[?] Digidesign 003 rack

ferrybeer

Stamgast
Ik ben iemand die altijd met simpele geluidskaarten heeft gewerkt.
De E-MU 1616m is mijn hoogtepunt geweest.

PCI kaarten met onboard DSP processoren die eigenlijk bedoeld zijn voor het processen van de opnamens met ASIO drivers waar de VST plugins toch nog lekker snel op werken.

Firewire aan de andere hand is iets totaal nieuw voor me.

Ik denk erover een Digidesign 003 rack aan te schaffen waarbij de volgende vragen dagen.

[1.] Kan dit systeem met behulp van ASIO drivers ook als geluidskaart werken, in termen van PC-audio > Digi 003 > monitors out.

[2.] Kan deze ook VST plugins / instrumenten verwerken zoals de E-MU 1616m onboard DSP Chip dat kan.

[3.] Latency ?

Vragen waar ik helaas nergens een antwoord op kan vinden.

Misschien dat iemand me deze vragen kan beantwoorden.
Bedankt ! :okdan:

hallo,

er is inmiddeles een goede asio driver,

dus op al je vragen kan ik ja beantwoorden,

maar mocht niets met PT gaan doen is 975 toch veel geld en zijn er beter kaarten.
als je wel met pt wil gaan werken heb je nu een goede deal vwant voor de 975 krijg je zelfs een factory er bij

Hoi Manipulator,

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Ik heb namelijk een deal kunnen sluiten met iemand een Digidesign DIGI-003 rack + alle toebehoren voor €660,- ( opzich een goede deal toch? )

Het hoeft niet persé gelijk de beste ziekte apperatuur te zijn, maar wel beter dan de E-MU 1616m. ;)

Ik probeer langzamerhand te groeien qua apperatuur en plugins.
Een beetje experimenteren en vooral kennis opbouwen.

Een beetje goede latency en DSP power voor mijn VSTi's is wel meegenomen, gezien ik hiermee ook mijn eerste album mee wil gaan opnemen en bewerken.

let wel op dat er pt 8 bij zit ander kost dat weer 150,- en dat je al zijn registratie gegevens hebt, anders krijg je gezeur bij digi

Er zit Protools 7.3 bij en een nieuwe Ilok.

Wat registratie betreft moet ik nog vragen, ik had daar wel problemen mee met de Powercore Firewire, gezien de man waar ik 'm van kocht zijn inlog gegevens kwijt was en ook niet meer kon achterhalen zodat ik niets meer kon registreren of gebruiken qua bijgeleverde plugins.

Ik ben nou wel zeer benieuwd naar Protools!
De DAW die ik gebruik is REAPER. Compact, stabiel en zeer effectief.

Alleen is versie 7.3 niet compatibel met Vista lees ik.
Is de upgrade naar 7.4 ''nu'' gratis, of moet je er nog steeds voor betalen ?

Ik heb toch maar Protools 8 LE aangeschaft.

Echter, ik krijg H/W buffer fouten, ongeacht hoe hoog het staat vind ik voor 6 tracks best wel sneu.

Kan een DSP kaart zoals UAD het zware werk niet overnemen ( playback engine ) zodat dit probleem kan worden verholpen?

Gezien de plugins speciaal voor UAD geschreven moeten zijn, zou het toch wel fijn zijn als ik toch meerdere tracks kan afspelen op lagere latency zonder mijn PC te bombarderen. ( vooral met opnemen lijkt het me fijn )

Thanks

Ik heb toch maar Protools 8 LE aangeschaft.

Echter, ik krijg H/W buffer fouten, ongeacht hoe hoog het staat vind ik voor 6 tracks best wel sneu.

Kan een DSP kaart zoals UAD het zware werk niet overnemen ( playback engine ) zodat dit probleem kan worden verholpen?

Gezien de plugins speciaal voor UAD geschreven moeten zijn, zou het toch wel fijn zijn als ik toch meerdere tracks kan afspelen op lagere latency zonder mijn PC te bombarderen. ( vooral met opnemen lijkt het me fijn )

Thanks

?!?! een UAD kaart of welke DSP kaart dan ook is zo goed als altijd dedicated, de UAD helemaal...die draait alleen z'n eigen plugins verder niet...heeft helemaal niets te maken met wat je ook native draait...al helemaal niet Protools aangezien die altijd met hun eigen dedicated hardware werken. Er zijn heeeeeel veel links te vinden die gaan over het cofigureren van je Mac of PC om met Protools te werken.

Lees die echt goed, en check je hardware goed die in je bak zit want helemaal in PC wereld zijn er zoveel conflicten mogelijk. Vooral video-kaarten kunnen in de weg zitten van je audio-prestaties!

Succes man

Ik vind het maar raar.

Ik gebruikte hiervoor een E-MU 1616m waarbij ook een PCI kaart bij zat met een E-DSP chip die letterlijk alles op zich nam.

Ik kon bij wijze van honderden tracks 24/96 moeiteloos afspelen.
Vele zware viruele instrumenten en effecten @ 2ms draaien.

Opnemen zonder buffer / latency issues.

Als ik nu moet gaan opnemen met de DIGI 003 zou ik de buffer hoger moeten instellen ( 1024 ) waardoor het voor een 2e opname erg complex is omdat het niet meer gesynchroniseerd staat met het eerste track.

Ik ben echt de draad kwijt van wat ik dacht waar te zijn.

Waarom zou de relatief goedkope E-MU DSP wel alles kunnen draaien en een andere duurdere DSP kaart weer niet?

Lees je eens in op het net over de verschillende DSP kaarten die er nu op de markt zijn en waar ze voor dienen, wat ze doen enz...dan heb je gelijk je antwoorden!
Die EMU kaarten zijn te gek trouwens maare om je uit je droom te helpen; ook alleen maar EMU Power FX liepen via je DSP kaart hoor, en de DEDICATED plugs/instrument...de rest allemaal via je host computer. Die kan wel soepeler gedraaid hebben omdat je de rest via je EMU DSP liet lopen. Je kon de FX's wel als VST oproepen maar waren toch echt EMU plugins

Ik weet niet of ik je helemaal volg ( sorry, beetje op van het zoeken de hele dag ;) )

Met de E-MU kaart kon ik B.v. (VST) instrumenten als Native Instruments Akoustik Piano en vele andere FX die niet dedicated waren zonder moeite draaien. ( ASIO )

Zonder de E-MU kaart lopen ze gewoon niet meer zonder dat er glitchcore uit mijn boxen komen.

Ik had daarom dus ook verwacht dat alle DSP kaarten hetzelfde resultaat kunnen boeken als de E-MU kaart dat kon, ook dus met de plugins die niet dedicated waren.

Ik heb heel mijn PC suf geoptimaliseerd voor Protools, maar het is zo storend dat ik er gewoon niet mee kan werken.

Wat ik heel frustrerend vind, want ik weet dat Protools gewoon een goede DAW is als je er mee om leert gaan, maar ik ben ook vrij nieuw wat betreft DSP processing, Digidesign en Protools

Mijn specs,

q6600 CPU @ 2,4 Ghz
Corsair 4Gb @ 800 Mhz
XFX GF 8600gts 256mb
Windows Vista ( 32 bit halaas, x64 werd niet ondersteunt door de 003 )

Oke, ik begin even opieuw.

Ik ben dus op zoek naar een DSP kaart die niet dedicated hoeft te zijn.
Een DSP kaart die universele native VST plugins kan verwerken zonder het je CPU overbelast.

Ik heb dus aan aantal native plugins die dus niet dedicated zijn aan een DSP kaart.
Wat betekend, als ik Akoestik Piano gebruik van Native instruments deze niet op hardware kan draaien omdat deze zo zwaar zijn dat het verwerkt moet worden door een niet dedicated DSP kaart om er fatsoenlijk gebruik van te kunnen maken.

Buffer omhoog gooien is gekkenwerk en duidelijk niet zo bedoeld, Akoestik piano is bedoeld om op low lanency te kunnen spelen, niet 20ms te wachten op een sound na het bespelen van mijn MIDI keyboard.

Dit kon de E-MU E-DSP dus wel. en wel op -2ms latency.

Ik zoek dus een recent ( niet verouderde ) Krachtige DSP kaart die net zoals de E-MU E-DSP de native plugins kan verwerken. ( het liefst compatible met OS X )

Ik heb hiervoor heel Google af gesurft, vele forums uitgelezen maar helaas geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

For the love of music, geef me duidelijkheid hierin !
Bedankt ! :)

Cheers :biertje:

Back