(midi aansluiten) nordrack 2

van dijk

Nieuwkomer
goeiedag even!

ik hebt een vraag ,ik weet nog niet zo heel veel van midi(die heb je vaker gehoord),maar ik heb nou een nordrack 2 aangeschaft en kan ik die nou op m'n yamaha cs2x aansluiten of kan ik het beste een midi- keyboardje aanschaffen??

alvast bedankt

Attachments

• 07.jpg
    07.jpg
    38,9 KB · Bekeken: 135
een midi kabel kopen, die hang je van de MIDI out van je yamaha naar de MIDI in van je nord rack

ehm nee dan spelen op je yamaha en dan hoor je je nord rack :)

of wil je iets anders

vertel nou eens duidelijk wat je wilt doen.

ik wil m'n nordrack op de computer aansluiten en dan met logic aan de gang,maar dan kan ik toch het beste m'n nordrack op de yamaha aansluiten of begrijp ik het helemaal verkeerd.

je kunt een midi chain maken waarin je de yamaha en de nord rack beide kan aansturen vanuit logic, en waarmee je met je yamaha klavier logic kan aansturen.

Dan krijg je iets zoals dit:

MIDI out van Yamaha naar MIDI in van PC
MIDI out van PC naar MIDI in van Nord Rack
MIDI thru van Nord Rack naar MIDI in van Yamaha

Als het goed is zou dit bijvoorbeeld moeten werken.

Zit de CS2X op de computer aangesloten met Midi? Heb je een midi interface met meerdere midi ports? Anders moet je volgens mij de midi thru van de CS2X op de midi in van de Nord aansluiten, zodat de midi vanuit logic zowel naar de CS2X als de Nord gaat.

Ik doe het zelf zo:

midi keyboard midi out naar computer midi in en m.b.v. van een midi merger ook de midi out van de Nord op de computer midi in (zodat ik ook de knoppen van de nord kan opnemen). Vervolgens de midi out van de computer weer naar de Nord. Maar ja de Nord is mijn enige hardware synth dus dat maakt het wat makkelijker.

midi thru?

midi thru?

Erm ik heb ook een NordRack II maar ik zie geen midi thru...dat komt omdat die er ook niet is.
Dus die chain is onmogelijk.

Gelukkig heb ik een midi-patch bay dus heb ik alles gewoon werkend. Maar, mijn advies :

CS2x Thru -> NordRackII - In
CS2x out -> PC in
PC out -> CS2x in

Als je dan zorgt dat je NordRack's midi channel overeenkomt met het actieve midi channel in je sequencer
kan je toch op je CS2x spelen en naar je NordRack luisteren, en belangrijk, sequences naar je NordRack sturen.

Dit lijkt me voor jou het het meest praktisch. Helaas kan je geen knoppen recorden in je sequence van je NordRack zo, maar de met de Yamaha knoppen kom je ook een eind... Filter Resonance, mod-wheel

succes

Oops : gedeeltelijk dubbelpost.. maar toch dan...

Hmmm...ik vraag me altijd een beetje af wat iemand die ogenschijnlijk geen idee van MIDI heeft in vredesnaam met een relatief gecompliceerd programma als logic moet. Maar goed. Een andere mogelijkheid is om niet de midi in en uitgangen van je cs2x te gebruiken, maar de pc uitgaan (Dat seriele stekkertje)...dan heb je zowel voor de cs2x als de nord volledige in en uit gangen....of nog betere: koop een midiman usb 2x2...das misschien nog wel wat beter dan zo'n slap sblive gamepoortje.

Re: midi thru?

Re: midi thru?

Origineel geplaatst door dextron
Erm ik heb ook een NordRack II maar ik zie geen midi thru...dat komt omdat die er ook niet is.
Dus die chain is onmogelijk.

Ik heb toch ook nooit beweerd dat er op de Nord een thru zat. Er staat toch duidelijk dat ik het over de thru van de Yamaha had. De Nord dus op het eind van de chain. Dat moet toch kunnen?

Origineel geplaatst door bazziman
Hmmm...ik vraag me altijd een beetje af wat iemand die ogenschijnlijk geen idee van MIDI heeft in vredesnaam met een relatief gecompliceerd programma als logic moet. M

Tsja, je moet het toch gaandeweg leren. Toen ik Cubase kocht had ik ook nog geen enkel benul van wat midi was en hoe het werkte, maar juist door met zo'n programma te werken kun je het goed leren, als je tenminste ook de tijd neemt om er af en toe iets over te lezen in een boek of zo (juist ja, zo'n ding met van die papieren blaadjes met letters erop! ;))

Je hebt alleen 1 probleem als je alles via midi thru aansluit. Dat is als je op een midi kanaal iets afspeeld het door beide synths het willen gaan afspelen....

Je moet dus of op een van de twee bakken midi kanalen uitzetten of je moet het via een midi interface doen

Ik zou inderdaad ook ff een kleine midibak, zoals midiman 2x2, erbij kopen...want aansluiten via midi thru is echt niet alles. Dat wordt een hoop instellen enzow...Maar logic om mee te beginnen? Ik zou dan eerder Cakewalk nemen.

Je hebt alleen 1 probleem als je alles via midi thru aansluit. Dat is als je op een midi kanaal iets afspeeld het door beide synths het willen gaan afspelen....

Je moet dus of op een van de twee bakken midi kanalen uitzetten of je moet het via een midi interface doen

Hmm... gewoon op de eerste kanaal 1-8 gebruiken en op de tweede 9-16. geen probleem toch ?
Ik denk niet dat je op deze synths meer dan 8 midi kanalen nodig zal hebben... Dus midi thru zou perfect moeten werken.

De CS2x speel midi kanaal 1 en 5tot en met 16 af. Ik weet niet hoeveel multitimbraal de NR2 is maar als dat meer als 3 is dan moet je op een van de twee apparaten gaan muten.

NR2 is 4-parts multitimbraal.

gewoon niet gebruiken... dat stel je toch gewoon in ? niet dan ?

Dan zou bijvoorbeeld de NR2 op kanaal 2 - 5 en kanaal 5 van cd Cs2x uitzetten... dan werkt het

Back