Het plan

He Edwin,

Zijn er nog vorderingen in dit project?

Toine

Bij de Juno 2 is de PWM een noodzaak om de single DCO wat vetter te doen klinken.

Ik hoop dat ik hier geen onzin verkondig, zoja, laat het me zeker weten!
true, PWM zie je over het algemeen bijna altijd op single OSC synths idd... op 2 OSC's synths zie je het bijna nooit bijv. wanneer er Sync aanwezig is (met Sync valt PWM uiteraard na te maken)...

PWM kan inderdaad een single VCO/DCO synth wat dikker doen klinken omdat het effect van twee oscillatoren die niet helemaal exact dezelfde stemming hebben, en dus zwevingen laten horen, op die manier wat nagebootst wordt. Maar ook bij een multi-oscillator systeem blijft PWM een wenselijke feature hoor!
De plannen liggen wat stil maar zijn zeker niet begraven! Ik hou jullie op de hoogte.

Je gelooft het of niet, ben er uiteindelijk mee begonnen. Heb me vandaag een labo-voeding aangeschaft, was het gedoe met die 78xx en 79xx regulatoren beu, en wat experimenteer printen. De soldeerbout heeft reeds gedampt vandaag, ben bezig met het maken van een waveshaper, iets speciaals - niet de huis, tuin en keuken waveshaper - ben zelf benieuwd wat het zal geven. Ik probeer er nu elke dag wat aan te werken, eerste foto's volgen snel, eerste audiofragmenten hopelijk ook. Iedere Juno DCO krijgt zijn waveshaper, origineel DCO signaal kan gemixed worden met het ge-wave-shape-te signaal en gaat dan door het Juno filter, ben benieuwd, hopelijk sommigen onder jullie ook nog steeds. Volgende stap is om elk signaal pad van de Juno uit te breiden met een CEM3396, de synth-op-één-chip die de Oberheim Matrix6&1000 en de Cheetach MS6 groot gemaakt hebben.

JVolgende stap is om elk signaal pad van de Juno uit te breiden met een CEM3396, de synth-op-één-chip die de Oberheim Matrix6&1000 en de Cheetach MS6 groot gemaakt hebben.

en hoe ga je die dan aansturen?, die waveshapers in de cem?

:mega:

Wel, dat schijnt inderdaad niet zo simpel te zijn, de weinige bronnen op het internet geven dit aan, omdat de waveshape cv ingang van de cem3396 schijnbaar evenredig zou moeten wijzigen met de frequentie. Ik ga dus eerst wat experimenteren met de cem3396, niet in het minst met de waveshape cv. Er zijn genoeg bronnen op de Juno voorhanden (al zullen die wel van de nodige offset moeten worden voorzien) om mee te gaan spelen.

nou, ik vraag dit specifiek, omdat uitgerekend de @juno series helemaal geen enkele mogelijkheid hebben om zoiets voor mekaar te krijgen.
er komt nergens een cv spanning uit...:okdan:

:mega:

Voor de vuist weg: zit er geen key follow op de cut off van de vcf? Ik meen indertijd zoiets gemeten te hebben met de scoop. Ik check het nog eens. Nu de DCO's in de CEM hebben geen cv nodig, die worden geklokt en als ik het me goed herinner dan stuurt de Matrix 6 de waveshape ingang digitaal, en onafhankelijk van de frequentie, aan (3 of 4 opties) - al moet ik ook dat even checken - dus een echt probleem hoeft het misschien niet te zijn. En in het slechste geval, dan maak ik zelf een cv uit het keyboard, da's op zich ook geen probleem.

Laatst gewijzigd:
de keyfollow spanning heeft een veel te lage resolutie.
en is een gecombineerde spanning waar oon de envelope voor het vcf inzit.
nogal onbruikbaar voor vco´s dus, en bovendien heb je deze natuurlijk al nodig voor de vcf´s.

en ja, de cems hebben een cv spanning nodig.
en om dit uit het keyboard te genereren kan natuurlijk wel, alleen dan kan je natuurlijk ook de hele @juno weghalen en helemaal een nieuwe synth bedenken...

:koffie:

Maar die CV is enkel nodig om de waveshape te calibreren en bij te sturen ifv de frequentie om de golfvorm te bewaren, wat vooral bij een zuivere driekhoekgolf belangrijk (lees hoorbaar) is? Of ben ik zo verkeerd? De resolutie van de Juno VCF tracking is inderdaad vrij beperkt en waarschijnlijk te beperkt. Als die toch bruikbaar zou blijken kan ik zelf een envelope generator bij voorzien om zelf weer een gecombineerde spanning naar de VCF te maken en de tracking voltage apart te gebruiken. Maar een cv spanning maken als er reeds een keyboard voorhanden is vraagt vrij weinig componenten, dus dat is sowieso zeker haalbaar. Nu, het zou inderdaad allemaal wel wat kunnen tegenvallen, dat calibreren van de wave shape cv - ik las reeds wat tegenvallend ge-experimenteer op het net, er zijn echter nog genoeg andere dingen te bedenken om de Juno wat uit te breiden.

Laatst gewijzigd:
Nog niet echt boeiend, maar toch al een fotootje van de waveshaper. De componenten staan er reeds op, de verbindingen moeten nog ge-wire-wrapped worden, probeer ik morgen te doen.

Attachments

• wavshap.jpg
    wavshap.jpg
    489,4 KB · Bekeken: 79
Bedankt, dat doe ik! Heb nog een aantal ideetjes ondertussen, maar o zo weinig tijd... Ik hoop volgende weekend al iets te kunnen laten horen.

Nog niet echt veel nieuws. Heb de eerste waveshaper aangesloten maar ben niet echt compleet overstuur van de mogelijkheden en de resultaten, al kreeg ik er wel wat rauwe klanken uit, vooral gecombineerd met het oorspronkelijk DCO signaal. Voorlopig dus nog geen geluidsfragmenten maar wel een foto van de testopstelling.

Heb trouwens per ongeluk even een negatieve spanning op één van de DCO uitgangen gezet. Die heeft dat overleefd maar zijn amplitude is nu ongeveer de helft van die van zijn soortgenoten. Da's op zich niet zo erg, met een opamp krik ik die nu eerst wat op.

Maar om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden ga ik nu eerst een interface print maken waarop voor alle uitgangen en ingangen van de Juno die ik wil gaan gebruiken een opamp als tussenbuffer wordt voorzien.

Ik knutsel voort en hou jullie op de hoogte.

Attachments

• wavshap2.jpg
    wavshap2.jpg
    199,8 KB · Bekeken: 79
Laatst gewijzigd:
Nog niet echt veel nieuws. Heb de eerste waveshaper aangesloten maar ben niet echt compleet overstuur van de mogelijkheden en de resultaten, al kreeg ik er wel wat rauwe klanken uit, vooral gecombineerd met het oorspronkelijk DCO signaal. Voorlopig dus nog geen geluidsfragmenten maar wel een foto van de testopstelling.

Heb trouwens per ongeluk even een negatieve spanning op één van de DCO uitgangen gezet. Die heeft dat overleefd maar zijn amplitude is nu ongeveer de helft van die van zijn soortgenoten. Da's op zich niet zo erg, met een opamp krik ik die nu eerst wat op.

Maar om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden ga ik nu eerst een interface print maken waarop voor alle uitgangen en ingangen van de Juno die ik wil gaan gebruiken een opamp als tussenbuffer wordt voorzien.

Ik knutsel voort en hou jullie op de hoogte.

Equivalent van een operatiekamer waar een chirurgische ingreep gaande is. Voor een synth-geek that is. :okdan:

Back