Onderhoud van tape delays

loveyourjunos

Ouwe rot
Hi, er staat hier sinds kort een mooie RE-201 Space Echo ( :halleluja )

Heb alleen een paar vraagjes met betrekking tot het onderhoud, die ik niet direct met behulp van de zoekfunctie en google kon beantwoorden. Daarom probeer ik het even zo, hopelijk kan iemand het kort en bondig uitleggen....

1) De tape moet na 300 uur vervangen worden. Ik heb geen idee hoelang het huidige tapeje er al inzit. -> Hoe verandert de klank als ik er een nieuw tapeje inleg?

2) Je leest ook overal op internet over het demagnetiseren van de koppen (en hoe dit gruwelijk mis kan gaan). Is demagnetiseren aan te raden?

3) Waar kan ik een nieuw tapeje kopen? (liefst een adresje in NL)

4) Ik vind de feedback niet heel erg lang (max. 1 seconde ongeveer) is dit op te rekken of gewoon zoals dit apparaat hoort te werken?

5) Gele folie van de knoppen afhalen of er op laten zitten? :)

Bedankt alvast voor de reacties!

Deze site is de shit qua tape delays......

http://www.tapeloops.tk/

Is een NLer in, ik meen, Utrecht. Heeft allerlei soorten tape en zeer vriendelijk...dus je zou ook hem even kunnen mailen met specifieke vragen.

1) De tape moet na 300 uur vervangen worden. Ik heb geen idee hoelang het huidige tapeje er al inzit. -> Hoe verandert de klank als ik er een nieuw tapeje inleg?

2) Je leest ook overal op internet over het demagnetiseren van de koppen (en hoe dit gruwelijk mis kan gaan). Is demagnetiseren aan te raden?

3) Waar kan ik een nieuw tapeje kopen? (liefst een adresje in NL)

4) Ik vind de feedback niet heel erg lang (max. 1 seconde ongeveer) is dit op te rekken of gewoon zoals dit apparaat hoort te werken?

5) Gele folie van de knoppen afhalen of er op laten zitten? :)

Ten 1e Gefeliciteerd!

1: Tape kan je lekker laten zitten hoor. Hoe ouder de tape, des te gruiziger en lofi het wordt. Vind je dat het te gaar klinkt, dan is het tijd voor een nieuwe. Klank wordt er wat helderder door en je delays wat duidelijker.

2: Ik heb bij mijn tape delay (Korg SE500) zo'n demagnetiseur gekregen. Nooit gebruikt. De beste man wist me wel te vertellen dat je in een vloeiende beweging met de demagnetiseur langs de koppen moet gaan. En zorg ervoor dat je altijd dezelfde kant op beweegt.

3: Keine ahnung

4: Zie 3, maar ik denk dat je hier weinig aan kan doen

5: Heb je er last van? Eraf halen die zooi! Geen last van? Lekker laten zitten. Zal er niet voor niks opzitten zeggen we dan maar :D

wat punt 4 betreft, ik heb al een paar keer gemerkt met tape delays dat je de feedback kunt verlengen door te spelen met de stand van je koppen.
dit heeft wel invloed op de klankkleur. ik kan me ook voorstellen dat als de tape oud is, de feedback snel doffer wordt.
anders even op zoek naar het juiste trimpotje als dat er is
of de meest eenvoudige oplossing : feedbacken via je tafel, dat kost je wel een kanaal natuurlijk

en gefeliciteerd met je aanwinst, is toch een bak die we allemaal wel willen8~

2: Ik heb bij mijn tape delay (Korg SE500) zo'n demagnetiseur gekregen. Nooit gebruikt. De beste man wist me wel te vertellen dat je in een vloeiende beweging met de demagnetiseur langs de koppen moet gaan. En zorg ervoor dat je altijd dezelfde kant op beweegt.

Ik heb geen benul van tapedelays, maar demagnetiseren moet bij iedere kop, dus ook op die van tapedelays. Als je niet demagnetiseerd, wordt het magnetisme zo hoog dat je uiteindelijk niets bruikbaars meer kunt opnemen. Maar je merkt het al veel eerder: je verliest je steeds meer hoog ('roll off'), het geluid wordt simpelweg alsmaar doffer. Ook andere metalen delen die worden aangeraakt door de band ('tape path') moeten worden gedemagnetiseerd. Hoe vaak je moet demagnetiseren hangt af van het gebruik. Voor reel recorders houd men meestal 100 uur aan, ikzelf doe het voor iedere belangrijke opname.
Demagnetiseren is geen raketwetenschap, maar het vergt wel voorzorgsmaatregelen en... motoriek :D Eerst de recorder (of in dit geval de delay) uitzetten, dan op minimaal 1 meter de demagnetiseerder aanzetten en die vervolgens naar de kop toe bewegen (hoeft niet langzaam). Dan 'wrijf' je langzaam over de kop (richting van wrijven maakt niet uit), maar wel op zo'n manier dat de kop en de demagnetiseerder elkaar niet aanraken (als de demagnetiseerder een rubberen tip heeft is dit niet schadelijk voor de kop). Beweeg de demagnetiseerder langzaam richting alle metalen delen van de tapepath. Als je klaar bent trek je de demagnetiseerder weer heel langzaam weg van de recorder en zet je hem pas uit als 'ie weer op minimaal 1 meter afstand is. Zet 'm nooit eerder uit!

Zoals gezegd, het is niet moeilijk om te doen, maar het is wel zeer belangrijk dat je het goed doet, anders bereik je het tegenovergestelde van wat je wil en creëer je een magnetisch veld rondom de metalen delen. Een demagnetiseerder kun je vaak wel op marktplaats vinden. Liefst eentje zonder aan-en-uit knop om het risico dat 'ie per ongeluk uit gaat te verkleinen, en eentje met een rubberen tip. Nieuwe demagnetiseerders worden zover ik weet alleen nog door R.B. Annis gemaakt, maar een beetje techneut kan er ook zelf eentje maken (schijnt niet veel moeilijker te zijn dan het maken van een deurbel, maar ik heb het nooit geprobeerd).

Wat tape betreft zal wel dezelfde regel zal gelden als bij tape voor reel recorders: gebruik geen 2ehands tape, en liever geen New Old Stock (NOS) omdat je bij NOS niet zeker weet waar het vandaan komt. Zowel 2ehands tape als NOS tape kunnen een verouderde binder (lijmlaag) hebben, waardoor je hele machine onder de vlokken komt en je opnames slechter zullen zijn.
Nieuwe tape wordt nog gemaakt door het Nederlandse RMGi, te bestellen bij EWS in Geldrop. Maar wat je precies nodig hebt om loops te maken weet ik niet (knip en plak setje?).

Bedankt voor de nuttige reacties!

Wat een apparaat zeg, is een latertje geworden vannacht! Het is ook echt de verengalm die meteen dat lekkere geluid overal aan toevoegt... ik heb zo'n vermoeden dat ik deze delay over alle audio ga gooien die ik er maar in krijg :)

Het enige wat ik er nu aan merk is dat de mode selector even ruist als je hem switcht, maar verder is de delay niet te dof en ook niet te kort. Precies goed eigenlijk, met af en toe een rafeltje van de tape die net niet goed over een kop glijdt
Toen hij hier net stond viel af en toe het geluid weg en ruiste hij meer, was bang dat er echt veel aan moest gebeuren, maar dat is nu weg (gek genoeg doet mijn Juno precies hetzelfde als je er mee gaat rondsjouwen :) )

Dus de koppen laat ik sowieso op hun plek zitten, magnetiseren is op de korte termijn nog niet nodig. Een paar tapeloopjes lijkt me wel handig om op voorraad te hebben

In sommige delays heb je de optie om de afstand tussen de koppen te veranderen, misschien heeft soul c die optie op zijn delay en doet 'ie dus niks verkeerds :) Ik denk dat de verwarring is ontstaan omdat je bij de Space Echo de koppen niet kunt aanpassen, dus dan kun je het maar beter ook niet doen.

Zou je de tape lus tussen de koppen niet kunnen verlengen met iets? Of zitten die koppen te dicht op elkaar?

ftp://ftp.roland.co.uk/productsupport/Manuals/RE-201_OM.pdf (in onvervalst Chinglish :D )

Er wordt niet echt over de koppen gesproken, maar er zitten wel stelschroeven om ze in hoogte te verstellen. Toch denk ik niet dat deze afstellen de feedbacktijd enorm zal verlengen...

Die schroeven zullen er zitten om de koppen strak uit te lijnen. Dat is waarschijnlijk idd niet om feedback of delay tijd te verlengen. Beter is het om daar dan ook niet aan te zitten tenzij je weet wat je doet, omdat deze afstelling o.a. bepaald hoe en hoe snel de koppen inslijten.

Hmm, ik vraag me af of dat wel normaal is, je moet toch gewoon endless feedback kunnen krijgen op zo'n Space Echo door gewoon de intensity op max te zetten. Ik heb nogmaals weinig ervaring met tapedelays (heb er zelf nooit één gehad), maar uitgaande van mijn ervaringen met tape zou het mij niet verbazen als er iets mis is met je delay; iets met de koppen, iets in de tape path, iets electronisch...

Hier is een service manual, misschien wordt je daar wijzer van:

http://www.omegav.ntnu.no/~karlto/space_echo/serviceman.zip

En misschien toch 'ns die link van Dender raadplegen?

ik heb verder ook geen referentie... ik heb er ooit eens een gehad die langer doorging, maar weet niet meer wat voor een dat was. Geen re201 in ieder geval.

Het lijkt erop dat de boss re-20 wel eeuwige feedback heeft dus ja... misschien dat er toch iets niet helemaal goed is?

Back