efi-x ervaringen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik ken het eigenlijk nog maar net, maar het schijnt volgens vele gebruikers DE manier te zijn om je pc 'om te bouwen' naar mac.

Met dit stukje hardware geïntegreerd in je pc kun je gewoon de originele mac osx installeren.

Wat staat er te gebeuren in de toekomst als dit systeem zeer toegankelijk wordt; gaat men massaal over op osx, omdat men windows met zijn gemekker helemaal beu is, of gaat osx zwaar ten onder omdat het niet meer exclusief voor mac-hardware is?

Wat betekent dit alles voor ons; studiofreaks met het liefst een mac, of toch een pc, of misschien wel een mac-pc?

Zijn er al ervaringen binnen de studiowereld met efi-x en bijvoorbeeld Logic of Garageband of andere mac-software op een pc?

Efi-x is een toepassing om hardware matig de vertaling van BIOS naar EFI te doen.

Softwarematig kan dit ook prima en ben je minder gebonden aan hardware compatibility lists. Efi-x ondersteund namelijk voornamelijk gigabyte moederborden bijvoorbeeld.

Ik heb er zelf 1 gekocht uit nieuwsgierigheid en moet zeggen dat het goed werkt echter de beloofde transparante OSX updates worden niet helemaal waargemaakt. Voor de 10.5.7 update moest je bijvoorbeeld een nieuwe Efi-x firmware laden anders was je OSX boot gewoon dood na de update.

Efi-x werkt prima met elke DAW software (alle software sowieso) omdat je onaangepaste versie van OSX draait. Echter is dit (zoals eerder aangegeven) ook echt wel mogelijk met bootloaders als chameleon of pc-efi. Alleen moet je dan vaak wel iets meer tijd investeren in je setup.

Nogmaals, het is geen wondermiddel en de ondesteuning van hardware is beperkt tot een enkel moederbord merk en verder ook gewoon de hardware die OSX ondersteund. Maar het is een oplossing......echter niet perse DE oplossing.

Hartelijk dank voor deze info. Zit net aan een noiyen pc te denken.
Hed al wat configuraties in gedachten.
Als ik dit zo zie denk ik dat ik toch maar voor intel moet gaan.
Of gaat dit ook werken op een AMD machine ??

Even verder in verdiepen maar dan.

Gaat er nog komen zo te zien. Das heul mooi.

heel leuk dit, maar in de End User License Agreement van OSX stat dat OSX alleen op door apple gecertificeerde hardware mag draaien. Het is dus illegaal om OSX op niet door apple geleverde computers te installeren.

Ik draai hier al een klein jaartje e-fix op een quadcore pc..

is echt super.. sinds eergisteren is een update uit die 1 van de laatste issues uit de wereld helpt (bonjour fix)

en apple EULA kan me gestolen worden.. Ik vul zelf wel het gat in hun aanbod op. Apple verdient trouwens al genoeg geld aan mij ;)
Overigens, de EULA zegt: "apple labeled computer".. dus heb ik een sticker van Apple op mijn Quadcore gehangen..

heel leuk dit, maar in de End User License Agreement van OSX stat dat OSX alleen op door apple gecertificeerde hardware mag draaien. Het is dus illegaal om OSX op niet door apple geleverde computers te installeren.

Heel correct maar laten we het even omdraaien. Hoeveel mensen die windows draaien hebben hier werkelijk een licentie voor?

Hartelijk dank voor deze info. Zit net aan een noiyen pc te denken.
Hed al wat configuraties in gedachten.
Als ik dit zo zie denk ik dat ik toch maar voor intel moet gaan.
Of gaat dit ook werken op een AMD machine ??

Even verder in verdiepen maar dan.

Gaat er nog komen zo te zien. Das heul mooi.

AMD is per definitie niet ondersteund omdat OSX dit standaard ook niet ondersteund. Wil je aan efi-x beginnen dan moet je je aan de HCL houden die op hun website staat.

Je kunt best ondervinden dat een ander merk moederbord gaat werken maar als je geen problemen wilt is dit simpelweg niet verstandig.

Ik draai hier al een klein jaartje e-fix op een quadcore pc..

is echt super.. sinds eergisteren is een update uit die 1 van de laatste issues uit de wereld helpt (bonjour fix)

en apple EULA kan me gestolen worden.. Ik vul zelf wel het gat in hun aanbod op. Apple verdient trouwens al genoeg geld aan mij ;)
Overigens, de EULA zegt: "apple labeled computer".. dus heb ik een sticker van Apple op mijn Quadcore gehangen..

Ik probeer alweer een tijdje de update server te bereiken maar dat is wederom weer eens drama. Echt ongelooflijk dat ze dat na zo'n lange tijd nog steeds niet stabiel hebben.

EDIT: ik zie dat er een nieuwe updater tool uit is. Dat werkt blijkbaar wel. :)
En de i7 wordt sinds 10.5.7 ondersteund, ook niet verkeerd (al heb ik aan mijn 3.6Ghz quadcore nog wel even voldoende voorlopig).

EDIT 2: Helaas, ook deze update server werkt niet goed.

Laatst gewijzigd:
Ik probeer alweer een tijdje de update server te bereiken maar dat is wederom weer eens drama. Echt ongelooflijk dat ze dat na zo'n lange tijd nog steeds niet stabiel hebben.

EDIT: ik zie dat er een nieuwe updater tool uit is. Dat werkt blijkbaar wel. :)
En de i7 wordt sinds 10.5.7 ondersteund, ook niet verkeerd (al heb ik aan mijn 3.6Ghz quadcore nog wel even voldoende voorlopig).

ja updaten is me ook nog steeds niet gelukt, ik heb nochtans de laatste nieuwe tool ook al..

heel vreemd. maar ben niet de enige...

ik heb slechts een 2.3 quadcore maar das ruim voldoende hier.. vooral het feit dat ik een stille computer kon bouwen met kilo's storage voor een fractie van de prijs van een mac pro deed het voor mij.
Ik heb geen 16 core servergrade computer nodig, maar de mac mini en de imac zijn gewoon compleet niet wat ik nodig heb.

volgens mij gaat apple dit ooit toelaten.. ze tolereren efi-x al lang genoeg...

Nu ik dit zo lees heb ik nog wel wat vraagjes.

Gaat dit updaten over het OSX verhaal of over die EFI-X updater
Wat gaat er zoal mis dan? Loopt het OS niet lekker ofwat?

Wat is de prijs van die dongle?

Ik heb ook zitten denken aan een mac namelijk. Echter vind ik de prijs vrij hoog voor wat het biedt, al is het wel erg mooi natuurlijk.
Kijk naar die Imacs. 2 ruggen voor een dual core systeem vind ik aardig aan de prijs. Al heb je dan wel een fraai 24" schermpje erbij.
Ik zit nu voor de helft al aan een quadcore met 23" samsung. Ook zeer fraai toch.

Nu ik dit zo lees heb ik nog wel wat vraagjes.

Gaat dit updaten over het OSX verhaal of over die EFI-X updater
Wat gaat er zoal mis dan? Loopt het OS niet lekker ofwat?

Wat is de prijs van die dongle?

Ik heb ook zitten denken aan een mac namelijk. Echter vind ik de prijs vrij hoog voor wat het biedt, al is het wel erg mooi natuurlijk.
Kijk naar die Imacs. 2 ruggen voor een dual core systeem vind ik aardig aan de prijs. Al heb je dan wel een fraai 24" schermpje erbij.
Ik zit nu voor de helft al aan een quadcore met 23" samsung. Ook zeer fraai toch.

Updaten gaat over de Efi-x firmware. Soms heb je echter wel een Efi-x firmware upgrade nodig voor je OSX update (zoals bij OSX 10.5.7).

Efi-x heeft al lange tijd problemen met de update servers en dat blijkt ook nu weer niet opgelost.

Updaten gaat over EFI-X updater..

ja die updates zijn er omdat efi toestel natuurlijk volledig zijn hardware moet ondersteunen zodat OSX het begrijpt.
Ook was er een update nodig voor 10.5.7 te draaien, maar die was er meteen.

EDIT: Acidfever was me voor met dezelfde info :)
Ik begrijp enerzijds wel hun zootjes met die update server.. Er is sprake van groepen die sabotage of diefstal proberen. + ze willen hun product natuurlijk veilig houden (en voor hunzelf).
zoniet bouwt iemand een efi-x kloon voor $5 die constant hun firmware steelt..

Aha dank u acid en rvooh ik snap het. Dus zolang je niet altijd de nieuwste OS (mac) draait heb je verder weinig problemen neem ik aan.

Enig idee over de prijs?

Ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in het feit WAAROM iets zoals als dit nu bestaat. Niet alleen maar omdat het mogelijk is lijkt me.

Ik denk dat er echt een soort 'honger' aan het ontstaan is naar een ander besturingssysteem ter vervanging van Windows. En terecht, want men wordt (helemaal sinds Vista) knettergek van de constante meldingen over de meest onzinnige onderwerpen, dan nog maar te zwijgen over de restricties, het voelt niet eens meer alsof je zelf de baas bent over je eigen computer.

OSX is een logische stap, aangezien dit toch een besturingssysteem is met veel gebruikers, veel ervaringen, goede ondersteuning. Een goede vervanging van Windows dus. Maar om nu een complete Mac aan te schaffen gaat men vaak toch net iets te ver.

Ik zelf zit al lange tijd te overwegen tot de aanschaf van een PowerMac voor in de studio, aangezien ik wel eens een nieuwere versie dan Logic 5.5 wil draaien!
Nu ik van efi-x heb gehoord, wacht ik nog eventjes met deze aanschaf. Een vriend van me is het volop aan het proberen en ik check regelmatig bij hem hoe het draait. Maar toch, al draait het 100% goed, zou ik het voor in de studio (werk) toch niet aandurven uit angst voor instabiliteit.

mja instabiliteit.. het werkt gewoon perfect tot nu toe.

motu via de firewire op het gigabyte moederbord: totaal geen problemen tot nu toe.

syncronisatie (unitor, motu, smpte, ..) ook geen problemen.

benieuwd naar Snow Leopard!

prijs, wel, ik heb iets van een 148 euro betaald in totaal denk ik.
maar zou kunnen dat prijs opgeslaan is..
gekocht bij m&m services, snelle levering.

Prijs was inderdaad rond die koers van wat ik heb gehoord.
Je moet uiteraard nog wel OSX erbij kopen.

@rvooh: draait het echt net zo stabiel (en snel) als een mac met dezelfde specs? Welk sequencerpakket draai je en doe je er hele gekke dingen mee?

@rvooh: draait het echt net zo stabiel (en snel) als een mac met dezelfde specs? Welk sequencerpakket draai je en doe je er hele gekke dingen mee?

het draait zelfs sneller dan een echte mac als je wil (overclocken, snelle rams, grafische kaarten met veel meer memory,...)
stabiliteit hangt enkel af van je eigen kunnen en materiaalkeuze, in mijn geval is het behalve een bios update relatief easy verlopen.

sja... je wordt hier dus afgeslacht als je ook maar insinueert dat je illegaal gedownloade programma's of samples cds of zoiets praat terwijl gehackte hardware met een illegaal OS wel kan?

Dan nog maar wat olie op 't vuur: http://www.hackint0sh.org/
OSX86 draait al jaren op intel CPU's en is "gratis" :)

efix is in principe geen gehackte hardware..

de principes van e-fix zijn compleet legaal.
een groot verschil dus met hackintosh waar je werkelijk de OSX distributie kraakt/aanpast.

maw, De hardware is niet gehackt en het OS is 100% legaal
Of het mag gebruikt worden is ter discussie vatbaar maar volgens mij haalt apple deze strijd niet in een rechtzaak.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back