Het plan

Nog heel even geduld. Heb twee Alpha Juno DCO chips besteld bij Roland België. Die zouden deze week mijn postbus moeten binnen vallen. Verder ga ik deze week nog eens langs bij de elektronicaboer zodat ik volgend weekend kan solderen en wire-wrappen dat het een lieve lust is.

In bijlage alvast een foto van de, verre van afgewerkte, DCO print die geprikt zal worden in een IC socket die ik soldeerde op de plaats van de DCO chip op het Juno moederbordje. Die print zal dus de bestaande DCO vervangen.

Hopelijk krijg ik er volgen weekend leven in en kan ik de eerste geluiden laten horen aan jullie.

Attachments

• DCO.jpg
    DCO.jpg
    136,4 KB · Bekeken: 74
Beste vrienden,

Eindelijk een eerste geslaagde uitbreiding met foto en geluid!

Eén van de vele beperkingen van een Alpha Juno is dat hij slechts over één DCO beschikt. De PWM en de chorus kunnen het geluid weliswaar wat aandikken maar het blijft toch wat dun klinken.
Ik heb dus een tweede DCO chip parallel op de eerste gezet maar wel een circuitje gemaakt die de klok van de tweede DCO lichtjes wijzigt tov die van de eerste DCO waardoor zwevingen ontstaan en het geluid dus dikker wordt. Op de foto zie je duidelijk de twee DCO chips, het klok 'detune' circuit en de sommator die het geluid van de twee DCO's samenvoegt vooraleer het naar de filter chip op het Alpha Juno moederbord wordt geleid. De mate van het de-tunen van de twee klokken is met behulp van de dipswitch die je rechts op de PCB ziet instelbaar. De PCB zelf is ingeplugd in een IC socket op het moederbordje waar eerst de DCO chip zat.

Deze week komen nog twee DCO chips binnen want ik wil tot 4 DCO's gaan.

Ik heb in het geluidsfragment telkens eerst 1 DCO, vervolgens 2 DCO's van enkele van de presets van de Juno 2 laten horen. De tonen zijn telkens een halve toon verschoven omdat de ene toets een voice gebruikt waarvan de tweede DCO nog niet door de sommator is gejaagd en de toets een halve toon hoger de reeds afgewerkte voice gebruikt. Akkoorden zaten er nog niet in, ik had nog maar één van de zes voices door de sommator gejaagd - was te benieuwd om iets te horen. Je hoort duidelijk de dikkere sound met zwevingen wanneer de twee DCO's actief zijn. Er volgen betere geluidsfragmenten later.

De volgende stap, na het op punt zetten van het klok detune circuit, is om er nog een derde DCO bij te hangen, zo zal de Juno fameus dik gaan klinken ook zonder de chorus. Daarna zou elke DCO ook een eigen, los van elkaar instelbaar, filter moeten krijgen om het aantal klankmogelijkheden van de Juno gevoelig uit te breiden.

Andere uitbreiding waar ik aan denk is om een ander soort DCO bij te maken, waarmee andere golfvormen zouden kunnen worden opgewekt.

Attachments

• 2 dco.mp3
    4,4 MB · Bekeken: 94
  • 2-DCO.jpg
    2-DCO.jpg
    98,3 KB · Bekeken: 74
Laatst gewijzigd:
:halleluja wat ben je gaaf bezig!!

Echt jammer dat ik daar geen kaas van gegeten heb/tijd voor heb.. SUPER!

Daarna zou elke DCO ook een eigen, los van elkaar instelbaar, filter moeten krijgen om het aantal klankmogelijkheden van de Juno gevoelig uit te breiden.

Kan je in dat geval niet beter gewoon 2 alpha juno's elk op hun eigen patch slaven via MIDI?

In ieder geval, heel leuk die 2DCO mod! Vanavond beluister ik de opname.

Kan je in dat geval niet beter gewoon 2 alpha juno's elk op hun eigen patch slaven via MIDI?

Niet helemaal, ik zal ten eerste andere filters gebruiken dan die van de Juno zelf, ik wil graag ook band pass en high pass. En ik wil ten tweede dat de verschillende signaalpaden elkaar kunnen moduleren of dat twee DCO uitgangen naar een ringmodulator kunnen bijvoorbeeld...

Kleine update. Heb vandaag een derde DCO toegevoegd en het clock circuit voor de DCO's gewijzigd. Ik was immers niet eerlijk tov mijn basisprincipe: iets maken met draaiers en schakelaars en wat deed ik: ik had het verstemmen van de DCO's digitaal gemaakt waardoor de zwevingen snel 'herkenbaar' gingen klinken en niet echt 'toevallig' of 'analoog'.
Heb nu dus de clock analoog aanpasbaar gemaakt. Heb het echter een beetje quick en dirty op mijn PCB bedraad zodat de klokken elkaar een beetje teveel beïnvloeden, zal het dus eerst eens proper opnieuw moeten doen.

Hoe dan ook, heb op dag van vandaag 3 DCO's onderling analoog verstembaar (met een potmeter dus) en ik kan jullie nu al zeggen dat de Juno echt wel al een pak beter klinkt, de chorus is absoluut niet meer nodig om het geluid aan te dikken.

Volgende stappen:

• analoog verstelbare klokken beter afwerken zodat de 3 DCO PCB af is
  • een vierde DCO maken waarbij je met een 8 of 16tal potmeters een golfvorm kan 'tekenen', lijkt me fun om te gebruiken
  • een ringmodulator lijkt me ook interessant vooral omdat de DCO's nu traploos te verstemmen zijn over een groot gebied
ik hoop volgende week weer wat geluidsfragmenten te kunnen posten.

Zéér leuk project! Kben een juno liefhebber dus dit kan me wel bekoren :D
Wordt dit ooit uitgebracht als een kitje ofzo?

Kben benieuwd naar de geluidsfragmenten die nog komen gaan!

Mijn Picoscope USB scoop heeft, na het falen van zijn eerste kanaal, ook zijn tweede kanaal opgegeven. Men weze dus gewaarschuwd bij de aanschaf van een Picosope...ben, na googlen, niet de eerste die dit overkomt. Heb me dit weekend een tweedehands Tektronix 2211 digitaal/analoge scoop aangeschaft, gekocht van een sympathieke noorderbuur die in België woont overigens, en kan dus weer meten...
Ik dacht eerst de Ensoniq SQ80 samples, die vrij circuleren op het internet, in een eprom te duwen en te gebruiken als DCO. Da's echter niet 'apart' genoeg en ik zal toch maar eerst een DCO maken waarbij je met 16 potmeters een golfvorm kan 'tekenen' en vooral ook real-time kan veranderen, lijkt me 'plezant' om het met een Vlaams woord te zeggen.
Ook dit weekend zal ik weinig tijd hebben om veel progressie te maken, maar ik doe mijn best om zo snel mogelijk iets te laten horen.
Wat die kit betreft, da's zeker niet onmogelijk - al ambieer ik dit niet bepaald als bijberoep - en moet de bestaande DCO wel eerst vakkundig ge-de-soldeerd worden. Maar het loont beslist de moeite, eens je de Juno hebt gehoord en bespeeld met 3 DCO's wil je niet meer terug, geloof me...

Laatst gewijzigd:
Back