Auduino DIY granular synthesizer

manvsmachine

Electribe junk
Ik ga het volgende bouwen:

Audunio Diy synthesizer

Dit is een synthesizer gebaseerd op het arduino development board. Het is een synth die volledig op een eenvoudige microcontroller(ATMEGA) draait.

De synth is te besturen met een aantal potmeters. Verder slikt ie elk 0-5 volt signaal dus je zou de potmeter ook door iets anders kunnen vervangen om je toon te maken of een andere parameter aan te sturen.

Ikzelf heb voor het arduino duemilanove board gekozen omdat dit redelijk goedkoop is en voorzien is van een usb aansluiting en een bootloader.

Als alles meezit ga ik dit morgen binnenhebben. Het enige wat ik dan nog nodig heb zijn wat potmeters en een jack aansluiting dus ik hoop die ergens te kunnen krijgen in eindhoven nu Coditronix dicht is...

Iemand nog adresjes?

Meer info: http://code.google.com/p/tinkerit/wiki/Auduino

En een demo:

Plaatje:

Attachments

• 3035174325_1c9327f281_b.jpg
    3035174325_1c9327f281_b.jpg
    347,3 KB · Bekeken: 97
hier nog wat youtube filmpjes met de auduino maar dan met een arduino based sequencer.

oi oi oi

donfifis

Zo de Arduino is binnengekomen. Dankzij de tip van een vriendelijk forumlid heb ik ook mijn potmeters kunnen krijgen. De code staat er al op. Nu alleen nog draad aan de potmeters solderen en freaken maar :).

Demo's Volgen

Mijn testopstelling is af . Ik zal zometeen eens wat demo's proberen te maken. Verwacht niks muzikaals aangezien ik gewone potmeters als enige controls heb..

Zo vreselijke demo maar het gaat om het idee :D

Attachments

• arduino.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 93
Jezus wat een grafherrie

Ik weet het haha.

Even later kreeg ik er al beter geluid uit. Maar ik beloof nog een betere demo te maken.:eureka:

Alvast een kleine update:

Ik ben bezig de Auduino te voorzien van een LCD Scherm tot nu toe ben ik al in staat om de Decay waarde te tonen. Maar ik wil het zo gaan opzetten dat bij het draaien aan een potmeter de waarde getoond wordt. Hoe ik dit ga oplossen weet ik nog niet. Aangezien die actie nu als 1 grote interrupt routine geschreven is. Eventueel zou ik alle waardes tegelijk kunnen laten zien omdat het er maar 4 zijn. Informatie voor de toonhoogte lijkt mij op dit moment nog niet zo interessant. Dit zou een normale synth ook niet laten zien....

Verder wil ik nog de softpot uitbreiding doen. Dit is een aanraakgevoelige potmeter.

Attachments

• 28062009226.jpg
    28062009226.jpg
    123,8 KB · Bekeken: 98
Ohja voor de geinteresseerden.

De displays zijn hier te krijgen:

http://www.nuelectronics.com/estore/

Verder heb ik ook nog een grafisch lcd scherm met een joystick besteld en een 2e arduino print. Ik ben erg benieuwd of er met die joystick niet ook leuke controls te maken zijn voor de auduino.

http://www.nuelectronics.com/estore/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=10

Ik heb de software wel wat moeten aanpassen om de lcd te kunnen gebruiken. Als er iemand geinteresseerd is in hoe dit werkt verder stuur een p.b. of laat hier wat achter.

Ik ga beide projecten meenemen de 11e naar de meeting.

Ik heb een nieuwe demo gemaakt. Hierbij geprobeerd een iets betere klank te krijgen. Ik hoop dat ik er straks echt iets mee kan als ik een softpot binnen heb. Met een potmeter de juiste noot kiezen blijft erg lastig.

Deze demo is nog steeds niet mooi ofzo. Maar mijn vorige was waardeloos.
En om nu meteen in andere threads hier zo over afgezeikt te worden vindt ik een beetje kinderachtig. Het is en blijft een zelfbouw project dat meer als leuke gadget bedoelt is dan als serieuze synth.

Attachments

• Auduino-Electribe_A 1.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 98
Allereerst mij excuses voor deze lange mail...
... En om nu meteen in andere threads hier zo over afgezeikt te worden vindt ik een beetje kinderachtig. ...
Indien je deze opmerking in deze thread bedoelt
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1117737&postcount=6
dan heb ik totaal niet het idee dat ik je 'afzeik'. Wat geeft je de gedachte? Omdat ik het resultaat van de NordLead beter vind klinken en, op dit moment vergeleken met jouw project, muzikaal bruikbaarder acht? Tja, dan kan alles wel verkeerd opgevat worden.

Granulaire synthese heeft nu eenmaal het auriool dat het alleen geschikt is om veel gekraak (alsof er draadjes half los zitten) en hopen ruis te maken. Misschien is die thread niet geheel duidelijk, maar in tegenstelling met jouw Auduino project, is de NordLead niet ontworpen om granulaire synthese te produceren, althans, de gebruiksaanwijzing heeft het er nergens over. Twee van de drie leidinggevende figuren van Propellorhead (Reason en zo) werkten eerst bij Clavia en hebben daar de NordLead en ook nog de NordLead2 ontwikkeld, gezamenlijk! Zo'n beetje de eerste virtueel analoge synthesizer op de markt. Maar er kleeft iets raars aan dat ontwerp. Hoewel het al bijna 20 jaar oud is, komt er zo nu en dan iets grappig voorbij. Er zit een behoorlijk goede Hammond toonwielorgel emulatie in, op het moment van uitbrengen misschien wel de beste op een normale synthesizer. Daarvoor wordt een substractieve synthese gebruikt die extra sinussen oplevert (meer driehoekjes, maar dat is bij het Hammond orgel ook zo!) om het geluid op te bouwen: Pseudo Additive Synthese (PAS). Daar verhaalt de gebruiksaanwijzing wel over.

Ik denk dat de ontwerpers nog verder wilden gaan, dus misschien ook wel een Pseudo Granulaire Synthese (PGS), en verdraaid, het gaat behoorlijk goed. Ik vermoed dat Hans Nordelius op een bepaald moment gezegd heeft: "En nu is het genoeg! Die PAS is al bijna onbruikbaar voor de gemiddelde gebruiker, maar die PGS is totaal onbegrijpelijk en we wilden juist een begrijpelijke synthesizer uitbrengen en dat gaan we NU doen! Inpakken en verkopen!" (Voor de Privé roddelbladen lezertjes onder ons: er bestaat een Clavia gerucht dat bij de eerste demonstratie aan de importeurs er een extra synthese mode getoond werd, maar Hans Nordelius en anderen binnen het bedrijf zijn vergeten hoe en wat. Zij spreken over Physical Modeling (PM), maar de hele NordLead werkt daar al mee. Dus misschien dit... :D

Ik vergelijk slechts jouw Auduino resultaten met die van de NordLead. Dat heeft echter niets te maken me dis-respect voor jouw project, in tegendeel.

Granulaire synthese heeft in mijn gevoel een meerwaarde ten opzichte van de substractieve, namelijk door het feit dat de laatste iets weghaalt (filtering), wordt het geluid wat 'doodser' dan bij de eerste methode, welke z'n 'spirit' behoudt. Frequency Modulatie (FM) geeft een zelfde gevoel. Ik meen te horen dat jouw Auduino project, momenteel ‚ één stem heeft, wat het geluid nogal 'dun' maakt?

Deze lange mail is om de SynthForum Overgevoeligheid (SFO) tegen te gaan :)

Wout

Allereerst mij excuses voor deze lange mail...
Indien je deze opmerking in deze thread bedoelt
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1117737&postcount=6
dan heb ik totaal niet het idee dat ik je 'afzeik'. Wat geeft je de gedachte? Omdat ik het resultaat van de NordLead beter vind klinken en, op dit moment vergeleken met jouw project, muzikaal bruikbaarder acht? Tja, dan kan alles wel verkeerd opgevat worden.

Granulaire synthese heeft nu eenmaal het auriool dat het alleen geschikt is om veel gekraak (alsof er draadjes half los zitten) en hopen ruis te maken. Misschien is die thread niet geheel duidelijk, maar in tegenstelling met jouw Auduino project, is de NordLead niet ontworpen om granulaire synthese te produceren, althans, de gebruiksaanwijzing heeft het er nergens over. Twee van de drie leidinggevende figuren van Propellorhead (Reason en zo) werkten eerst bij Clavia en hebben daar de NordLead en ook nog de NordLead2 ontwikkeld, gezamenlijk! Zo'n beetje de eerste virtueel analoge synthesizer op de markt. Maar er kleeft iets raars aan dat ontwerp. Hoewel het al bijna 20 jaar oud is, komt er zo nu en dan iets grappig voorbij. Er zit een behoorlijk goede Hammond toonwielorgel emulatie in, op het moment van uitbrengen misschien wel de beste op een normale synthesizer. Daarvoor wordt een substractieve synthese gebruikt die extra sinussen oplevert (meer driehoekjes, maar dat is bij het Hammond orgel ook zo!) om het geluid op te bouwen: Pseudo Additive Synthese (PAS). Daar verhaalt de gebruiksaanwijzing wel over.

Ik denk dat de ontwerpers nog verder wilden gaan, dus misschien ook wel een Pseudo Granulaire Synthese (PGS), en verdraaid, het gaat behoorlijk goed. Ik vermoed dat Hans Nordelius op een bepaald moment gezegd heeft: "En nu is het genoeg! Die PAS is al bijna onbruikbaar voor de gemiddelde gebruiker, maar die PGS is totaal onbegrijpelijk en we wilden juist een begrijpelijke synthesizer uitbrengen en dat gaan we NU doen! Inpakken en verkopen!" (Voor de Privé roddelbladen lezertjes onder ons: er bestaat een Clavia gerucht dat bij de eerste demonstratie aan de importeurs er een extra synthese mode getoond werd, maar Hans Nordelius en anderen binnen het bedrijf zijn vergeten hoe en wat. Zij spreken over Physical Modeling (PM), maar de hele NordLead werkt daar al mee. Dus misschien dit... :D

Ik vergelijk slechts jouw Auduino resultaten met die van de NordLead. Dat heeft echter niets te maken me dis-respect voor jouw project, in tegendeel.

Granulaire synthese heeft in mijn gevoel een meerwaarde ten opzichte van de substractieve, namelijk door het feit dat de laatste iets weghaalt (filtering), wordt het geluid wat 'doodser' dan bij de eerste methode, welke z'n 'spirit' behoudt. Frequency Modulatie (FM) geeft een zelfde gevoel. Ik meen te horen dat jouw Auduino project, momenteel ‚ één stem heeft, wat het geluid nogal 'dun' maakt?

Deze lange mail is om de SynthForum Overgevoeligheid (SFO) tegen te gaan :)

Wout

Bedankt voor deze reactie. Ik had het een beetje verkeerd opgevat. Dat het zowieso een slechte demo was weet ik zelf ook..

En het verhaaltje over de nord lead is ook wel interessant

Ik hoop dit projectje straks zowieso wat interessanter te kunnen maken voor mede forumleden. De originele broncode is zowieso open source maar ik ben bezig deze uit te breiden met o.a. die lcd functionaliteit. Verder wil ik straks de knoppen gaan gebruiken om een ander toonbereik te kiezen en de softpot als een serieuze controller gebruiken. En als ik alles eenmaal af heb dit gewoon als een compleet kitje verkopen zodat je niet alles zelf hoeft te bestellen(aangezien een deel uit de VS komt, een deel uit de UK en een deel uit nederland)

een vraag je dat ik al eerder op het auduino forum had gezet...
hi is it possible to bypass the 5V and use the cv output from my
sequencer to control the auduino???

het antwoord wat ik daarop kreeg was dit:
By control the auduino do you meen give input to it?
if yes it is no problem, I dont know what voltegs the CV giving out from
your baby10 but on the digital ports 3-5v gives high input, if it is a
analog port you desides what level is high!
if the voltages is over 5v you just need 2 resistors to break down to 5
volt.
Hope this helps
regards
Kino

Nu wil ik natturlijk meer dan zo'n baby10 en heb ondertussen mn auduino omgezet in een module voor tussen mn doepfer modules. Nou twijfel ik nog altijd aan of het wel slim is om zomaar cv op de input te zetten door de 5V te bypassen. De website van Arduino is een beetje vaag over de max input voor de analog inputs. Maar als dat 5V is dan moet ik dus wel zeker weten dat ik niet meer erin jaag.....???

een vraag je dat ik al eerder op het auduino forum had gezet...
hi is it possible to bypass the 5V and use the cv output from my
sequencer to control the auduino???

het antwoord wat ik daarop kreeg was dit:
By control the auduino do you meen give input to it?
if yes it is no problem, I dont know what voltegs the CV giving out from
your baby10 but on the digital ports 3-5v gives high input, if it is a
analog port you desides what level is high!
if the voltages is over 5v you just need 2 resistors to break down to 5
volt.
Hope this helps
regards
Kino

Nu wil ik natturlijk meer dan zo'n baby10 en heb ondertussen mn auduino omgezet in een module voor tussen mn doepfer modules. Nou twijfel ik nog altijd aan of het wel slim is om zomaar cv op de input te zetten door de 5V te bypassen. De website van Arduino is een beetje vaag over de max input voor de analog inputs. Maar als dat 5V is dan moet ik dus wel zeker weten dat ik niet meer erin jaag.....???

Ja moet je zeker mee oppassen. Maar ik denk dat het ook wel in de datasheet van de processor te vinden is wat de inputs maximaal kunnen hebben. Anders zul je toch een schakeling er voor moeten bouwen. Dit zou inderdaad met de 2 weerstanden (spanningsdeler) op te lossen moeten zijn.

Back