Groovy electro-dance-vis-noch-vlees trackje (m'n 1ste)

TheGroove

Stamgast
Na al mijn commentaar op anderen moest ik zelf maar eens wat posten :D
Het zijn m'n eerste stapjes in Ableton... kweet nog niet wat ik van sequencen in Ableton moet denken... het hele clip-gebeuren vind ik nog niet echt logisch, zeker niet als je eigenlijk al een structuur in je hoofd hebt. Ook is het niet eenvoudig om geluid uit je hardwaresynths netjes geintegreerd te krijgen, het lukt allemaal wel, maar kan vast makkelijker.

Kijk eens: EuroTrash.mp3

Kick, hats: 909-samples (moest ik ook maar eens betere voor gaan zoeken, vooral de kick... of een drumstation misschien).
Snare en shaker: Linndrum-samples
Subbass en melodielijntjes: Novation Nova (eerst gesequenced, daarna opgenomen).
Grittig midbassje: AN1x (zelfde verhaal)

Voorzichtig de drums wat gecompressed (snare iets teveel naar m'n zin).
Je hoort hier en daar dat de overlap van de synths niet goed is, dat soort dingen komt later als ik voor mezelf een systeem heb bedacht voor het opnemen van externe bakken. Als ik nu terugdenk had ik missschien beter alles in MIDI kunnen laten en pas als het arrangement klaar is, de boel opnemen. Ik heb verder alles vlug een beetje uitgepand voor de transparantie maar eerlijk gezegd heb ik maar wat gedaan 8>

Dit is echt m'n allereerste hele electronische nummer ooit, dus laat wat van me heel a.u.b. :D
Aan de andere kant wil ik graag weten wat er aan mankeert.

De mix lijkt me vrij goed. Ik vind alleen de beats een beetje eenvoudig. Ik hou zelf van iets apartere beats...
Verder zou ik dat er op 0:31 in komt later in de track iets meer 'freaken'. Maar ik denk dat hij zowieso nog wat werk vereist, want hij is wel wat kort voor een dancetrack...

Bedankt voor je opmerkingen. Ik luister hem nu net voor het eerst op luidsprekers en ik merk dat de subbass nogal naar de achtergrond verdwijnt (op m'n oordopjes klonk ie vrij aanwezig, mixen op die dingen wordt dus een no-go :) ). Dit heeft nogal wat gevolgen voor de groove, die best wel leunt op dat bassje. Die noise is inderdaad best leuk en zou ik terug kunnen laten komen, het klinkt redelijk percussief dus het maakt de beat ook wat spannender. Mijn plan was om de die synthlijn in het mid met een aflopend high pass filter van noise naar melodie te morphen met midi control changes, maar Ableton kreeg het niet voorelkaar om op m'n AN1x tegelijkertijd noise uit te faden en het HPF terug te laten lopen zonder horten en stoten. Maar daar zou ik 2 lijntjes van kunnen maken en het als audio kunnen doen.
Op de beats moet ik me nog wat meer concentreren, had nu het gevoel alleen maar met die rottige synths bezig te zijn :D

Back