Waar maak jij je samples in?

Nieekk

beatssssssssss
Ik heb altijd gewerkt met Reason, maar ik wil nu graag volledig overstappen naar Ableton. Mijn vraagje is nu.. waar zou ik nu mijn samples in maken? Vroeger maakte ik altijd zelf kicks in Reason, daar kan je ze gemakkelijk layeren en bewerken. Mijn vraag is nu, in welk programma kan dit nog meer? Zijn er bepaalde sampleeditors waar je gemakkelijk je eigen kicks en snares in kan maken?

Alvast bedankt!

Misschien met externe synthesizers of VSTi's
Anders idd sample libaries gebruiken, maar dat lijkt mij erg suf.

Nee dat bedoel ik niet.. Ik ben op zoek naar een sampleeditor. Een programma dus, waar ik met meerdere samples een nieuwe sample kan maken.. Door bijvoorbeeld meerdere kicks over elkaar te zetten, te compressen, et cetera.. Ik deed het altijd in Reason, maar nu wil ik graag naar Ableton, en zou ik graag willen weten hoe ik het dan kan doen.

Een programma dus, waar ik met meerdere samples een nieuwe sample kan maken.. Door bijvoorbeeld meerdere kicks over elkaar te zetten, te compressen, et cetera..

Ik zie het probleem niet, iedere aap kan toch wel kicks layeren in Ableton zonder exra proggie te gebruiken?? R T F M misschien?

Laatst gewijzigd:
Stap 1: Open een drumrack.
Stap 2: Slemp en plemp een sample.
Stap 3: Dubbelclick het slot op je drumrack, je ziet nu een simpler met je sample.
Stap 4: Rechter click op de bovenste balk van die simpler en kies "group".
Stap 4: Nu verschijnen er 3 knoppen links van de simpler...kies de middelste (drie streepjes)
Stap 4: Kies een andere sample en sleep deze onder je originele sample in het zojuist geopende vlak.

Je kan op elke sample aparte fx toepassen.

En idd: RTFM ....

zou ik graag willen weten hoe ik het dan kan doen.

Ableton heeft een basic audio editor waarmee je samples kunt knippen.

Als je meerdere lagen wilt gaat dat ook - je kunt heel makkelijk resampling toepassen (e.g. zet de kanalen aan die je op elkaar wil plakken, zet bij een nieuwe audiokanaal "Resampling" als input, neem op, en klaar. Je krijgt dan een wave file van het resultaat.

Audacity gaat ook, maar de procedure is zo makkelijk in Live dat je niet eens een externe editor nodig hebt. Wat die betreft: Wavelab, Sound Forge, Audacity en Bias Peak zijn de favorieten (waarvan Audacity het multi-kanaal deel makkelijk doet).

Ik vind zelf Adobe Audition (voorheen Cool Edit Pro) heel fijn voor het maken en editen van samples.

Ik vind zelf Adobe Audition (voorheen Cool Edit Pro) heel fijn voor het maken en editen van samples.

Gebruik nog steeds cool edit pro omdat die wel bewerkt terwijl die loop loopt.

Renoise... als ik al iets gebruik teken ik zelf wel 'n waveform..

Adobe Audition

misschien rare vraag, maar een sample SAMPLE je toch? of doe ik nou iets heel geks?

Nee, maar een kick hoeft niet alleen maar 1 enkele sample te zijn. Layeren kan er voor zorgen dat je zelf uit meerdere kicks (of snares, of claps, etc.) weer iets nieuws kunt bouwen. Om het dan toch in 1 sample te houden heb je iets nodig dat dat kan.

Als ik zelf samples aanmaak - we gaan ervan uit dat samples hier korte soundbytes of loopjes zijn - doe ik dat meestal in Ableton Live. Layeren en mixen kan hier natuurlijk erg makkelijk en met de session view is het heel makkelijk verschillende variaties te triggeren. Er wordt dan gewoon een 'resampling' audio spoor aangemaakt, en opnemen maar. Dit gaat zo even door tot ik een aantal nieuwe audio clips heb.
Dan opknippen in audio editor (gebruik zelf Peak, maar elke editor is ok) en opnieuw in sampler (Kontakt) of los in Albeton Live droppen.

Dat je geld ervoor over hebt zeg om zo over te stappen, ik zou wel twee keer nadenken voordat ik zoveel geld aan een andere DAW zou uitgeven.

Verder maak ik mijn samples altijd in de keuken.

Het liefst een spijkerbroek en t-shirt.

Back