gemiddelde laptop HD). Ook al is firewire ontzettend snel met dit soort dingen wordt hij al redelijk veel belast. Dan kun je ook nog met een PCMCIA kaart (van ong 75€ voor een A merk zoals Adaptec) je firewire aansluitingen uitbreiden. Daar betaal je dan wel wat extra voor maar het scheelt je zoveel gezeik.

dank je voor je antwoord

Ik zit steeds meer te denken richting die power core - heb inmiddels wat rondgesurft naar info en ben meer te weten gekomen omtrent dit "platform". Ik ga er dus vanuit dat dit dus een soort soundcard is (of moet ik er een soundcard bij hebben?nee toch?) met software die zelf ook processorkracht heeft (dps's) en waar ik dus een cubase op kan draaien met Kontakt of sampletank. Ik gebruik nooit meer dan 4 sporen tegelijk dus zo enorm belast ik die processor nou ook weer niet - maar als men nouwelijks van latency last heeft - dan lijkt het mij echt een geweldige oplossing. Ik zou dit pakket eens aan het werk willen zien in een test setting ofzo met cubase en laptop. Die RME is natuurlijk goedkoper - maar je hebt dan nog alijd last van 3 ms latency ofzo.Terwijl ik ergens in een review gelezen heb dat de PowerCore latencyvij kan zijn (je zegt dit net ook zelf)?

je laatste zin snap ik echter niet zo goed - kun je dit aub nog een keer in leek taal uitleggen?
Bedoel je dat als ik een externe HD aan mijn laptop hang dat ik dan beter meer firewire uitgangen nodig heb?

Ff voor de duidelijkheid:

De Powercore is alleen een DSP card, die berekent dus alleen maar galm en compressors en andere plugins en ontlast op die manier je processor, je geluid moet dus nog steeds door een A/D naar binnen en/of door een D/A converter (soundcard) naar buiten worden gebracht.

Origineel geplaatst door Beepr
Ff voor de duidelijkheid:

De Powercore is alleen een DSP card, die berekent dus alleen maar galm en compressors en andere plugins en ontlast op die manier je processor, je geluid moet dus nog steeds door een A/D naar binnen en/of door een D/A converter (soundcard) naar buiten worden gebracht.

ik zit net de folder door te lezen - zoietz dacht ik ook al idd -
maarnu weetik nog minder dan daarnet - want Als de powercore enkel je processor ontlast - tsjah - dan heb ik hem niet echt nodig wanneer ik toch alleen maar kontakt ga draaien. Dus als het geen soundcard is - ben ik nog niks opgeschoteen en heb ik genoeg aan een snelle computer voor een enkel vst instrument. Tenzij het om een hele live setup zou gaan met een paar softsamplers die openstaan. Dus met andere woorden PowerCore = Why all the fuss?

Anyway - de PowerCore heeftdus geen soundcard aan boord - deze zou van RME Multiface moeten komen?

Sja, de sterke kant van een powercore is dat je met een redelijk gangbare PC met Powercore en een eenvoudig geluidskaartje zoals bijvoorbeeld een Audiophile een aardig eind in de buurt komt van een hardware studio.

Het punt is dat externe galmen en delays en dergelijke vaak wat ingewikkeldere algorithmes hebben om hun effect te berekenen, precies hierop word bij VST plugins bezuinigd, omdat dit gewoonweg teveel kracht van je hoofprocessor zou
vragen.

Om dit op te vangen kan je een powercore plaatsen die in principe dezelfde soort algorithmes heeft als outboard fx.
Met een Powercore koop je dus in principe een heel rack outboard gear, die je nu digitaal in je interne mixervan bijv. cubase of een andere host kan integreren. Errug fijn...(ja, ik heb een powercore)

Het mooie nu is dat je niet alleen galmen e.d. kan draaien op een powercore, maar bijvoorbeeld ook een Acces Virus of over een tijdje de Novation V.Station, zonder dat je processor noemenswaardig word belast.

Ik ben nu zelf ook bezig met de overstap van een Apple g3/ 2xAkai S3000xl combinatie naar een PC met powercore en RME Hammerfall via Adat naar mijn O2r en dan softsamplers en ik ben helemaal blij....noooooooit geen hardware samplers meer.

Timing is gewoon ziek...geluidskwaliteit is ook absurd goed...zoeken naar samples en extern editten en saven hoeft ook niet meer...toale controle...helemaal goed gewoon!

Ik zou als ik jou was toch eens overwegen de aansturing gewoon eens te
proberen vanuit (een demootje van) cubase ofzo, timing is echt errug strak!
Dan zit je ook niet met je latency probleem..suk6 in ieder geval.

Origineel geplaatst door Beepr
Sja, de sterke kant van een powercore is dat je met een redelijk gangbare PC met Powercore en een eenvoudig geluidskaartje zoals bijvoorbeeld een Audiophile een aardig eind in de buurt komt van een hardware studio.

Het punt is dat externe galmen en delays en dergelijke vaak wat ingewikkeldere algorithmes hebben om hun effect te berekenen, precies hierop word bij VST plugins bezuinigd, omdat dit gewoonweg teveel kracht van je hoofprocessor zou
vragen.

Om dit op te vangen kan je een powercore plaatsen die in principe dezelfde soort algorithmes heeft als outboard fx.
Met een Powercore koop je dus in principe een heel rack outboard gear, die je nu digitaal in je interne mixervan bijv. cubase of een andere host kan integreren. Errug fijn...(ja, ik heb een powercore)

Het mooie nu is dat je niet alleen galmen e.d. kan draaien op een powercore, maar bijvoorbeeld ook een Acces Virus of over een tijdje de Novation V.Station, zonder dat je processor noemenswaardig word belast.

Ik ben nu zelf ook bezig met de overstap van een Apple g3/ 2xAkai S3000xl combinatie naar een PC met powercore en RME Hammerfall via Adat naar mijn O2r en dan softsamplers en ik ben helemaal blij....noooooooit geen hardware samplers meer.

Timing is gewoon ziek...geluidskwaliteit is ook absurd goed...zoeken naar samples en extern editten en saven hoeft ook niet meer...toale controle...helemaal goed gewoon!

Ik zou als ik jou was toch eens overwegen de aansturing gewoon eens te
proberen vanuit (een demootje van) cubase ofzo, timing is echt errug strak!
Dan zit je ook niet met je latency probleem..suk6 in ieder geval.

hoi - je bedoeld cubase als sequencer - nee sorry - heb ik al een paar keer geprobeerd - de mpc style seq is echt waar het enige wat voor mij plezierigen snel werkt - geen schermpje staar - gewoon hakken weet je :)

Back