Het plan

Da's absoluut geen slecht idee, die sliders en draaiknoppen, zo is het visueel in elk geval reeds een pak duidelijker.

Wat denken jullie? Iemand een andere mening of andere ideeën?

@mario, ik zal alleszins meer adsr's dan drie voorzien, je kan immers nooit genoeg modulatiebronnen hebben!

Niet precies wat ik bedoelde,.. ik dacht met driedubbel meer aan dat je
na de release opnieuw een adsr cycle krijgt zodat je geluid bv na het uitsterven weer aangeslingerd wordt met een andere curve. En dat dan 3 keer,.

Voor time/level zou ik persoonlijk kiezen voor enkel sliders,.
Twee rijen boven elkaar,. bovenste voor time,. onderste voor level.
Sliders zijn veel beter af te lezen als draaiknoppen. Draaipots zijn wel weer makkelijker te monteren,.. Maar ik geloof dat je daar lak aan hebt,.. gheheh
als je voor t gemak ging had je een ander plan!!!

om even terug te komen op de adsr's,
8 steps lijkt me nog doenbaar,
adsr moet standaard , maar als je wat meer mogelijkheden hebt om de envelopes te shapen , krijg je direct een hoop meer functionaliteit & geluid,
minimaal 8 sliders , ledjes eronder, de envelope word getriggerd en de tijdsintervallen staan vast, maar je shaped zelf je adsr met die sliders, dus je kan nog altijd bv een trage attack maken , etc.pak nog een schakelaar voor 3 verschillende snelheden van de master envelope.

( zelf heb ik wel liever een gewone adsr , no fancy stuff, maar het moment dat je een analoge sequencer als gestoorde envelope generator gebruikt, dan leer je wel dingen )

Edwin: da's precies wat ik bedoel :). Maar, RAM - hoe doet de Alpha z'n huidige golfvormen dan, en hoe wil je een van de meest bepalende kenmerken behouden - de PWM op diverse waveforms?

Yoozer, de Juno maakt zijn golfvormen met een generator en gebruikt geen digitaal opgeslagen golfvormen in ram of rom. Ik vind jammer genoeg de datasheet niet van de Juno DCO chip zodat ik de volledige werking niet kan doorgronden. Alle parameters worden ingesteld door de Juno's CPU via de databus, om die reden zal ik de DCO's zelf en dus ook de PWM niet gebruiken, ik wil immers dat alles via potmeters en schakelaars kan ingesteld worden.

Omwille van die reden zal ik mijn eigen DCO's voorzien van een PWM mogelijkheid (door programmeerbare delers te gebruiken en de deelfactor van het hoog niveau en van het laag niveau van de puls anders in te stellen. Da's uiteraard digitaal, maar door een AD omzetter kunnen analoge signalen gebruikt worden om de PWM te gaan moduleren.

De noodzaak aan PWM is echter al wat kleiner als er meerdere DCO's per stem zijn die kunnen zweven ten opzichte van elkaar. Bij de Juno 2 is de PWM een noodzaak om de single DCO wat vetter te doen klinken.

Ik hoop dat ik hier geen onzin verkondig, zoja, laat het me zeker weten!

Laatst gewijzigd:
Dag allemaal,

Ben even druk bezig met verhuizen (en dat vraagt wat van een mens), maar daarna pik ik de draad gelijk weer op. Jullie horen absoluut nog van me.
Heeft hier trouwens iemand ervaring met de SID soundchip uit de Commodore 64, ooit iets mee gedaan?

ik heb wel zo'n hardsid en persoonlijk vind ik het een beetje een gimmick.. hij is wel leuk zo nu en dan, maar meer om de "retro" sound dan dat hij echt zo "vet" klinkt..

maar er staan bouwpakketten genoeg op internet dus het lijkt me niet moeilijk uit te vinden hoe die werkt

Dag allemaal,

Ben even druk bezig met verhuizen (en dat vraagt wat van een mens), maar daarna pik ik de draad gelijk weer op. Jullie horen absoluut nog van me.
Heeft hier trouwens iemand ervaring met de SID soundchip uit de Commodore 64, ooit iets mee gedaan?

ik heb een jaar of wat terug een polysid ontworpen ( 4 stemmig, nog geen midi, wel een 5 oktaaf keyboard).
nog niet gebouwd, komt misschien ooit nog.
:koffie:

I am back.

Verhuisd en wel en de Juno staat weer volledig ontkapseld op mijn bureau. Ik heb wat metingen gedaan op DCO's en de VCF/VCA chips en weet genoeg om aan de slag te kunnen.

Heeft er iemand van jullie een puik idee voor een eerste uitbreiding, een brok functionaliteit die je al altijd had willen zien in een polysynth met analoge filters? Laat maar komen. Met het wildste - haalbare - idee ga ik aan de slag!

Hi,

tof dat je terug bent...
Wat mijn juno nooit goed gedaan heeft is de aftertouch. dat schijnt bij veel juno's zo te zijn. Misschien vind je er iets op om dit bij jouw modular beter te implementeren ?

De aftertouch van de Juno is inderdaad niet bijzonder goed. Als je bekijkt hoe ze het gemaakt hebben lijkt het wel alsof ze het er pas op het laatste moment hebben bijgefoefeld, 't is echt niet proper gedaan. Maar ik gebruik het klavier van de Juno niet, dus da's niet meteen mijn prioriteit.

Ik ga met het volgende beginnen:

- potmeters voorzien voor de resonantie, filter frekwentie en VCA level
- een extra signaalpad maken met de CEM3396 chips die ik op de kop kon tikken via een tweedehands site
- modulatie tussen het oorspronkelijk signaalpad van de Juno en die met de CEM3396 mogelijk maken

Da's meteen een flinke boterham om mee te beginnen. Op die manier krijg ik de beschikking over 3 DCO's en 3 VCF'en, dat zal het geluid aardig aandikken en de mogelijkheden flink uitbreiden.

Iemand het schema liggen van een goeie ADSR?

Heeft er iemand van jullie een puik idee voor een eerste uitbreiding, een brok functionaliteit die je al altijd had willen zien in een polysynth met analoge filters? Laat maar komen. Met het wildste - haalbare - idee ga ik aan de slag!

Voor een DCO bak is unison spread altijd wel wenselijk, de JX8P en 106 hadden dat niet. Verder - een Roland DCO met zowel oscillator sync als PWM. Op de Jupiters na was 't 't een of het ander.

Bedankt Jeroen! Ik heb er nog eentje gevonden die vrij simpel is (zie bijlage). Ik ga die van jou en die andere eens bouwen, ik hou je op de hoogte.

Attachments

• woollastonadsr_147.jpg
    woollastonadsr_147.jpg
    86,1 KB · Bekeken: 72
Ik heb nog een vraagje terzake aan de analoge synth liefhebbers. Wat lijkt jullie voor een analoge synth een optimale omhullende generator? Een simpele goeie ouwe ADSR, of meer stages?...
Meer stages ?
Interessanter vind ik Velocity op de Attack-Time en/of eventueel Release-Time.
Of wat denk je van aftertouch naar het Sustain level ?
Mogelijk nog een Looppoint instelling maar dan heb je aan adsr misschien weer wat weinig.
Leuk is om ook externe sturingsmogelijkheden aan te brengen, dan kan je nog altijd alle kanten uit.
Afzonderlijke adrs voor dco-dcf-dca etc.
Het zijn maar ideetjes (die je toch wel vraagt). :eureka:

Laatst gewijzigd:
( zelf heb ik wel liever een gewone adsr , no fancy stuff, maar het moment dat je een analoge sequencer als gestoorde envelope generator gebruikt, dan leer je wel dingen )
ja pcies, ligt er aan hoe groot de toegevoegde waarde zal zijn hoewel een standaard ADSR soms net niet toereikend genoeg is...
een T1/L1 t/m T4/L4 is net ff iets interessanter maar ook weer meer instelwerk (maar je moet er dan ook wat voor over hebben nutuulk)...

wat ik wel gaaf zou vinden is een preset envelope mode, bijv alleen GATE, alleen A/R of D/R etc etc...
waarom? omdat je bijv bij percussieve sounds de Decay en Release altijd gelijk wil houden en dus maar 1 instelling hoeft te veranderen ipv 2...

Bedankt voor het mee-denk-werk, kan ik zeker wat mee doen!

Ik zou het ook mogelijk maken om ADSR's 'in serie' te zetten waardoor de voorgaande de volgende triggert vanaf een bepaalde fase (einde attack, einde decay, einde sustain, einde release). Denken jullie dat dit enig nut kan hebben? Misschien hebben sommige onder jullie al iets dergelijks gedaan?

Bedankt voor het mee-denk-werk, kan ik zeker wat mee doen!

Ik zou het ook mogelijk maken om ADSR's 'in serie' te zetten waardoor de voorgaande de volgende triggert vanaf een bepaalde fase (einde attack, einde decay, einde sustain, einde release). Denken jullie dat dit enig nut kan hebben? Misschien hebben sommige onder jullie al iets dergelijks gedaan?
Inderdaad...
N.m.i. is dit niet zinvol met een adsr setup.
Dan kan je beter overgaan naar envelopes met rate-level-regelingen zoals bij de SY77, TG77 en SY99.
Trouwens met die Looppoint instelling zou je er bijna zijn.
Misschien is het ook goed om even vooruit te denken : wat ben je van plan met de LFO ?
Die zou je eventueel ook van zulke dingen kunnen voorzien.
Welke modulatie-bronnen wil/kan je nog gebruiken en hoe snel mogen die zijn ?
Als die snelheid ook tot in het audio spektrum kan heb je prachtige mogelijkheden...
Bvb. Ruis is een ideale modulatie-bron, die spijtig genoeg maar op weinig toestellen goed werkend aanwezig is.

Herstarten van een ADSR kan leuk zijn. De nieuwe Oakley ADSR heeft dat http://www.oakleysound.com/adsr.htm
Een eind puls is juist leuk bij AD/AR envelopes. Ik heb een Buchla 281 kloon, en die geeft aan het eind van de cyclus een puls af. Gebruik het tot nu toe om een andere AR te triggeren voor een soort van echo.

Back