gitaar in zweverige mix zetten

olaf

Ouwe rot
ik heb een vraagje. ben pas net met eigen produkties bezig en weet er dus nog niet al te veel van. ik ben bezig met een nummer dat erg zweverig is (veel delays, voortkabbelend ritme, wijdse pad). er wordt in gezongen (aardig wat delay over de stem ook). de drums, zang, pad en andere samples passen allemaal mooi in de mix en trekken je mee een soort van trance in. het enige is dat ik een gitaarmelodietje erin wil verwerken. het melodietje is perfect alleen die gitaar verstoort het hele zweverige effect van de mix. hoe kan ik de gitaar meer in de mix passen ?

ik wil niet dat ie weg valt in de mix want ik vind m na de stem het meest belangrijk in het nummer. het is bijna een soort duet tussen een gitaar en de stem. ook heb ik het idee dat als ik m te veel op neem in de rest dat er dan niks meer uit springt en dat het een grote trance word en das ook weer een beetje saai vind ik.

ik bedenk me net zelf dat ik m zowiezo wat meer moet compressen om m zowiezo qua dynamiek meer in te passen.

iemand andere tips??

compressie kan waarschijnlijk al helpen. Probeer eens uit te vinden waar precies de belangrijkste frequenties van de gitaar zitten en die uit de rest v/d mix een beetje wegdraaien. Of zodra de gitaar erbij komt, een paar andere geluiden wegfaden of gewoon iets zachter zetten .(niet te opvallend natuurlijk)
Als het eens soort duet tussen gitaar en stem is kun je ook bijvoorbeeld de stem een beetje links pannen en de gitaar een beetje rechts, en dan de rest van de geluiden eromheen. Misschien kun je wat minder delays elders gebruiken zodat het niet al te veel gaat dichtslibben.
Nou ja, dit is zo'n beetje wat ik zou proberen, succes dermee!

Origineel geplaatst door King of Snake
compressie kan waarschijnlijk al helpen. Probeer eens uit te vinden waar precies de belangrijkste frequenties van de gitaar zitten en die uit de rest v/d mix een beetje wegdraaien.

bedoel je dat ik ze ook uit de stem moet draaien ? is het ook een idee om de gitaar en stem samen te compressen of slaat dit nergens op? of moet ik de stem en gitaar apart compressen en de gehele mix ook apart waarbij ik de stem en gitaar als side chain gebruik voor de compressor op de rest van de mix. zo ja, kan iemand mij uitleggen hoe ik dat in godsnaam voor elkaar krijg met die compressor van logic. ik vind dat namelijk een pleuris ding omdat zo gauw ik de side chain inschakel de hele zooi begint te oversturen. het lijkt wel alsof dat ding andersom werkt (side chain geeft extra gain aan compreste geluid)

Ligt er een beetje aan of de stem en de gitaar tegelijkertijd klinken. als dat niet het geval is heeft het geen zin om de stem te eq-en. Dus ga het gewoon proberen met de geluiden die ervoor lijken te zorgen dat de gitaar niet duidelijk meer is. Misschien weet iemand anders goed te vertellen in welke frequenties een gitaar ongeveer zit.
Ik zou gitaar en stem trouwens lekker apart compressen. Niet te veel, maar zo dat ze lekker stabiel in volume blijven. (zoek even op het internet naar tips voor het compressen van vocalen en gitaar, daar is zat info over te vinden).
De hele mix compressen daar kun je later aan denken, eerst moet die mix zonder compressie zo goed mogelijk klinken! Het heeft trouwens geen zin om dan met de sidechain te werken omdat het enige wat je dan doet is dat je de hele mix gaat compressen net alsof je alleen de gitaar en vocalen gaat compressen. (de compressor reageert alleen op wat er dus op de sidechain binnenkomt, maar oefent het effect wel op de hele mix uit), en dat lijkt me niet de bedoeling, omdat er nog meer geluiden in je mix zitten. Maar zoals ik al zei, zou ik dit nog maar even laten liggen en eerst met de afzonderlijke geluiden in de mix aan de slag.
Misschien kun je alvast iets van een voorbeeld posten van waar het misgaat. Dat praat altijd wat makkelijker.

whoeps. volgens mij heb ik niet duidelijk aangegeven wat het probleem is. het probleem is namelijk niet dat de gitaar in de mix verzuipt maar dat ie juist te veel los staat van de mix en er nogal uitknalt. de mix is vrij rustig en gebalancerd alleen die gitaar die knalt er doorheen. aan de ene kant zorgt dit er wel voor dat het gehel niet te rustig wordt (afwisseling) maar het is iets te, zeg maar. ik wil m aan de ene kant dus wel die afwisseling blijven laten bieden maar aan de andere kant mag het wat minder.
:P

oeps sorry, ik heb gewoon even niet goed gelezen hoor! :stupid: Dan slaat wat ik heb gezegd een beetje nergens op, behalve dan idd compressie om de gitaar een beetje in toom te houden. Verder is het dan waarschijnlijk het omgekeerde wat je moet doen wat betreft eq. de gitaar zo aanpassen dat het niet te veel in de weg gaat zitten met de andere instrumenten. Een lichte reverb of delay, of andere effecten zoals chorus kunnen een geluid ook lekkerder in de mix laten zitten, maar kijk uit dat het weer geen warboel gaat worden.

dank je. ik heb zowiezo de delay op de stem wat minder gemaakt en de gitaar goed gecompressed. stem wat links gepanned (14%) en gitaar wat rechts (7%) waarbij de stem door de delay wat meer naar het midden wordt getrokken. het jammere is alleen dat de gitaar inderdaad wat beter in de mix komt te staan (moet er nog reverb overheen zetten) maar doordat ik delay van de stem heb verminderd wordt het zweverige effect van het geheel een stuk minder. zou ik dit nog kunnen aanpassen zonder de delay weer op te voeren? ik vind het qua stem namelijk echt een verbetering: je hoort eindelijk goed wat er gezongen wordt.
:biertje:

Back