Eerst eens kort mijn synth verleden schetsen. Ik ben met synthesizers bezig geweest sinds mijn prille jeugd. Ik ben allesbehalve een goeie muzikant maar ben altijd sterk geïnteresseerd geweest in de opwekking van geluid en het maken van klanken.
De eerste synth die ik maakte was, en sommigen onder jullie zullen die misschien nog wel kennen, de Formant synthesizer van het electronica maandblad Elektuur. Ik begon eraan toen ik een jaar of 15 was en werkte eraan tot ik een jaar of 20 was. Die lange tijdsperiode was vooral te wijten aan het feit dat ik elke zomer behoorlijk wat moest werken als jobstudent om alle dure componenten te kunnen betalen. Maar hij werkte, mijn Formant, en ik kreeg er de meest experimentele klanken uit.
In een vlaag van complete zinsverbijstering gooide ik em weg op het containerpark (!!!) toen ik een jaar of 25 was. Ik was zo bezig met andere dingen toen, huisje, tuintje, kindje weetjewel dat ik dacht dat die dingen volledig tot mijn verleden behoorden. Onbegrijpelijk. Maar jeugdpassies sterven niet.
Ik kocht ook, toen ik een jaar of 18 was, een Oberheim Matrix 6, alleen al om zijn legendarische naam. Ik heb em nog steeds, en hij gaat nooit weg. Ook de matrix maakte kennis met de soldeerbout. Ik vermenigvuldigde de frequentie van de klokingangen van de CEM3396 chip met 32 met behulp van een PLL. Die 'opgevoerde' klok werd gebruikt om via de computer berekende en door middel van en een in elkaar geknutselde interface (op een Atari 800XL!) in externe ram geschreven golfvormen uit die ram te klokken en via een 8 bits D/A omzetter als externe golfvorm voor de CEM3396 te gebruiken. Dat leverde bijzonder veel klankenplezier op maar verder durfde ik niet meer gaan met de matrix omdat een ongelukkige kortsluiting tijdens het experimenteren wat rookpluimpjes had veroorzaakt en ik de matrix pas na lang foutzoeken weer aan de praat kreeg.