REVIEW AKAI APC

renaat belgie

Ingeburgerd
Vandaag eindelijk de deurbel met de man van tnt en mijn apc40 mee! :halleluja
Snel naar de studio gelopen en de verpakking gescheurd met man en macht (had geen tijd om een schaar te nemen wat het kon niet snel genoeg gaan om deze machine in mijn handen te hebben!)

zo gezegd zo gedaan en het eerst minpunt kwam al naar boven ==>

Het karton van de verpakking is redelijk scherp en heb bijgevolg in mijn vinger gesneden:D. Dus nog even uitstelling, terug naar de ehbo kast gelopen om wat verzoring, terug naar de studio en daar begon poging 2
(met schaar) om dat ding uit zijn doos te halen.

Alles wat perfect meegeleverd, kleine handleiding wat veel uitleg hoeft eigenlijk niet aan de apc40.

Stopcontact ingestoken, usb erin en hup, windows herkende direct het apparaat en kon worden gebruikt.

Ableton 8 opstarten, even naar de midiopties, de apc in de lijst aanvinken en klaar was Renaat.

De launchbuttonsvoelen heel goed aan net zoals de knoppen waar geen stop op staat, dus de knoppen draaien altijd door wat gebruikelijk is bij de meeste akai-apparaten.

Alles werkt feilloos, je hoeft echt niks meer te doen, iedere knop is netjes automatisch toegewezen, net zoals je een audio-effect in je track steekt lichten de knoppen direct op op de apc en staan ze netjes toegewezen aan dezelfde knoppen op het effect op je scherm.

De faders voelen heerlijk aan, niet slap, dus kwaliteitsvolle zware faders.

Het navigeren in je project is heel simpel met de 4 pijlen toets op de apc,net zoals het recorden, stop-play enz

Verder hoeft deze machine geen verdere uitleg omdat hij zo kinderlijk gemakkelijk te bedienen is !

De behuizig is zeer kwaliteitsvol, lekker robuust gemaakt in aluminium-metaal!

indien jullie vragen hebben stel ze gerust !

groeten van een heel tevreden apc eigenaar !

sorry hoor, ik ben zelf niet eens geintresserd in die APC maar had je dit
niet al gepost in die APC draad, en opzich wel leuk een review maar om
nou precies hetzelfde 2x te posten???

Wat is de bedoeling nou hiervan??

klopt , maar aangezien dit een midicontroller is heb ik hier een topic geopend onder de juiste rubriek

groeten

renaat

Wat ik (nog) niet begrijp... IS het eigenlijk wel een midicontroller? Althans, ik snap dat ie MIDI uitstuurt (of alleen sync-berichten?), maar zijn bv. CC-waarden van buttons ook te wijzigen? Ik zie nl. geen display voor het opslaan/laden van presets bijvoorbeeld, maar het zou kunnen dat je wel snapshots in een of ander stukje bijgeleverde software kan laden en wegschrijven.
Ik snap dat ie 1-op-1 met Live communiceert als 'propriety controller', maar kan ik er ook m'n VST'tje of synthje mee aansturen?

Vind hem vooralsnog wel wat prijzig om alleen als DAW control surface te gebruiken, al geloof ik direct dat het het werken in Live een stuk aangenamer maakt.

Vandaag eindelijk de deurbel met de man van tnt en mijn apc40 mee! :halleluja
Snel naar de studio gelopen en de verpakking gescheurd met man en macht (had geen tijd om een schaar te nemen wat het kon niet snel genoeg gaan om deze machine in mijn handen te hebben!)

zo gezegd zo gedaan en het eerst minpunt kwam al naar boven ==>

Het karton van de verpakking is redelijk scherp en heb bijgevolg in mijn vinger gesneden:D. Dus nog even uitstelling, terug naar de ehbo kast gelopen om wat verzoring, terug naar de studio en daar begon poging 2
(met schaar) om dat ding uit zijn doos te halen.

Alles wat perfect meegeleverd, kleine handleiding wat veel uitleg hoeft eigenlijk niet aan de apc40.

Stopcontact ingestoken, usb erin en hup, windows herkende direct het apparaat en kon worden gebruikt.

Ableton 8 opstarten, even naar de midiopties, de apc in de lijst aanvinken en klaar was Renaat.

De launchbuttonsvoelen heel goed aan net zoals de knoppen waar geen stop op staat, dus de knoppen draaien altijd door wat gebruikelijk is bij de meeste akai-apparaten.

Alles werkt feilloos, je hoeft echt niks meer te doen, iedere knop is netjes automatisch toegewezen, net zoals je een audio-effect in je track steekt lichten de knoppen direct op op de apc en staan ze netjes toegewezen aan dezelfde knoppen op het effect op je scherm.

De faders voelen heerlijk aan, niet slap, dus kwaliteitsvolle zware faders.

Het navigeren in je project is heel simpel met de 4 pijlen toets op de apc,net zoals het recorden, stop-play enz

Verder hoeft deze machine geen verdere uitleg omdat hij zo kinderlijk gemakkelijk te bedienen is !

De behuizig is zeer kwaliteitsvol, lekker robuust gemaakt in aluminium-metaal!

indien jullie vragen hebben stel ze gerust !

groeten van een heel tevreden apc eigenaar !

Hey Renaat gefeliciteerd, ik heb er sinds gisteren ook één, ik leef met je mee 8) wat mij alleen stoort is dat je geen clips kan verwijderen op de APC. Je kan dus alles doen recorden afspelen knoppen draaien en schuiven maar als je iets verkeerd hebt opgenomen kun je niet even snel dat die clip wissen. Daar moet je met de muis naar je scherm toe. Als jij weet hoe dat moet dan hoor ik dat graag. Oja toewijzen aan een knop lukt ook niet het is de delete knop :)

Ik denk dat het geen kwaad kan een qwerty keyboard erbij te houden, op een gegeven moment wil je je clips, tracks of op z'n minst je project een naam geven is het niet? Anyhoo, als dat tot nu toe HET nadeel is valt het allemaal nogal mee.

Lijkt me een fijn ding.

zeker tijd over RSB ? :D

hoe is het met de vinger ?

Beter dan deze, mag ik hopen.

vinger.jpg

Met de vinger is intussen alles goed hoor !
Er is wel een litteken maar zal hopelijk snel verdwijnen :)

Het is misschien mogelijk om de knoppen van de apc manueel toe te wijzen in ableton, dus je doet het via de gebruikelijke weg, midi knop rechtsboven in ableton aanvinken,klikken op een knop,eventjes draaien aan een knop op de apc en klaar, denk ik ===> dit heb ik wel nog niet getest, zal dit vanavond doen en jullie op de hoogte houden!

Zoals gezegd hierboven is het inderdaad niet mogelijk om een opgenomen clip te verwijderen zonder de muis nodig te hebben. Ik heb daarvoor toch een kleine oplossing==> doe een 2de opname en neem over uw eerste opname,dit moet ook lukken.

Het voor mij tot nu toe enige nadeel is dat men geen knop heeft voorzien op de apc om te switchen tussen session en arrangmentview.

groeten !

renaat: wat is in jouw optiek het voordeel van zo'n APC als je voornamelijk in Arrangement mode werkt? Ja, hij's mooi, en dat lanceren zal gerust goed werken, maar ik lanceer niks, ik wacht totdat 'ie afspeelt :P.

renaat: wat is in jouw optiek het voordeel van zo'n APC als je voornamelijk in Arrangement mode werkt? Ja, hij's mooi, en dat lanceren zal gerust goed werken, maar ik lanceer niks, ik wacht totdat 'ie afspeelt :P.

-het voordeel van de apc is dat het heel gemakkelijk apparaat is om te gebruiken als produktietool (waar je heel gemakkelijk je automations mee tekent door aan de knoppen te draaien)

- als je een effect kiest moet je geen knoppen meer toewijzen, de apc doet dit voor jou (zeeeeer veel tijdswinst, moet je niet mee manueel alles toewijzen)

- voor producing kunje de cliplaunch button gebruiken om je track live in 1 stuk op te nemen, heb dit getest deze middag en werk heel erg goed.

groeten

renaat

Back