tips & tricks pleaaase NU!!

expossy

Nieuwkomer
Hi,

Reeds jaren ben ik bezig met muziek en probeer ik een acceptabel niveau te bereiken. Dankzij het gelukzalige feit dat ik een rijke westerling ben beschik ik sinds enige tijd over de NOVA en de A3000 V2... 8~ Mijn drumz haal ik uit de A3000 (sampler dusz) en dit wil heel redelijk lukken de laatste tjid. Maaruh ik heb niet zoveel ervaring met effecten... Meestal gebruik ik Compressie, 3bands Equalizer (zo schrijf je dat toch?) en ik heb laats de ampsimulator ontdekt!! Toch ben ik soms niet helemaal tevreden... Is het een kwestie van instellen, van computerspeakertjes en koptelefoon, of van een missend essentieel effect dat broodnodig is voor het maken van een hele vette d&b-beat? (Want dat doe ik..)

Vertelt u mij gaarne...:okdan:

de meeste vetheid haal je uit de gekozen geluiden/samples en de programmering......daarna komen pas de effecten....compressie kan wel belanrijk zijn bij drumtracks..... goede monitors wil ook wel eens helpen, op computerspeakertjes en/of koptelefoon kan je toch niet helemaal goed luisteren..... maar vooral dus de gekozen geluiden

Inderdaad, de juiste samples zijn het halve werk. Vervolgens natuurlijk wat voor patterns je ermee programmeert (duh). Een beat moet zonder effecten of compressie ook al lekker klinken vind ik; met effecten maak je 'm af.

Post anders ff 'n paar mp3tjes; dan is het veel makkelijker tips geven.

Probeer vooral originaliteit in je tracks te brengen en wat Bam Bam zegt, post eens iets dan krijg je meer (technische) feedback dan dat je nu zult krijgen.

Hi Expossy,

Heb je wel eens van Reverb gehoord? Galm? Chorus, delay, plate, pitch-shift, phase? Er is zoveel te krijgen op fx gebied.
Compressor en EQ zijn dynamische effecten, ook heel belangrijk. Maar die hierboven ken je misschien nog niet. Ze zitten in elke standaar effectbak van merken als Behringer, TC, Lexicon, DigiTech, Zoom en noem ze maar op. Ze zijn er van rond de honderd euro tot de tig-duizend euro per apparaat met natuurlijk bijbehorende kwaliteitsverschillen.

Maar idd is het het belangrijkste dat je originele tracks gewoon goed zijn. Hoe beter die zijn, des te minder aan techniek achteraf heb je nodig om het mooi te maken.8)

ik wil toch wel even melden dat het woordje NU!! mij op zich wel stoort en mij niet direct aanspoort om antwoord te geven, ook al wordt het vooraf gegaan aan het nogal zeikerig overkomende pleaaase

in het echte leven ben ik niet zo'n zeikerd hoor, maar ik zie het steeds vaker hier op dit mooie forum.
en stiekem ben ik in het echte leven ook zo'n zeikerd.

Origineel geplaatst door cyan_circle
ik wil toch wel even melden dat het woordje NU!! mij op zich wel stoort en mij niet direct aanspoort om antwoord te geven, ook al wordt het vooraf gegaan aan het nogal zeikerig overkomende pleaaase

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Tip: koop studio monitors
Op zich wel waar natuurlijk, je kwaliteit van je muziek gaat wel omhoog omdat je alles beter kan afregelen, maar volgens mij gaat het hier meer om de technische invulling van de muziek.

Mijn tips:
- gebruik effecten: reverb, chorus (en niet vergeten delay)
- gebruik veel afwisseling.
- veel experimenteren. De meeste dingetjes ontdek ik eigenlijk per toeval
- Kijk hoe anderen het doen en probeer het na te maken.

Eigenlijk ben ik zelf ook nog op zoek naar dat ene beetje extra wat de track ook super maakt.

Wat is ervaring? ;)

Enne, dat 'nu' kun je wel vergeten.

Muziek is bloed zweet en tranen. Anders kan het niet goed zijn. ;)

Origineel geplaatst door BananaWorld
Op zich wel waar natuurlijk, je kwaliteit van je muziek gaat wel omhoog omdat je alles beter kan afregelen, maar volgens mij gaat het hier meer om de technische invulling van de muziek.

Mijn tips:
- gebruik effecten: reverb, chorus (en niet vergeten delay)
- gebruik veel afwisseling.
- veel experimenteren. De meeste dingetjes ontdek ik eigenlijk per toeval
- Kijk hoe anderen het doen en probeer het na te maken.

Eigenlijk ben ik zelf ook nog op zoek naar dat ene beetje extra wat de track ook super maakt.

Er zijn geen regels, er zijn geen wetten. Dat is het toffe juist.

Back