Gezocht: fatsoenlijk geprijsde Yamaha SY-99

Status
Please reply by conversation.
300+ is dus 3000+ vrees ik, je blijft doorklikken.

ik sloeg helemaal ondersteboven vd specs vd dx200
je moet ff doorkijken ..omdat t concept remixer ??? en sequencer tool gericht is
dus standalone machien met de bekende va looks en knobbies erop [env/ cutof/reso enso ]

specs fm 6 op + rest is erg opk voor de prijs te noemen
Specifications

* Polyphony - 16 voices on FM engine, 32 voices on AWM2 sample-playback engine
* Oscillators - MAIN SYNTHESIZER: FM - DX7 compatible, 6 Operator FM, 32 algorithms;
NOISE: 16 variations in 5 categories - white, up, down, pitch, variation;
SUB SYNTHESIZER: AWM2 (Rhythm Section Sounds)
* Filter - MAIN SYNTHESIZER (FM): Filter + (FEG) ADSR env; 12dB, 18dB, 24dB; Low-, high-, band-pass, band-reject
* VCA - AEG: ADSR envelope to control Amp; FREE Envelope Generator: 4 tracks per pattern
* LFO - Speed/Depth control, 6 waveform types: triangle, saw down/up, square, sine, sample-and-hold
* Keyboard - 16 rubber pads
* Effects - 13 types: Distortion, delays, reverb, flangers, chorus, phasers, overdrive
* Sequencer - 16 step sequencer with 4 parts per pattern; 1 track for Synth, 3 tracks for AWM2 drum sounds; 10 songs capacity
* Memory - 256 preset patterns, 128 user patterns; Scene Memory (2 memories per pattern)
* Control - MIDI IN/OUT (1-part multitimbral FM, 3-part multitimbral AWM2), MIDI CLOCK (Int/Ext)
* Date Produced - 2001
* Est. Value - $600

EN IK NEEM AAN DAT DE FS1R OOK 6 OP ENGINE HEEFT,
en de betere dan dx7 ad / da dacs
denk ook zekers dat de dx200 betere fx / net as de fs1r heeft :bekdicht:

iig een bakkie om niet mee te spotten

denk wel dat boele liever een keys en een machien voor zich heeft [en een menu display ]
anders zijds asje egt into fm wil dat een software editor t fynste werkt ....]
lijktr mij hoor die 300+ parameters ...wordtje toch para van
:gaap:en moe
sc6 met zoektocht
ik begin met de dx200

klein beetje info nog ;
Although the realtime control is essential for the DJ, the DX200 also comes with tools for the studio musician! A great software editor package is bundled with the DX200 for even easier editing via external computer (Mac/PC). The software editor provides in-depth editability and control, such as the ability to hand-draw envelopes, and much more. A graphic simulation of the DX7 is included as well as the ability to import original DX7 sounds and patterns.

In the end, the DX200 is a God-send for any musician looking for those classic DX/FM sounds without all the hassles and complexity of programming and maintaining the old synths that provided them. The DX200 has realtime control, built-in realtime sequencing, filters, morphing ability and much more! At such a reasonable price, the DX200 just may transcend its classic ancestors.

http://www.vintagesynth.com/yamaha/dx200.php

[ kmoet zeggen datk eerder een tx802 had en tx81z wat goede machienes zijn maar nooit verder ben gekomen dan de basis prests wisselen ,..hihi[vielen beetje tegen droog zegmaar :Z

FS1R is 8 op net als de GS1 :)

Sterker nog, als je het formant stuk meeneemt kan je hem als 16 op zien...

[FONT=arial,helvetica]But it's at the Operator level that the FS1R reveals its complexity and power, especially in the creation of voice-like timbres. In order to accurately emulate the workings of a human vocal tract, Yamaha have provided two sets of formant Operators, eight 'voiced' and eight 'unvoiced', that work side by side in pairs -- so you could say that the FS1R is actually a 16-Operator synth[/FONT]

De SY99 kan samples inladen gebruiken en heeft een beestig goeie FX processor.
T is ook een perfecte mastercontroller en lekker spelend 76 key keyboard.
En hij kan AWM combineren met FM synthese, voor ongehoorde sounds en shapes.
En tenslotte is het ook een workstation met breath control input voor spelen ala VL.
Daarom - en ook met een ROM kaart erbij - is dat minstens 600 EUR waard.

De AFM vs FM is volgens mij wat de SY(en dus TG) interessant maakt. De fx-sectie van de TG is vrijwel even goed als die in de SY en de FS1R laat de SY achter zich ook als het om de fx-sectie gaat.
Het workstation-gedeelte moet je maar net behoefte aan hebben en rechtvaardigt imho niet het gigantische prijsverschil met de TG77(450eu!).

Het workstation-gedeelte moet je maar net behoefte aan hebben en rechtvaardigt imho niet het gigantische prijsverschil met de TG77(450eu!).
Zeker weten van wel. Heb beide jaren lang gehad en het is een duidelijk verschil.

Is dat puur ergonomisch? 4 keer een TG voor een Sy, dat is me nogal wat...

Nou ja 150 voor een TG is een koopie hoor, da's wel een hele mooie prijs.

Maar 200 a 300 voor een TG en 400 a 600 voor een SY mag je toch nog wel rekenen denk ik. En dat zal in de loop van de tijd nog wel wat zakken.

Laatste 3 hier gingen voor 150, is inderdaad erg scherp qua prijs. Maar 400 vind ik al erg veel hoor voor wat je er meer krijgt. En zoals ik al zei, Boele zoekt FM en voor minimaal 200 euro minder heb je met de FS1R een FM-synth die een SY vol angst het bos in jaagt.
De SY is een prima workstation die slim een rompler met FM combineert, maar het workstation op deze manier is wel wat gedateerd denk ik. De sequencer lijkt me ook geen "MPC-killer" of van het niveau van bv de WSA-1 van Technics. Gewoon leuk lijkt me op zn plaats, net als een gewoon leuke prijs van rond de 350 a 400 eu. Zie je ze ook genoeg voor langs komen. Dat Aphex Twin er ooit hits op maakte is nu al lang genoeg hype geweest :D

Geheel OT, je bent op de hoogte van de 'geheime' toets op de (inderdaad matige) interne galm uit te schakelen?

Die geheime toets ben ik trouwens best benieuwd naar ;)

Talking to me? :mexico:

taxi-driver-you-talkin-to-me-5000052.jpg

Yes. De K5000 hidden reverb kill switch. L4 -> melding "EFF DRY" verschijnt.

yammie Sy-99

yammie Sy-99

Op MP een Yammie SY-99 voor 450,-.

Hitman

Deze topic is al eerder aan bod gekomen maar ik heb een TG77 gehad en een FS1R gehad en heb nu een SY99 en een V50 (updated DX11) en het is afhankelijk van wat voor een soort geluid je zoekt of je de FS1R of de SY99 beter vind.
Ik zelf vind de SY99 stukken stukken beter klinken en betere mogelijkheden hebben dan de FS1R. Maar ik heb dan ook niks met het formant gedeelte van de FS1R (ook niet met het rompler gedeelte van de SY99 trouwens)
Verder vind ik wel sowieso het effect gedeelte en de converters van de SY99 stukken beter klinken. Hebben ze echt topspul voor gebruikt in de SY99, de FS1R kinkt heel klein en goedkoop in vergelijking.
Wel is het bij de SY99 een stuk meer zo dat je echt je eigen geluiden moet maken, in de FS1R zitten wel redelijk leuk klinkende presets (de SY99 presets zijn echt oude bagger).
In ieder geval, voor mij is het duidelijk. SY99 ver boven FS1R.

Ohja en wat ik nog was vergeten te zeggen.
De SY99 effecten zijn echt heeel goed. Zit 2 keer een spx990 in ofzo (die gaan 2e hands per stuk voor bijna de prijs van een hele SY99 gek genoeg)
De SY77 / TG77 effecten zijn een stuk minder, en de wet/dry zit in het ingebouwde effectenbakje zelf wat betekent dat zodra je iets door de effecten stuurt de hele geluidskwaliteit ook van het droge geluid flink omlaag gaat.
Verder kun je op de SY99 alles automatiseren in de sequencer, simpelweg door tijdens record bijv de effecten te editen, delay tijden, ander effect kiezen etc etc en bij afspelen wordt alles netjes herhaald :)
Echt super superbak de SY99 maar wel dus eentje waar je echt flink de tijd voor moet nemen en echt zelf je geluiden en alles op moet programmeren.

ohja en als laatste toevoeging :)
600 euro is nogsteeds een lachertje voor deze synth.
als ie 1000 zou kosten was ie het nogsteeds meer dan waard.
vraag is meer ben jij de sy99 waard :p

Nog steeds niemand die een Sy-tje voor me heeft? Over de prijs valt altijd te praten.

Uhh ja ik heb er een voor je :)
Maar dat is wel een dure.
Perfecte staat, laatste rom versie (geen bugs en kunt er ooit mutronics geheugen uitbreiding in gooien)
Met meer dan 80.000 patches erbij op dvd en editors enzo.
Bak met DD floppies.
Extra RY30 rom cardje.
Originele handleinding.
En echt alles werkt perfect. Nooit een probleem mee gehad.

Ohja wou trouwens nog wat zeggen over FS1R vs SY99.

Stel je hebt het alleen over pure FM.
En je vergeet dat de SY99 een geweldig toetsenbord heeft met zoned aftertouch en toewijsbare sliders en veel meer knopjes om te editen enzo.
Vergeet dat de SY99 meer outputs heeft met een veeel betere dac (18bit maar klinkt huge, pro dacs in gezet niet van die klein klinkende cheape dacjes van fs1r)
Vergeet dat de SY99 veeel betere effecten heeft (2x spx990) met unieke heel uitgebreide modulatie matrix / routings en samenwerkt met het synth gedeelte (lfo's envelopes etc).
SY99 heeft uitgebreide sequencer.
SY99 kun je je eigen samples inzetten en die zijn net zo te gebruiken als interne pcm samples.
SY99 is ook uitgebreide rompler.
Sy99 kan FM combineren met samples / pcm gedeelte via RCM, en mensen die zeggen dat dat niet klinkt kunnen niet goed editen want kunt er vanalles mee van samples levendiger en realistischer maken (wat yamaha vooral doet met patches) maar ook veel leukere dingen zoals hele vette industrial geluiden en fx enzo.
Verder heeft SY99 microtuning, parameters als random detune etc.

Maar stel je vergeet dat alles en hebt het alleen over FM:
SY99 kan niet alleen dx7 / dx7II geluiden importeren, maar je kunt (met moeite via editor of handmatig) ook alle 4op patches afspelen, hij heeft alle 4op waveforms in FM gedeelte + nog boel meer. (kan fs1r niet, en tussen 4op patches zijn toch boel leukere patches voor moderne muziek dan tussen dx7 patches)
SY99 heeft 6 operators per voice (in 4 te layeren per patch) vs 8 operators van de fs1r, dus denk je fs1r is beter misschien maar nee. SY99 heeft 3 vrij toewijsbare feeback loops in alle algoritmes (en een compleet vrij algoritme dus je kunt alle algoritmes doen mogelijk) en die feedback is uitgebreider dan welke andere FM synth want je kunt met die feeback loop niet alleen een operator met zichzelf modulere/feebacken, maar je kunt de input en de output selecteren dus je kunt bij elk van die 3 feeback loops 2 operators kiezen die elkaar feebacken!
Verder kun je nog een 4e feedback loop maken door in AWM gedeelte de wave op FM te zetten en vervolgens in het FM gedeelte het AWM gedeelte in een operator te inputten. Dan heb je dus een 4e feedback loop van het hele fm geluid naar een operator in dat fm geluid naar keuze.
Feedback loops zijn belangrijk(ste?) onderdeel van moderne vette fm geluiden naar mijn idee, en de fs1r komt nieteens in de buurt.

Conclusie is volgens mij heel duidelijk dat de SY99 de betere uitgebreidere FM engine heeft ookal heeft ie 6 operators per voice ipv de 8 operators van de fs1r.
Wat fs1r wel meer / anders heeft dan SY99 is het formant gedeelte, dat vond ik op eerste gezicht heel leuk maar later toch meer tegenvallen, met goed editen vind ik RCM van de SY99 een interessantere toevoeging dan formants van fs1r.

Verder klinkt de SY99 gewoon warm en huge en diep/3d en de fs1r koud en klein en 2d.
Probleem van de SY99 is dat de factory en yamaha extra patches heel slecht klinken en verouderd zijn.
Maar met goed zelf editen of boel patches van internet proberen (niet dx7 patches natuurlijk) laat ie pas zijn ware aard zien als king van FM.

Wil er trouwens nog bij zeggen dat ik sinds eregisteren pas ineens besloten heb om mijn SY99 en V50 weg te doen (heb mijn droomsynth gevonden en wil me daarop richten), mijn eerdere bericht in deze thread was zonder bijbedoelingen was toen nog niet van plan hem te verkopen.

Status
Please reply by conversation.
Back