Platen Contract... waar moet ik op letten?

PIE

Stamgast
Hallo,

Ik heb zojuist een contract gekregen van een label... ik heb alleen geen idee wat normaal is en waar ik op moet letten.
Het label zegt dat het een vrij standaard contract is... maar ik weet natuurlijk niet wat gebruikelijk is.

Misschien dat iemand hier met meer ervaring er eens naar wil kijken?
Ik kan je het contract via PM sturen... Hellup!

PJ

Ik denk dat je niet al te veel moet verwachten en dat je in deze tijd al blij mag zijn met een release.
Hoeveel oplages worden het?

Het gaat om een internet uitgave (iTunes / Beatport e.d.)
Het gaat me ook niet om wat het me gaat opleveren... ik wil geen domme 'beginners' fouten maken wat betreft copyrights en royalties en aansprakelijkheden.

Misschien de tekst/plaatje (al dan niet gecensureerd) gewoon hier neer zetten?

@mono-poly
De drager is voor de overeenkomst natuurlijk niet echt relevant. Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.

@Eraser127
Ik wil het contract best naar iemand sturen (via PM, e-mail) als ie er serieus naar wil kijken.

Laatst gewijzigd:
Zorg dat het niet exclusief is. Dan kan je nog alle kanten op met je tracks. Op Itunes kan je ook heel gemakkelijk zelf releasen. Heb je geen bestaand label voor nodig.

Ja fuck ze man een itunes release steld niks voor.
Ik zou duidelijk afspraken maken en zorgen dat jij ALLE rechten van je track behoud.

De rechten altijd houden ja. Mocht je wereldberoemd worden en mocht je track een monsterhit worden dan wil je daar wel van kunnen blijven profiteren.

thanks... Er staat nu 'exclusief' dat lijkt me geen strak plan idd.

Let ook op hoe voor lang de overeenkomst geldt, ik heb wel eens getekend voor een 'eeuwigdurend gebruiksrecht', dat wil je ook niet (misschien).

Doe eens copy/paste en haal alle niet standaard tekst eruit.

Dan krijg je gratis advocatenadvies van me.

Dan nog niet. Want geen kip gaat je veel centen schuiven als ze niet zeker weten er vet veel uit te sleuren.

Doe eens copy/paste en haal alle niet standaard tekst eruit.

Dan krijg je gratis advocatenadvies van me.

Thanks! Heb je een PM gestuurd...

Het gaat om een internet uitgave (iTunes / Beatport e.d.)
Het gaat me ook niet om wat het me gaat opleveren... ik wil geen domme 'beginners' fouten maken wat betreft copyrights en royalties en aansprakelijkheden.

Een release via Itunes kan je ook zelf regelen via Tunecore. Beatport weet ik niet. Maar zoals al eerder gezegd: Dit is geen platencontract, en ik twijfel zelf sterk of het zinvol is om een deal te tekenen voor dit soort gepruts als er geen echte release komt (plaat of CD). Sowieso is een "label" wat alleen digitaal doet geen aanbeveling. Het mag wel modern klinken, maar op mij komt het over als luiheid, omdat ze niet met een stapel platen of CDs hoeven te leuren. Om over de opbrengsten nog maar te zwijgen. Die stellen dus geen zak voor.
En gezien het feit dat je dit zelf tegen geringe kosten kan regelen, zijn dit soort deals dus volledig overbodig.

Als je toch wil tekenen: wat Mono poly zegt. Maar ook ik zeg: een internet release stelt niks voor. Dus zorg ervoor dat die deal voornamelijk in jouw voordeel werkt. Je hebt dat soort gasten echt niet nodig om iets op Itunes te krijgen.

Thanks voor jullie mening... ik ben weer wat wijzer geworden. :-)

Het beste is om gewoon de tracks per stuk te verkopen. Vraag een bepaald bedrag per track of voor de hele release "in advance" en dan 50% van de royalties daarna als ze dat ooit halen. Een boel itunes etc. labels werken al zo. Als dat label dat al in het contract voorstelt moet je dat gewoon doen

Het mag wel modern klinken, maar op mij komt het over als luiheid, omdat ze niet met een stapel platen of CDs hoeven te leuren. Om over de opbrengsten nog maar te zwijgen. Die stellen dus geen zak voor.
En gezien het feit dat je dit zelf tegen geringe kosten kan regelen, zijn dit soort deals dus volledig overbodig.

Ik dacht eerst ook zo, maar we leven in het jaar 2009 een boel van die labels stellen inderdaad niet veel voor maar er zijn nu labels die dat toch aardig weten te presenteren en respectvol met de artiesten omgaan.

Back