Zoveel EQ plugins....hoe moet ik kiezen?

Eq's....werk momenteel ''in the box'' en heb vanalles gehad.
TL Audio EQ1 (oude VST met vaste bandbreedte's) en toch was deze wel o.k.
Waves Renaissance EQ : Klinkt ook wel o.k.met mate

Maar momenteel heb ik zo'n UAD1 kaart met die ''standaard'' Pulteq en ik moet toch zeggen dat ik deze wel erg lekker vind klinken.
Ik ben het er ook mee eens dat er alleen maar gefilterd moet worden,maar vind hem toch echt wel lekkerder klinken dan die Cubase EQ (In versie 4)
Maar zoals met alle EQ's moet je het toch met mate gebruiken (neem anders gewoon een filter)

door de toegepaste componeneten natuurlijk.
die in software weer geemuleerd dienen te worden....

nouja, dat wil je toch niet. randomheid toevoegen.
Mijn koffiezet apparaat hoeft ook geen ongewenste kerstlichtjes te bevatten.

Misschien een beetje off-topic maar dat is het rare wat er vandaag de dag aan de hand is..
Vroeger wilde men ''betere'' kwaliteit en nu willen we weer heel graag terug naar de bijgeluidjes etc.
Draai nu bijv.Machfive 2 en daar zit zelfs zo'n vinyl emulator in...
Geld hetzelfde voor compressie,eigenlijk hoort dit zo neutraal mogelijk te klinken en mag je hem niet horen..maar we zijn allemaal verzot op ''over the top'' compressie en de daarbij behorende ''eye candy''.
Ik zit al te wachtten op het virtuele Natlab haha...inclusief een wobbulator ;)

die Q10 trouwens ik snap niet zo goed hoe mensen daar positief over kunnen zijn
hoe meer je aanraakt hoe meer je track op erica terpstra gaat lijken

In de trand van: je track wordt heel dik, maar ook super lelijk...? :D

Voor subtiele eq dingen gebruik ik de Waves SSl eq.
En voor het stijle cut werk de Waves Q8.

Ik ben wel fan van de Fabfilter plugins maar ik heb die nieuwe Pro-Q equalizer nog niet gedemo-ed, die ziet er ieder geval al overzichtelijk uit. Iemand deze al geprobeerd?

De Cambridge van UAD vind ik perfect om frequenties te verminderen maar gainen vind ik met de Cambridge minder fijn klinken dan met bijvoorbeeld de Pultec Pro of Neve 1081.

Verder gebruik ik wat gratis Voxengo plugins, EssEQ en Overtone GEQ, voor de simpelere EQ dingetjes

Fabfilter Pro-Q is een heel overzichtelijke equalizer die als transparante EQ prima in te zetten is.

Wil je echter een EQ met karakter zul je naar andere producten moeten kijken.

waves eq3q is toch hetzelfde als q10 maar dan met minder schufies

image line parametic eq 2 werkt ook perfect
maar de beste die ik heb geprobeerd is denk ik ook wel sonnox en image line op 2

gebruiken jullie altijd dezelfde eq per nummer of stop je wel een sverschillende er in ikzelf gebruik er altijd maar 1 soort of 2 tis niet zo 1

Waves Api vind ik toch wel top.

Edit ik zie reactie van ronaldoz.

Ik vind persoonlijjk de Waves API echt top.

Alleen beetje jammer dat ze nu opeens 20 % korting hebben en ze hebben nu ook 3 bundles in 1, ssl. v series en api. voor 1500 dollar ofzo.
http://www.waves.com/content.aspx?id=5425

Ik heb zelf Vseries en Api. Vind de compressor vand e vseries, vcomp echt geweldig.

De api 560 gebruik ik altijd voor het nabewerken van me tracks. Geweldige eq.

Maargoed ze hebben nu nog wel wat leuke pakketten pfff.

- CLa Bundle :P
- JJP :P

Binnenkort maar is testen :)
Staan er nog een aantal op me verlanglijstje :P

112dB Redline Equalizer
1.png

De Redline Eq is ook zeker mooi. Maar bij nader inzien toch niet super gebruiksvriendelijk. Vind de knoppen niet echt fijn bewegen en alles beweegt met heel weinig frames per sec waardoor het allemaal wat onnauwkeurig wordt. Jammer eigenlijk want de 'harmonic distortion' (grote knop rechtsonder) klinkt zooo lekker :)

Back