efi-x ervaringen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ehm, so?

je kan met EFI toch zo'n factor 100 keer meer dan met het fossiele BIOS...
Dus wat let Apple om er geen unieke info in te stoppen die communiceert met de kernel?

zoals ik al aangaf: backwards compatibiliteit.

en dan had ik het vooral over Bootmedia, bootable backups, etc...

stel bedrijf x maakt backup op 11/09
apple veranderd zijn policy op 12/09 met een firmware update erbij
bedrijf x doet meteen firmware update
bedrijf x crasht compleet op 13/09.. maar gelukkig hebben ze een 2 dagen oude backup zou je denken.. Fout.. Die backup boot opeens niet meer aangezien de nieuwe firmware niet meer kan praten met kernel..
en bedrijf x moet dus een mac zonder firmware update vinden om hun data te kunnen opstarten zoals het hoort (akkoord, er is wel een workaround mogelijk, tenzij natuurlijk, FileVault encryptie gebruikt werd)

zo heb ik eerder nog een paar scenario's vermeld.

indien apple zo'n systeem er zou insteken betekend dit een grote KOST voor vele bedrijven, omdat ze alle images moeten gaan updaten.
ik weet ik dat veel bedrijven (ik spreek nu wel over windows) gewoon een lege image zonder al te veel updates toepassen en dan pas de updates. (omdat het aanmaken van telkens een nieuwe image hen meer tijd kost ofzo, I dunno ik ben geen sysadmin)

Bedoel hier enkel maar mee dat het idd simpel is voor Apple om ff een firmware methode te gebruiken, maar dat er tal van andere interne en externe factoren zijn die de zaak heel complex maken.

Een i7 is zelfs al behoorlijk overbodig. Een Q9550 met een veel goedkoper 35/45 serie moederbord en een bak geheugen is nog veel goedkoper dan dat. Wat betreft performance kun je dan nog kiezen voor een milde overklok van 2.83 maar 3.4Ghz oid, dat kunnen al die processoren met gemak.

Daar kan geen 2.66Ghz i7 tegen op (aangezien dat de enige in de serie is die een normale prijs heeft).
De i7 klok je met stock cooler naar 3,4 ghz, dus daar kan hij makkelijk tegen op. Probleem nu is, dat ik niet wil kiezen voor een 'oude' socket. Ik wil over 2 jaar mijn processor nog kunnen upgraden, ook wil ik ddr3 kunnen gebruiken.

Vroegah in m'n studentenhuis hadden we een 'onstoorder kassie' voor de TV.
Eigenlijk was het gewoon een illegale decoder voor de kabel TV filmkanalen.
Nou ja, het was een grijs gebied want het was niet pertinent verboden.
Ding was analoog en werkte als een tiet (pun intended).
Toen gingen ze digitaal en dikke pech voor de kabouter(s).
Qua investering hebben we het er toen wel uitgehaald maar je zal maar net 1 week voordat ze het gingen veranderen zo'n kassie gekocht hebben. Dan ben je lekker zuur.

zoals ik al aangaf: backwards compatibiliteit.

en dan had ik het vooral over Bootmedia, bootable backups, etc...

stel bedrijf x maakt backup op 11/09
apple veranderd zijn policy op 12/09 met een firmware update erbij
bedrijf x doet meteen firmware update
bedrijf x crasht compleet op 13/09.. maar gelukkig hebben ze een 2 dagen oude backup zou je denken.. Fout.. Die backup boot opeens niet meer aangezien de nieuwe firmware niet meer kan praten met kernel..
en bedrijf x moet dus een mac zonder firmware update vinden om hun data te kunnen opstarten zoals het hoort (akkoord, er is wel een workaround mogelijk, tenzij natuurlijk, FileVault encryptie gebruikt werd)

zo heb ik eerder nog een paar scenario's vermeld.

je maakt toch alleen backups van je data, niet van je programma's en je OS...

indien apple zo'n systeem er zou insteken betekend dit een grote KOST voor vele bedrijven, omdat ze alle images moeten gaan updaten.
ik weet ik dat veel bedrijven (ik spreek nu wel over windows) gewoon een lege image zonder al te veel updates toepassen en dan pas de updates. (omdat het aanmaken van telkens een nieuwe image hen meer tijd kost ofzo, I dunno ik ben geen sysadmin)

Dit is Windows eigenen een van de redenen waarom zogenaamde sysadmins altijd zo verveldn gevonden worden in grote bedrijven. Dat zijn kereltjes die een cursus image copieren hebben gehad bij de locale hobbyclub.

System administrators die hun vak hebben geleerd hebben een test machine en maken daar nieuwe images op op het moment dat er veranderingen komen. Een system admin weet wat er verandert en welk image waarop kan. Hij laat je data heel en zorgt ervoor dat de gebruiker zo snel mogelijk door kan als er wat fout gaat. Hij spijkert de computer niet dicht maar zorgt ervoor dat alles is ingericht zoals de gebruiker wil en niet wat het makkelijkst is om te repareren (lees: lui zijn).

Bedoel hier enkel maar mee dat het idd simpel is voor Apple om ff een firmware methode te gebruiken, maar dat er tal van andere interne en externe factoren zijn die de zaak heel complex maken.

zo complex is 't niet. firmware is gewoon software en gaat met OS updates mee. alles staat beschreven in de update lijst. moet je wel de moeite nemen om die te lezen...

Vroegah in m'n studentenhuis hadden we een 'onstoorder kassie' voor de TV.
Eigenlijk was het gewoon een illegale decoder voor de kabel TV filmkanalen.
Nou ja, het was een grijs gebied want het was niet pertinent verboden.
Ding was analoog en werkte als een tiet (pun intended).
Toen gingen ze digitaal en dikke pech voor de kabouter(s).
Qua investering hebben we het er toen wel uitgehaald maar je zal maar net 1 week voordat ze het gingen veranderen zo'n kassie gekocht hebben. Dan ben je lekker zuur.

sja... en dan komt er een wet voor en dan nog een... en nog een...
en dan gaat men klagen dat er zoveel wetten zijn...

je maakt toch alleen backups van je data, niet van je programma's en je OS...
gelieve je te onthouden als je niet weet waarover je het hebt.
ik heb de indruk dat ik mijn tijd verdoe.
BOOTABLE backups ja..

sommige mensen hebben veel meer dan alleen data,

sommige mensen finetunen hun OS en hun workflow.

Ik neem altijd een backup van alles. Das de enige manier dat je met zo min mogelijk vertraging een diep configureerd systeem kan recoveren.
Wat denk je trouwens dat Time Machine doet?

Dit is Windows eigenen een van de redenen waarom zogenaamde sysadmins altijd zo verveldn gevonden worden in grote bedrijven. Dat zijn kereltjes die een cursus image copieren hebben gehad bij de locale hobbyclub.

System administrators die hun vak hebben geleerd hebben een test machine en maken daar nieuwe images op op het moment dat er veranderingen komen. Een system admin weet wat er verandert en welk image waarop kan. Hij laat je data heel en zorgt ervoor dat de gebruiker zo snel mogelijk door kan als er wat fout gaat. Hij spijkert de computer niet dicht maar zorgt ervoor dat alles is ingericht zoals de gebruiker wil en niet wat het makkelijkst is om te repareren (lees: lui zijn).
mooie utopie.
welkom in de wereld van kosten/baten.

Mijn ervaring kwam uit een heel groot bedrijf met een goed onderwezen IT ploeg en talrijke afdelingen met verschillende types computer.
Voor essentiële computers in de organisatie hebben ze natuurlijk een heel goed systeem op poten gezet. Echter ging eens een reserve-laptop naar de vaantjes door een te vroeg afgebroken update proces. Installatie duurde wel 2 dagen :) omdat ze geen geüpdatete image hadden voor dit type laptop met die software configuratie. (was wel compleet automatisch..)
Dit even zwaar offtopic en terzijde. Niet dat ik die idioten van Windows sysadmins wil verdedigen, maar jouw pleidooi deed toch serieus afbreuk aan de realiteit van mijn verhaal.

zo complex is 't niet. firmware is gewoon software en gaat met OS updates mee. alles staat beschreven in de update lijst. moet je wel de moeite nemen om die te lezen...
.
barno please,...
ik heb al genoeg redenen gegeven waarom dit wel complicaties kan geven en waarom het niet zo simpel is. Blijkbaar is geen enkele ervan in je hersenen gesijpeld.
en die laatste zin.. wat bedoel je daar mee? Ik sta hier niet uit mijn hol te praten hoor...

wat een tijdverspilling alweer :stupid

als je backups van je OS maakt, maak je een nieuwe backup als je je OS update.
als je dat niet wilt moet je niet updaten.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back