AKG K-701 aansturing?

Bonnefooi

Ouwe rot
Heren,

Sindkort ben ik ook de gelukkige eigenaar van een K-701 headphone. Heerlijke phones en doet waarvoor hij gemaakt is, neutraal en mooi weergeven voor een mooie prijs. (211 euros bij thomann).

Ik heb de headphones thread doorgelezen en meerdere mensen ervaren hetzelfde wat ik ook ervaar, namelijk, de headphones gaan wel hard (als ik bijna aan het einde zit van de volume knop) maar ik heb toch het idee dat hij niet helemaal tot zijn recht komt. Ik heb tot nu toe geen oplossing gevonden in die thread of nemen mensen genoegen met iets minder sap om aan te sturen?
Ik heb even de specs van de headphone uitgang van mijn tascam FW-1884 opgezocht en deze stuurt het volgende uit:

Max output
power:
52 mW + 52 mW (32 ohm)

Dit lijkt me te weinig prik om de 701 goed aan te sturen? Daar de impedance 62 Ohms is van de AKG?
Nu heb ik al gezocht naar headphone amps uit nieuwsgierigheid en wat er mogelijk is, maar nu zit ik met wat vragen,

- Is zo'n headphone amp inderdaad geschikt om op de headphone out van mijn tascam FW-1884 (firewire geluidskaart en mixer) aan te sluiten en zo voor extra sap te zorgen om de 701 aan te sturen?
- En dan uiteraard, welke is daarvoor geschikt als dit uberhaupt verstandig is om zo aan te sluiten.

Begrijp me niet verkeerd, de k701 klinkt goed, mijn oren zijn prima. Het is meer dat op hogere volumes ik het idee krijg dat de 30 ohm niet voldoet en uiteraard wil ik graag de maximale kwaliteit uit de 701 halen. Verder heb ik nul ervaring met headphone amps of het werken met headphones.

Line output aansluiten op een headphone amp. Niet van de de headphone out naar een input.

100Ohm uitsturen ??? De impedantie is de belasting van de amp. Hoe hoger de impedantie hoe meer de amp moet werken om tot een bepaald volume te komen.
De headphone amp van je tascam heeft blijkbaar niet voldoende vermogen om in jouw behoefte te voorzien. De headphone output van mijn mengtafel is bijv 2x 200mW bij 8Ohm en wordt met 20dB verzwakt bij 60Ohm. Ik kan me dus voorstellen dat je weinig overhoud bij 2x52mW aan 62Ohm

Oke, zoals ik zei heb ik erg weinig verstand van de elektronische termen en wat precies impedantie is, vergeef me mijn ontwetendheid. In ieder geval bedankt voor de uitleg. Maar hiermee ben ik nog niet echt geholpen.. :)

Het punt is, ik heb een digitale mixer met 8 outs 8 ins en een headphone uitgang. de eerste 2 outs zijn gereserveerd voor mijn monitoren. Dan blijft alleen de headphone out nog over om een amp op aan te sluiten?

Waarom kan ik geen amp (die Dynavox/ samson bv) zetten tussen de headphones uitgang van de tascam en de headphones? Als ik dat doe versterkt hij toch het geluid, en dat is wat de AKG nodig heeft om beter tot zijn recht te komen toch? Het lijkt me dat de AKG uberhaupt meer sap nodig heeft om strakker weer te kunnen geven?

Sja, die 80 euro voor een volgens mij best goede amp kan er ook wel af.. Ik wil wel graag optimaal gebruik kunnen maken van de 701's..

Ik weet alleen niet of dat het op de manier kan zoals ik het beschrijf. Zoals ik het zie moet dat geen probleem opleveren als de volume knop van de headphones op de mixer op de helft staat en ik dan de knop op de Dynavox gebruik om te regelen.

Maarja , ik heb daar geen ervaring mee en ik weet niet in hoeverre het signaal schoon blijft en alleen versterkt wordt.. Ik heb een review gevonden van een gast op een duitse site en die schijft dat het signaal zeer schoon versterkt wordt vanaf een cd speler, maar in hoeverre zal dat ook in mijn situatie opgaan? Iemand een idee?

Het punt is, ik heb een digitale mixer met 8 outs 8 ins en een headphone uitgang. de eerste 2 outs zijn gereserveerd voor mijn monitoren. Dan blijft alleen de headphone out nog over om een amp op aan te sluiten?

8 - 2 = 6 ?

de andere 6 zitten ook vol. Verder doelde ik erop dat er een constant signaal naar outs en 1 en 2 wordt gestuurd.
Via mijn adat bak heb ik nog wel 6 outs over.. wordt daar bovendien ook constant een signaal naartoe gestuurd zoals bij de eerste 2 outs? Volgens mij werken die outs alleen als ik die route in cubase (even uit het hoofd, of dit werkelijk zo is zal ik vanavond even moeten testen).. Mocht dat kloppen dan heeft dat weinig zin als ik muziek wil luisteren via winamp.

Je kan wel de headphone out gebruiken maar dat is niet gebruikelijk. Pas op voor oversturing en over het algemeen zijn die ampjes in die interfaces nou niet echt van de beste kwaliteit.

Volgens de specs van die S Monitor kan je ook doorlussen. Dus de L-R out van je tascam naar de S Monitor en dan van de S Monitor naar je amp/speakers.

Oke, oversturing is een kwestie van het level goed afstellen dat de tascam uitstuurt en dan verder gewoon regelen met de volume knop als ik dus die Dynavox CSM-112 ga gebruiken op de phones out.

Op de 1 of andere manier krijg ik een beetje een ''crappy quality'' gevoel bij die samson..

Dat crappy heb ik meer bij die dynavox. Is meer een consumenten dingetje. Heeft ook alleen cinch aansluitingen. Maar die is ook door te lussen zag ik. Heeft een pre output.
De Samson is voor studio/stage doeleinden en heeft jack aansluitingen.

Wanneer je die headphone uitgang wil gebruiken zal je ook een vaag soort kabeltje nodig hebben. Stereo jack naar 2x monojack of in geval van die Dynavox naar 2x cinch

Je kan wel weer een headphone amp aansluiten op de headphone amp van je interface, dat werkt wel, alleen valt het niet te rijmen met dit:

uiteraard wil ik graag de maximale kwaliteit uit de 701 halen

Dus als ik jou was zou ik gaan zoeken naar een (soort van) monitor controller met ingebouwde headphone amp(s) die je inderdaad aansluit op je line out 1 en 2.
Dus iets als een Mackie big knob of een Presonus cetral station of HP4 (goedkoop en goed!) of zo'n mooie SPL bak... keus genoeg, van heel goedkoop tot heel erg duur.

Oke, die headphone amp van de tascam laat ik dan maar lekker rust. Zoals ik zei heb ik daar nul komma nu ervaring mee en geen idee wat mogelijk is kwa versterking van signalen :)

Ik heb niet echt veel meer mogelijkheden dan wat de HP4 bied nodig dus is de presonus inderdaad een optie! Ik ga er eens wat meer over lezen. Bedankt voor de tip.

Ik weet genoeg zo mensen. Bedankt :)

Hee ik zie dat je al weer een HP4 te koop hebt staan. Plannen veranderd? Niet goed genoeg?

:)

Opzich is de HP4 een prima apparaatje, althans , het concept. Goed instap apparaat hoor.
Doet zijn werk alleen erger ik me aan:

- Als alle volume meter dichtstaan dan hoor je toch nog geluid wat uitgestuurd wordt door mijn tascam.
- Geen power knop, ongelovelijke plop als je em in of uitschakeld.. volgens mij niet echt goed als je je headphone een keertje vergeet uit te pluggen..
- Gezien het feit dat ik een volume pot op mijn tascam heb zitten zit ik dus met het volgende. Wat ga ik doen ? Regel ik het volume met de HP4 of met de volume pot op de tascam.

Nu is mijn oog gevallen op een 2dehands SPL 2control. Hier zitten markeringen rondop de volume pots, zet ik deze op 0db (zowel de monitor volume knop als de headphones) dan lijkt het me dattie op unity gain staat toch ? Ofwel ik kan het volume gewoon met mijn tascam regelen zoals ik gewend ben zonder dat het signaal wordt versterkt door de monitor controller right? Of zie ik iets over het hoofd. Jij enig idee hoe ik in mijn situatie het beste het volume kan regelen ?

Zowieso lijkt het me dat zo'n monitor controller als die SPL of mackie ontworpen is voor gebruik met een interface zonder analoge volume knop? Anders ga je het volume in windows/DAW knijpen en daarmee verlies je resolutie?

De SPL heeft een dim knop, en ik weet niet of het wat is maar crossfeed, ben hier nieuw mee maar wellicht komt het van pas in de avonduurtjes, zo niet dan zit er een knop op om em te dimmen.

Jij enige ervaring met de SPL Fles, of misschien ideeen?

Zowieso lijkt het me dat zo'n monitor controller als die SPL of mackie ontworpen is voor gebruik met een interface zonder analoge volume knop? Anders ga je het volume in windows/DAW knijpen en daarmee verlies je resolutie?

Of je interface wel of geen volumeknop heeft maakt niet uit. Als je er een monitorcontroller achter hebt hangen kan je het best op unity gain daar op insturen, dus die al dan niet analoge volume regelaar op je interface staat dan altijd OPEN. Een volume knop op een audio interface kan analoog zijn, maar ook soms digitaal, ligt aan het merk/type interface.

Verder heb ik geen ervaring met een SPL monitorcontroller. Maar slecht zal het zeker niet zijn.

Overigens erger ik me niet aan de nadelen die jij noemt tav de HP4. Dat ie lekt als het volume dicht staat is redelijk normaal in het analoge domein. Echter heeft de HP4 wel een mute knop, dan hoor je echt NIETS meer. En hij heeft idd geen aan/uit, dus kan ie ook niet ploppen. Dit wordt door iets anders veroorzaakt. Als het echt te erg is dan moet je eerst je monitors uitschakelen, daarna de rest.

Back